שכונת דניה הירוקה, הדמיה
צילום: אנדו סטודיו

שכונת דניה מתרחבת אבל לתושבי השכונה בלבד

בסוף השבוע האחרון הופקדה בוועדה המחוזית תוכנית להרחבת אחת משכונות המגורים היוקרתיות בצפון. הבעיה: בשל התנגדות התושבים, ההרשמה המוקדמת תהיה פתוחה רק לתושבי השכונה
ארז ליבנה | (14)

שכונת דניה בחיפה – מהשכונות היוקרתיות ביותר בישראל – עתידה, אחרי שנים ארוכות של קיפאון – להתרחב ולהתחדש. בסוף השבוע הופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית של חברת "דניה הירוקה", בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן, מנחם כרמל ודודו ג'והן, להרחבת השכונה דרומה, ובניית 222 יחידות דיור יוקרתיות, צמודות קרקע, על שטח של כ-107 דונם, במורדות הכרמל, לכיוון פארק הכרמל.

 

הבעיה היא שהתושבים בשכונה מתנגדים להרחבה, ככה שהיזמים הודיעו כי יפתחו את ההרשמה הראשונית רק לתושבי השכונה. על פי היזמים, התוכנית החדשה תיועד בראש ובראשונה לבנים הממשיכים של המשפחות בדניה, וכבר היום הם יחלו בהרשמה מוקדמת לפרויקט, לתושבי שכונת דניה בלבד, למשך חודש.

 

התוכנית כוללת 50% של שטחים ירוקים, מבנה מסחרי שכונתי, מבנה ציבור, שיועבר לעיריית חיפה, מלון בוטיק בן 50 חדרים בתכנונו של אדריכל רני זיס ושבילי הליכה ואופניים שיחברו את השכונה עם אחת משמורות הטבע היפות בישראל. אם וכשיקבל אישור, הפרויקט יהנה מנוף דרומה לפארק הכרמל ומנוף מערבה לים, ובשל בנייתו על המצוק לא יסתיר את הנוף מבתי השכונה הקיימים.

 

רק לפני כחודש קבעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי שכונת דניה בחיפה היא אחת משלושת שכונות המגורים היוקרתיות והיקרות ביותר בישראל. כיום השכונה מאוכלסת ברובה באוכלוסיה מתבגרת והצפי הוא שההרחבה תביא להתחדשות ולהגעת משפחות צעירות לשכונה. 

 

בתום החודש ירחיבו היזמים את ההרשמה המוקדמת לחברי הסגל של אוניברסיטת חיפה הסמוכה ושל מוסד הטכניון, ולאחר מכן תיפתח ההרשמה לתושבי חיפה כולה. לדברי היזמים, לאחר אישור התכנית תינתן קדימות לנרשמים מראש בהתאם לסדר ההרשמה.

 

התוכנית עברה במהלך השנים מספר גלגולים. לאחר שוועדות התכנון דחו בעבר תוכנית של מינהל מקרקעי ישראל, לבניית 300 יח"ד במקום, רמ"י העבירה את האופציה לחברת "דניה הירוקה" מקבוצת חברת הנדל"ן הוותיקה "אשל הירדן".

 

היזמים הגישו תוכנית לבניית 133 יח"ד בלבד על השטח, שנדחתה על ידי הוועדה המחוזית, אשר ביקשה להרחיבה ל-600 יח"ד. היזמים, בשיתוף העירייה פעלו להקטנת הצפיפות ל-256 יח"ד בתמהיל של דירות גדולות עם דירות קטנות להשכרה, אך לאחרונה, ולאחר בקשה של החברה להגנת הטבע להרחיק את הבנייה מנחל נדר, הסכימה הוועדה המחוזית בחודש פברואר השנה להפקדת התוכנית במתכונתה הנוכחית, עם 222 יח"ד בלבד, מתוכן 20% דירות קטנות לזוגות צעירים.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

מנכ"ל "דניה הירוקה", גלעד קוגלמן, אמר השבוע: "התוכנית מיועדת בראש ובראשונה לבנים הממשיכים של שכונת דניה הוותיקה, וזאת הסיבה שבגינה פתחנו היום בהרשמה מוקדמת לתושבי דניה בלבד. יש התעניינות של עשרות מתושבי השכונה בבתים עבור דור ההמשך, והשמירה על אופי השכונה ומרקם התושבים בה, לצד התחדשותה באוכלוסייה צעירה ואיכותית, תתרום להתייצבותה בצמרת שכונות המגורים האיכותיות והיוקרתיות ביותר בישראל". 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ישראל ישראלי 18/11/2019 07:55
    הגב לתגובה זו
    האפליה הזאת לא תחזיק מים בבית המשפט , לכל אזרח במדינה יש זכות להתמודד בקניית בית בדניה, לא להתרגש ברגע שתתחיל המכירה יתאגדו קונים מעוניינים ויפילו את הכוונה למכור רק לתושבי דניה " המיוחסים"והפלצנים האלה רק חושבים על עצמם - מגעילים ודוחים .
  • 13.
    נועם 24/09/2019 14:34
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה? אז נותנים לדיירי השכונה לקנות קרוב לבית? סו וואט? אם היו נותנים לכם אפשרות לקנות לילדים שלכם דירה ליד הבית , מי לא היה לוקח? תתקדמו...
  • 12.
    חיפה אימפריה 24/09/2019 11:32
    הגב לתגובה זו
    וואלה יופי. סוף סוף בונים בשכונה ובמקום לתת לחיפאים אפשרות לקנות, ישר הולכים שוב למיליונרים של דניה. ביזיון !!!!!
  • 11.
    אורן 24/09/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    עשו קצת רעש אז היזם החליט לפנק אותם? חיפה זה עיר של כל התושבים - לא רק של תושבי דניה. בושה!
  • 10.
    קול קורא 24/09/2019 08:00
    הגב לתגובה זו
    שכונה יפה, יוקרתית? פרסומת בשקל, תשתדלו יותר.
  • 9.
    יואב 24/09/2019 07:54
    הגב לתגובה זו
    חצי שעה נסיעה רק כדי לצאת מהשכונה
  • 8.
    נו באמת 24/09/2019 07:35
    הגב לתגובה זו
    פלצנים תגורו בקומות הטבע יותר חשוב
  • 7.
    ברכה 24/09/2019 07:25
    הגב לתגובה זו
    חייב להיות פתוח לכולם .
  • 6.
    משה 24/09/2019 00:19
    הגב לתגובה זו
    תומכי השמאל הם הגזענים הכי גדולים במדינה באיזה שכונה בחיפה קיים עוד דבר כזה,מעניין כמה תומכי ליכוד גרים בדניה.
  • 5.
    שטויות - תושבי דניה עוברים למגדלים רק אדיוט עומד בפקקים (ל"ת)
    דר 23/09/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דירה = קורת גג 23/09/2019 19:30
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 3.
    שמואל 23/09/2019 19:04
    הגב לתגובה זו
    לזכור את תקדים הבג"ץ ולדרוש לפתוח את המכרז לכולם, לא רק ל"בנים ממשיכים". זו שכונת מגורים או מושב חקלאות.
  • 2.
    משה 23/09/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
    בושה..למה רק לתושבי דניה מותר לקנות ולאחרים לא דרום אפריקה בחיפה
  • 1.
    איך מרשים דבר כזה גזעני במדינת ישראל (ל"ת)
    אחד העם 23/09/2019 17:34
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.