טלוויזיה
צילום: iStock

מי יזכה במכרז עשרות המיליונים - וימדוד את הרייטינג בטלוויזיה?

ממדידת מסכי טלוויזיה ב-700 בתי אב, למדידה שכוללת צפייה במכשירים חכמים ועם הרבה יותר נדגמים: קנטאר ונילסן הבינלאומיות הגיעו לגמר - במכרז של עשרות מיליוני שקלים

אלכסנדר כץ | (2)

הוועדה למדרוג צפויה לקיים היום (יום ה') דיון מכריע בנוגע למדידת הרייטינג העתידית. בחודשים האחרונים התקיים מכרז לגבי מדידה שתכלול לראשונה גם צפייה בדיגיטל. לקו הגמר הגיעו 2 חברות - נילסן וקנטאר מדיה, החברה הנוכחית שמפעילה את מדידת הרייטינג בישראל. על פי הערכות, המכרז עומד על כ-100 מיליון שקלים ל-10 שנים (כ-10 מיליון שקל לשנה, א"כ), וכעת הוועדה נמצאת בשלב ההתמחרות מול 2 החברות המתמודדות, וייתכן שכבר היום תיבחר החברה הזוכה.

 

המדידה עד כה נחשבת למיושנת: הוועדה למדרוג מודדת נתוני צפייה בטלוויזיה אבל לא יודעת בשלב זה לחשב גם צפייה בפלטפורמות דיגיטליות וחברתיות, כלים חשובים מאד בהתנהלות של חלק מהחברים בה. חלק לא קטן מהישראלים צופים בשידורים באמצעות סמארטופונים, טאבלטים ומחשבים שאינם נמדדים. גם הרשתות החברתיות עדיין לא נדגמות, למרות שפעילות שידורית נרחבת של הגופים המשדרים מבוצעת דרכן. 

הדבר הוביל לאיומים בפרישת חברים מהוועדה, ולפרישה בפועל - ולצפייה של שוק הפרסום כי הוועדה תתיישר עם המדידה המתבצעת בחלק ממדינות העולם, שכוללת גם צפייה במסכים נוספים. 

 

כבר לפני כשנתיים הכריעו בוועדה על יציאה למכרז חדש שיכלול גם מדידת צפייה במסכים נוספים, כלומר צפייה באינטרנט באמצעות סמארטופונים, טאבלטים ומחשבים באמצעות אפליקציות חדשות. המכרז התעכב עד שיצא בסופו של דבר לדרך.

 

בשנים האחרונות נמדדים באמצעות הפיפל-מיטר 700 בתי אב. על פי הערכות, המדידה החדשה תשמור על מספר זה, אבל על פי גורמים, היא תרחיב את המדידה בכל בית כך שיכלול גם מסכים נוספים כמו סמארטפונים וטאבלטים, באמצעות טכנולוגיה מיוחדת. כמו כן יוקם פאנל גדול של כ-10,000 נדגמים, שייתן אינדיקציה נוספת לצפייה בתכנים בדיגיטל.  

 

הוועדה למדרוג מורכבת מערוצי הטלוויזיה הארציים - קשת 12, רשת 13, ערוץ 9, הלא TV ותאגיד השידור כאן (כאן 11 וחינוכית 23), שהודיע על החלטתו לפרוש מהוועדה. כמו כן חברים בה גם איגוד הפרסום והרשות השנייה. ערוץ 20 פרש מהוועדה לאחרונה. כל אלה מממנים את פעילותה של הוועדה, לפי גודלם. כלומר התשלום השנתי של קשת גבוה משמעותית מזה שמשלם ערוץ 9.

 

כאמור, המדידה החדשה עשויה לעלות כ-10 מיליון שקלים בשנה, גבוה משמעותית עלות הפעלת המדידה כעת. מאידך, מספר החברים הולך ופוחת, לאחר פרישת ערוץ 20 והודעת תאגיד השידור כאן, וגם רמיזות מצד הרשות השנייה. במצב כזה, ייאלצו החברים בוועדה להגדיל משמעותית את דמי התשלום השנתיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קנטאר מדיה היא חלק מהחברת המחקר הבינ"ל קנטאר שהוקמה ב-1993, ועוסקת בניטור מדיה חברתית, דעת קהל, וכמובן מדידת רייטינג. נילסן - שהוקמה בשנת 1923, היא אחת המתחרות הגדולות שלה ועוסקת בתחומים זהים. בין היתר היא מבצעת את מדידת הרייטינג בטלוויזיה בארה"ב. 

יו"ר הוועדה למדרוג שמוליק שם טוב אמר לאייס כי הוא בספק היא תהיה כבר בישיבה היום הכרעה בנוגע לזהות החברה הזוכה. בקנטאר מדיה סירבו להגיב. את תגובת אנשי נילסן לא ניתן היה להשיג.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דודו 29/06/2019 00:04
    הגב לתגובה זו
    הוט מסוגלים לנטר מי צופה במה בכל רגע נתון, חתך הלקוחות שלהם מספיק רחב כדי לייצג את כל מדינת ישראל.
  • משה 30/06/2019 09:56
    הגב לתגובה זו
    לא לירות על אוטומט...
שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים

שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים