ניר שטרן, סלקום סלולר
צילום: סיון פרג'

מניית פז מתרגשת מבעלי הבית החדשים - האם זה מוצדק?

לאומי פרטנרס גיבש קבוצת משקיעים שהציעו לחברת פז הקצאת מניות פרטית של כמיליארד שקל, תמורת אחזקה של כ-20%  בחברה; האם זה טוב לבעלי המניות?
סתיו קורן | (4)

לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי גיבש קבוצת משקיעים שהציעו לחברת פז נפט הקצאת מניות פרטית של כמיליארד שקל, תמורת אחזקה של כ-20%. ההשקעה אם וכאשר תהיה צפויה להיות בפרמיה על מחיר השוק (פרמיה של עד 10%). קבוצת המשקיעים מורכבת בנוסף ללאומי מהיזם רוני יצחקי, האחים לבנת וקרן רש"י.

שווי השוק של פז עומד כל כ-3.4 מיליארד שקל, הכסף מהקצאת המניות שיוזרם לקופת החברה יגדיל את שווי החברה ואת יכולתיה באופן משמעותי, דבר שיסייע לחברה שחוותה מכה קשה בתקופת משבר הקורונה. כדי שהעסקה תצא לפועל היא צריכה לעבור את אישורה של האסיפה הכללית של בעלי המניות המוסדיים.

בינתיים השוק מזניק את מניית החברה ב-11%  בזכות העסקה הנרקמת ויש לזה מספר סיבות - פז נתפסת כחברה רדומה בלי בעל בית. זה לא ששלטון המנהלים לא טוב לחברות, יש לזה גם יתרונות. אבל ההערכה בשוק שבעל בית שמחפש השבחה יכול לעשות זאת מהר יותר וטוב יותר. מה גם שהזרמת כסף לחברה כאמור חשובה לעסק. ללאומי פרטנרס יש רקורד טוב בשוק והמשקיעים מערייכם שהם יציפו ערך בפז.  

אבל כשההתלהבות תשקע, נקבל את פז המוכרת והמשעממת, עם הרבה ערכים חבויים, אבל גם אם הרבה סימני שאלה. זה לא סוד שבפז יש ערכים חבויים, אבל הערכים האלו ובמיוחד בתחום הנדל"ן יצופו בהדרגה. זה לא מחר בבוקר ולא בטוח שהמשקיעים האלו יכולים לזרז את התהליך. מעבר לכך, פז סובלת משתי עננות גדולות - בית הזיקוק באשדוד מקרטע ומוצע למכירה, אך בינתיים אין קופצים ועננה גדולה שמתפתחת - המעבר לרכבים חשמליים. תחנות דלק הן העבר. עמדות הטענה לרכבים חשמליים זה העתיד. אז ברור שמדובר בתהליך שייקח זמן, ועדיין - פז היא חברה של העבר, היא חייבת להשתנות ומהר. אחרת, לא רק שתחנות הדלק לא יהיו נחוצות אלא גם עסקי הקמעונאות - yellow שכן העסקים האלו נשענים על המיקומים של תחנות הדלק.  

מעבר לכך, המשקיעים החדשים ירכשו מניות וכנראה יקבלו אופציות לשיעור לא מבוטל מהחברה. מה זה בעצם אומר? זה אומר שבעלי המניות הקיימים יחלקו את האפסייד-את ההשבחה עם המשקיעים החדשים. הם יסכימו לעשות זאת, רק עם הם סבורים שהמשקיעים מביאים ערך יותר מאשר ההנהלה שבראשה עומד ניר שטרן. האמת - במקרה הזה - לא בטוח. 

ברבעון האחרון של השנה שעברה החברה דיווחה על ירידה של 40% במכירות, שהסתכמו ב-1.8 מיליארד, לעומת 3 מיליארד ברבעון המקביל. מכירות YELLOW עלו ברבעון, והסתכמו ב-250 מיליון שקל לעומת 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בסך מכירות הקבוצה נובע בעיקר בשל ירידת מחירי מוצרי הנפט בין תקופות הדוח וירידה בכמויות המכירה שניהם כתוצאה ממשבר הקורונה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חברה בניהול כושל תמידי ,חסרת ערך למשקיעים קטנים (ל"ת)
    אסלאן 25/05/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אאא 10/05/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
    זה מעט מדי
  • 2.
    זמבלה 09/05/2021 13:54
    הגב לתגובה זו
    ...ומדוע זה לא נאמר בפירוש בכתבה?
  • 1.
    dw 09/05/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
    מציע לא לבלבל בין סיפורי הרכב החשמלי לבין המציאות, לפיה הרכב החשמלי הוא אחוז מהמכירות ו 99% כיום קונים רכב מנועי רגיל (כולל היברידי). כל מכונית חדשה זה חוזה ל 20 שנה! מכוניות מודל 2001 עדיין נוסעות. לא ככ משנה מי יכנס לתחנת הדלק - זה שקנה מהיבואן או יד 5. ערך קופסת הפח אמנם ירד אך המכונית תמשיך לקנות בנזין ל... 20 שנה! הלוואי ויותר אנשים יעברו לתחצ אבל בכל פעם שאני מציע את זה לאנשים הם מסבירים לי מדוע הם לא יכולים ושהם חייבים להתנייד ברכב הפרטי. לא מאמינים? הציעו זאת לחבריכם. אנשים פשוט מכורים לרכב הפרטי ומתעקשים לשלם לי כסף כמשקיע בזן ופז נפט, וזה למרות שאני מתחנן שיתניידו גם באוטובוס.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.