היעד הבא של משבר המט"ח בעולם

שוק המט"ח גועש בחודש האחרון כאשר הבריחה אל הדולר מתחזקת ברקע לצעדי הפד', אירופה צפויה להיות הבאה בתור לסבול מבריחת ההון
עמית טל | (12)
האירוע המרכזי בשווקים בחודש האחרון הוא ללא ספק בריחת ההון מהמדינות החלשות אל עבר הדולר. כצפוי השווקים המתעוררים הם הראשונים להיפגע, כאשר נפילת מטבע של מדינה אחת "מדביקה" מיד לאחר מכן מדינה שכנה. קצת מהתשואות של המטבעות בשווקים המתעוררים מתחילת 2018, והמגמה נמשכת: הפסו הארגנטינאי: 24%- ריאל ברזילאי: 10.2%- רובל רוסי: 9.5%- לירה טורקית 15%- למרות הנטייה לחשוב כי שווקים אלו הם קטנים ואינם משפיעים על הכלכלות הגדולות, הסיכוי ל"הידבקות" של האיחוד האירופאי הופך כעת לגבוה במיוחד (וודאי). נכון לתחילת 2018, כ-30% מההכנסות באיחוד האירופאי מגיעות מאמריקה הלטינית, כאשר המדינה הפגיעה ביותר היא ספרד. אחת הסיבות שספרד יצאה מהמיתון בתחילת העשור היא השקעה באמריקה הלנטינית. מדינות אלו מספקות היום כ-46% מההכנסות של 2 הבנקים הגדולים בספרד (Santander,  BBVA), . ענקית הטלפונים Telefónica מייצרת היום כ-44.9% מהכנסותיה מהשווקים המתעוררים, כ-3.5 מיליארד אירו מגיעים מארגנטינה וכ-12 מיליארד דולר מגיעים מברזיל. הטבלה הבאה מציגה את החשיפה של 35 החברות במדד הספרדי לשווקים המתעוררים (אחוז מההכנסה הכוללת). עניין של זמן עד שהחברות אלו יפגעו מהמתרחש בשווקים המתעוררים. הפוליטיקה בגוש האירו גם מתחילה להשפיע הערב על שוקי האג"ח.  במדינה חלשה נוספת, איטליה, הוקמה בימים האחרונים קואליציה של השמאל והימין הקיצוניים במדינה. הערב הגיעו דיווחים כי הממשלה החדשה מבקשת מהבנק המרכזי באירופה מחיקת חוב של 296 מיליארד דולר שנרכש במסגרת תכנית ההקלה הכמותית (QE) שביצע הבנק בשנים האחרונות. כמובן שאם תאושר מחיקה כזו, מדינות נוספות יבקשו מיד לבצע זאת גם. כל התהליך מתבצע כאשר הבנק המרכזי באירופה (ECB) צפוי להפסיק לתמוך בשווקים כבר בספטמבר הקרוב. נזכיר כי הבנק הוא הרוכש היחידי של החוב הממשלתי של המדינות החלשות באירופה: איטליה, ספרד ופורטוגל. התשואות של 2 מדינות אלו זינקו הערב. השילוב של האטה כלכלית שצפויה להשפיע בקרוב על ספרד, אי יציבות פוליטית באיטליה, וסיום התמיכה של הבנק בשווקים עשוי להצית מחדש את משבר החובות מ-2011 בקרוב מאוד. האג"חים של איטליה בשנים האחרונות: הבנק המרכזי הוא הנושה היחידי בשוק, מה יקרה כאשר הבנק יפסיק לקנות במקביל להאטה כלכלית?   לפני כחודשיים פרסמנו באתר כי הפירמידה שבנה דראגי צפויה להיחשף בהמשך השנה ברקע לצעדים שמבצע הפד' בשוקי האג"ח (לכתבה המלאה). העיוות בשוק המט"ח שהצבענו עליו במרץ החל בחודש האחרון לתקן את עצמו, כאשר מטבע האירו ירד מרמה של 1.23 מול הדולר לרמה של 1.17, אך הבעיות באירופה רק בתחילתן. הבנק המרכזי באירופה נכנס כעת לסיטואציה בלתי אפשרית. אם ירצה למנוע משבר הוא יצטרך בקרוב מאוד לחדש את הזרמות הכסף לשווקים באירופה, ויסתכן בנפילתה חדה של האירו כאשר הפד' מצמצם. אם לא יעשה זאת, ההידרדרות המהירה של החודשים האחרונים בנתונים הכלכליים באירופה רק תתגבר. ב-2 המצבים, העיוות של אירו חזק יגיע לסיומו. מטבע האירו מול הדולר: העיוות של השנה האחרונה התחלף בחודש האחרון בירידות חדות.  

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אבי 20/05/2018 10:02
    הגב לתגובה זו
    ההיצעים יעלו חזק באגח אבל מה עם המניות ??? מתי יתחילו לזרוק סחורה לשוק ???
  • 11.
    ללא תוכן 18/05/2018 23:53
    הגב לתגובה זו
    הם עסוקים בעזה ואין להם זמן לטפל בכלכלות המקרטעות במדינותיהם.
  • 10.
    הברבור הירוק 17/05/2018 23:37
    הגב לתגובה זו
    אם אתה כל כך בטוח אז אתה יכול להיות יחד עם נבאי ישראל השוקים מורכבים הרבה יותר לאמריקה חוב ענק ואנפלציה עולה זה ישחק גם את הדולר המגמה של החלשות הדולר מול היורו לא גמרה יש תנועות נגד היורו זה גרמניה מעצמה יצוא
  • 9.
    האלו מוכתבות מלמעלה .הן כל כך היסטריות בכוונה (ל"ת)
    נראה שהכתבות 17/05/2018 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    nnn 17/05/2018 08:59
    הגב לתגובה זו
    צא ולמד..
  • 7.
    באירופה עולות חזק? (ל"ת)
    אז למה המניות 16/05/2018 23:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא נכון 16/05/2018 22:05
    הגב לתגובה זו
    בנקים שנתנו אשראי למדינות הללו יספגו הפסדים בגלל קריסת המטבעות הפגיעה במערכת הפיננססית ההדף לבנקים החשופים למדינות הללו גם לבנקים .ארדואן עצבני
  • 5.
    לא נכון 16/05/2018 22:02
    הגב לתגובה זו
    היא לשקל השקל חזק מהדולר משמעות קונים שקלים לחוף מבטחים. אם כן ההון הבורח מהמדינות הללו מגיע לישראל שקל כך אפשר להבין התחזקות השקל בזמן האחרון.
  • 4.
    1500 כבר במעוף 16/05/2018 21:18
    הגב לתגובה זו
    ראסל פרץ שיא....
  • 3.
    אבנר 16/05/2018 20:12
    הגב לתגובה זו
    גם בארץ עברנו היום 1500 כאילו כלום לא קרה.
  • 2.
    מספיק! אנחנו לא שם (ל"ת)
    דב 16/05/2018 19:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שישקיעו בשקל המטבע הכי חזק (ל"ת)
    אחד 16/05/2018 19:04
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: