ביבי נתניהו
צילום: לעם

הגירעון של ישראל קטן מהצפוי? זה לא בזכות הממשלה - אלא ארה"ב

למרות שאנשים יצאו לחל"ת בתקופת הקורונה, הכנסות המדינה ממיסוי דווקא גדלו. איך זה ייתכן? בשתי מילים: ארצות הברית. אבל מה הסכנה בהסתמכות על על שוק המניות האמריקאי?
ד"ר אביחי שניר | (7)

בשבוע שעבר, יצא לי לראות כמה נתונים על הכנסות המדינה בשנה האחרונה. אחד מהנתונים היותר מעניינים שגיליתי הוא שלמרות שחלק גדול מהציבור יצא לחל"ת בשנה שעברה, הכנסות המדינה ממיסוי על הכנסה דווקא עלו. מתברר שההסבר לתופעה המוזרה הזאת היא הגאות בבורסה האמריקאית. העלייה בנאסד"ק עודדה את חברות ההיי-טק הישראליות לצאת להנפקות, כל הנפקה הביאה איתה עובדים שמימשו את האופציות שלהם, ורשות המיסים דאגה לחתוך קופון נחמד לטובת הקופה הציבורית.

בקיצור, ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כ"ץ הירבו לדבר על כך שממשלת ישראל הצליחה בתקופת הקורונה גם לתמוך בעובדים ובעסקים, וגם לצאת בגירעון קטן יחסית – רק כ-12% תוצר. אבל מתברר שחלק גדול מהקרדיט שייך בכלל לדוד סם. ישראל יצאה מהקורונה עם גירעון קטן יחסית, הרבה בגלל שהבנק המרכזי האמריקאי הפגיז את שוק המניות בכסף זול, וחלק מהכסף הזה הגיע גם לחברות ולעובדים מישראל.

בינתיים, נראה שאין סיבה לדאגה, כי ההנפקות בנאסד"ק ממשיכות בכל הכוח. רק בשבוע שעבר הונפקו בנאסד"ק ארבע חברות ישראליות חדשות, וכל אחת מהן גייסה בין חצי ל- 2.15 מיליארד דולרים. זה מבטיח שגם ברבעון הזה הכנסות המדינה ממיסים יראו מצוין, וששר האוצר יתגאה בכך שלמרות שהממשלה ממשיכה להוציא סכומים גבוהים יחסית, הגירעון הרבה יותר קטן ממה שאפשר לצפות. 

אבל בכל זאת, בתלות שנוצרת בין הכנסות המדינה לבין הגאות בשוק המניות האמריקאי יש גם סיכונים. כדי להבין את הסיכונים, אפשר להיזכר במשבר הדוט-קום של שנת 2000. אז, כמו היום, זרם הרבה מאוד כסף לחברות היי-טק, וחברות ישראליות נהנו מההזדמנות להנפיק בארה"ב ולהכניס כסף גדול. אז, כמו היום, ההכנסות האלה זרמו לקופת המדינה, ואפשרו לממשלה להגדיל את ההוצאות שלה. אבל כששוק המניות האמריקאי קרס, ההנפקות נעצרו, הכנסות המדינה ממיסים נחתכו, והממשלה התקשתה להגדיל את הגירעון כדי להפנות משאבים לטובת סיוע למי שנפגע מהמשבר. התוצאה הייתה אבטלה שהגיעה לקרוב ל-11 אחוזים. 

היום, אנחנו עלולים להגיע למצב דומה. הסתמכות על ההכנסות מהנפקות כדי לממן את הוצאות הממשלה יכולה לאפשר לממשלה להגדיל את ההוצאות שלה כעת. אבל במקרה כזה, אנחנו שוב נהיה בבעיה קשה אם יקרה משהו שיעצור את חגיגת ההנפקות בארה"ב. 

לפחות בינתיים, נראה שבאוצר מבינים את זה, ושגם שר האוצר הנוכחי נזהר מלהגדיל את ההוצאות. מצד שני, יש גם הרבה אנשים שחושבים שהריבית הנמוכה בעולם וההכנסות הגבוהות יחסית ממיסים זאת הזדמנות מצוינת בשביל הממשלה להגדיל הוצאות. כך שלי לפחות קשה לנחש איך יראה תקציב 2021/2022. 

אבל כדאי שמקבלי ההחלטות ייקחו בחשבון שבתקופה שבה האינפלציה עולה והסיכון לעליית ריבית בהחלט קיים, עדיף אולי להשתמש בהכנסות כדי לצמצם קצת את הגירעון. אחרת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עוד פעם בתסריט שבו הבורסה האמריקאית נופלת, והמשק הישראלי נופל ביחד איתה.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שרה 05/07/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
    כי "יש אלוהים בשמיים" וזו הפעם היחידה שאני מאמינה בו מלבד מלחמת יום כיפור שהיתה נס אלוהי ולא אחרת,ואני חילונית ,ומדינתנו היא בעלת אוכלוסיות נחשלות וניכשלת בבחינות אירופיאיות וכדו'
  • 3.
    ותיק 04/07/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    ישראל יצאה טוב יחסית גם מהמשבר ב 2008. כמובן שזה לא היה קשור למי שהיה רה"מ באותה תקופה.
  • ותיק עם תיק 05/07/2021 02:57
    הגב לתגובה זו
    במניות שלהם. וזה גם לזכות הממשלה שדאגה לשמירה על מט"ח (=לקח מהמשבר של 1985 שכמעט מוטט המדינה). גם סטנלי פישר תרם את תרומתו.
  • 2.
    זה לא בזכות ארה"ב אלא בזכות הגבייה בישראל. (ל"ת)
    אביחי 04/07/2021 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכל הטוב קרה בזמן נתניהו ותמיד יש הסבר למה זה לא קשור (ל"ת)
    יעקב 04/07/2021 10:46
    הגב לתגובה זו
  • לנתניהו היה מזל יותר משכל ואחריות ציבורית. (ל"ת)
    ריקה 04/07/2021 11:54
    הגב לתגובה זו
  • BB בזבזיהו 05/07/2021 03:00
    לכל דכפין (=בעיקר לחרדים כמובן). הכסף הזול שהגיע ומגיע מארה"ב עזר גם כאן לכלכלה, אבל גם העלה מחירי הדיור לשיאים מטורפים
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.