בג'י. פי. מורגן מזהירים - אלו הנפגעים ממהפכת הרכב החשמלי

אלמוג עזר | (5)
נושאים בכתבה וול סטריט

בג'יי. פי. מורגן מתכוננים לעולם החדש. על פי בנק ההשקעות, בשנים הקרובות שוק הרכבים יעבור מהפכה של ממש, כאשר רוכשי רכבים יצטרכו להכריע בין רכישה של רכב המונע על בסיס דלק או גז, לבין רכב המונע על חשמל.

ב-JP מניחים כי התהליך ימשך מספר שנים לפחות ומצריך תנאי סף של ירידה נוספת במחירי המכוניות החשמליות. אם כי למין הרגע שתנאי זה יתממש, התחרות בין הרכבים הרגלים לחשמלים תואץ והיא עשויה לקבור תחתיה כמה חברות ענק שלמדנו להכיר ולהוקיר במאה שנות ייצור רכבים סטנדרטים.

נציין כי בשנתיים האחרונות, מחירי המכוניות החשמליות רשמו ירידות חדות לאור הוזלת עלויות הסוללה וטסלה (סימול: TSLA) כבר היום מוכרת מכוניות חשמליות מדגם 3 של החברה בסך של 35 אלף דולר. לחברה יש מעל חצי מיליון הזמנות.

בתוך כך, ההערכתו של הבנק JP היא כי מכוניות חשמליות יהוו 35% מהשוק העולמי ב-2025 ושיעור של 48% בשנת 2030.

המפסידים של השינוי

על פי ג'י פי מורגן, ראשית, אימוץ של כלי רכב חשמליים פירושו עלויות תחזוקה נמוכות בהרבה. כך ששוק המוסכים ויצרני חלקי החילוף צפויים להיפגע. בדו"ח שפרסם הבנק למשקיעים נטען כי בעוד רכב המונע על ידי דלק או גז בנוי מכ-2,000, רכב חשמלי בנוי בסך הכל מלא יותר מ-20 חלקים. מתוך כך, העלויות השוטפות של רכב חשמלי קטנות ב-10% מרכב המונע מדלק. על פי JP, "אנחנו דואגים לעתיד סוכניות הרכב שמסתמכות על שירותים מתמשכים לרוכשים לאחר קנייה".

פרט לעלויות הנמוכות יותר, גם כמות תחלופת המכוניות תרד. לכן לאורך זמן, שוק המכוניות עצמו אמור להצטמצם. ייצור המכוניות החשמליות הינו פשוט יותר ותהליך זה עשוי לדחוף לסגירת מפעלים וצמצום עובדים. 

נפגעים נוספים הם תומכי שוק הרכבים במעטפת השנייה שלו. כלומר סוכנויות האשראי לרכישת רכבים צפויות לחטוף מכה קשה עם הירידות בביקוש לאור הירידה בכמויות הרכישה. הנפט הנפט צפוי להיות קורבן נוסף של הטכנולוגיה החדשה וציין כי שוק כלי הרכב מהווה 20% מסך הביקוש העולמי הנפט.

ההערכה היא כי הביקוש לנפט עלול לרדת בכ -15 אחוזים עד 2035 אם אכן שיעור המכוניות החשמליות ישתווה לכמות הרכבים הרגילים בשנת 2025. כמובן שירידה במחיר הנפט תביא לירדה כוללת בפעילות הסקטור הכולל חיפושים והפקות. נציין כי בשנתיים האחרונות נרשמת ירידה חדה בהשקעות של חברות הנפט ממילא, לאור הירידה במחיר הנפט עד לכדי כ-50 דולר לחבית. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    למועד..החשמל מופק מגז (ל"ת)
    עוד חזון 22/08/2017 21:37
    הגב לתגובה זו
  • חשמלאי 23/08/2017 08:23
    הגב לתגובה זו
    בין 10% ל 20%.
  • 1.
    אולי סוף סוף נשתחרר מרמאות של מכנאי רכב!!!! (ל"ת)
    Sdsd 22/08/2017 21:28
    הגב לתגובה זו
  • מעניין רמאי באיזה תחום אתה (ל"ת)
    יעקב 22/08/2017 22:37
    הגב לתגובה זו
  • צ'רלי 23/08/2017 07:24
    עושה רושם שהוא מבין בעסקים
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.