וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה בוול סטריט: דאו ג'ונס ירד ב-0.32%, נאסד"ק עלה 0.2%

למרות הפתיחה שלילית, המדדים המרכזים בוול סטריט סיימו במגמה חיובית. הנפט עלה ב-2.14%

גיא עיני | (1)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים כשמדד S&P500 עלה 0.1%, הנאסד"ק עלה 0.2% מנגד הדאו ג'ונס ירד 0.3%. לפני כן המסחר נפתח בירידות שערים של שלושת המדדים. בסיום המסחר, הנפט עלה ב-2.14%, מניית ג'נרל אלקטריק איבדה 5.19%, בואינג ירדה 4.42% לאחר הודעת החברה על הורדה של 20% מייצור המטוס MAX 737 שהיה מעורב בשתי התרקסויות שונות בגזרה הישראלית טבע -1.91% ירדה ב-1.31%, אורמת טכנו -0.19% ירדה ב-0.57%, איי.אפ.אפ ירדה ב-0.2%, אלביט מערכות 0.6% ירדה ב-0.3%, מנגד כיל עלתה ב-1.7%, נייס -2.97% עלתה ב-0.37%, פריגו עלתה ב-2.22%.

 

S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% 22:40 העליות מחזקות, S&P עבר לעליות של כ-0.1%, הנאסד"ק עולה כ- 0.2%, הדאו ג'ונס יורד כ-0.3%. 21:00 בואינג יורדת כ-4.7% ומושכת את מדד הדאו ג'ונס לירידה של כ0.5%. ההשפעה של יצרנית המטוסים היא המהותית ביותר על המדד. GE יורדת כ-7.2% 20:10 דיווחים על גל אלימות בלוב מכיוונם של מורדים הנאמנים לגנרל חליפה חפתר לאחר שזה הורה להם לתקוף את ברית המדינה, טריפולי. המדינה שהחלה את האביב הערבי נמצאת על סף מלחמת אזרחים נוספת דבר שעשוי להשפיע על כמות שמוערכת בכ-300-400 מיליון חביות נפט. מחירי הנפט עולים כעת בכשני אחוז. מדד הנאסד"ק עולה ומגיע לירידה קלה של 0.05% לאחר שמוקדם יותר ירד כמעט 0.3%. הירידה במניית GE ממשיכה ורושמת כעת ירידה של כ-8%  19:10 הירידות בבואינג (סימול:BA) מתגברות, יצרנית המטוסים מאבדת כ-5% מה שמעיב על המדד הדאו ג'ונס שיורד ב-0.55% 18:30 בואינג יורדת ב-3.8%, GE יורדת ב-7% לאחר הורדת מחיר היעד של סטפן סוטה, אנליסט בכיר בבית ההשקעות JPMoragan 17:45 הירידות בפתיחה נחלשות מעט, הדאו ג'ונס יורד כעת בכ-0.4%, S&P  והנאסד"ק יורדים  בכ-0.2% כל אחד. הנפט עולה בכ-2% ונסחר כעת סביב מחיר של 64.3 דולר לחבית. 17:10 פייסבוק (סימול: FB) יורדת 0.5% לאחר שמוקדם יותר הפרלמנט הבריטי הודיע על חוקים חדשים שיטילו אחריות על הרשתות החברתיות הקשורים לניצול קטינים ובעלי הסתה לפעילות טרור. 16:40 בואינג יורדת (סימול:BA) כ-4% לאחר הודעת החברה על קיצוץ של כ-20% בייצור של מטוסי הMAX 737. מניית ג'נרל אלקטריק יורדת כ-7% לאחר הורדת המלצה של בית ההשעות JP Morgan לרמה של תשואת חסר. 16:30 ירידות שערים בפתיחה; הדאו ג'ונס יורד כ-0.5%, מדד ה-S&P יורד כ-0.3% והנאסד"ק יורד בכ-0.3% סקר המשרות הפתוחות לחודש פברואר יתפרסם מחר בארה"ב, מה שייתן אינדיקציה למצב שוק העבודה האמריקאי, זאת לאחר שבחודש שעבר התפרסם דו"ח התעסוקה והראה נתונים חיוביים מאוד עם הוספה של 196 אלף משרות חדשות. יום המסחר הראשון לשבוע זה באסיה ננעל במגמה שלילית כשמדד הניקיי ירד ב-0.21% והבורסה בשנחאי ירדה באופן לא מהותי, זאת ברקע לחוסר הוודאות האופף את מלחמת הסחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. ניקיי 225 0.96% שנחאי -0.03% בגזרה הישראלית, פלוריסטם תרכז עניין ותסחר ברקע להנפקת המניות שעליה הודיעה החברה בשבוע שעבר (לכתבה המלאה).  החברה תציע כ-27 מיליון מניות במחיר של 0.7 דולר למניה. בואינג (סימול: BA)  צפוייה לרכז עניין לאחר שביום שישי הודיעה החברה על קיצוץ של 20% בייצור של מטוס ה-737 MAX לאחר שהתרסק פעמיים בתוך כשנה, עקב ההודעה ומשום שבואינג היא החברה עם המשקל הגדול ביותר על הדאו הירידות במסחר המקדים העיבו על החוזי השלילי של המדד. בנוסף, אתר התמונות והמדריכים (DIY). אתר המדריכים,  Pinterest צפוי לרכז עניין לאחר שהודיע על ירידה בהיקף ההנפקה לכ-11.3 מילארד דולר במחיר מנייה של 15-17 דולר. מניית ג'נרל אלקטריט (סימול:GE) עוברת לכוננות ספיגה לאחר שנמוך ההמלצה של סטפן טוסה, אנליסיט בבית ההשקעות JP Morgan לרמה של תשואת חסר, המנייה ירדה בכ-6% בטרום המסחר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אזרח 08/04/2019 21:44
    הגב לתגובה זו
    מעניין
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: