הפתרון המפתיע של דונלד טראמפ למימון חומת הגבול עם מקסיקו

אלמוג עזר | (12)
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

בעוד מקסיקו ממשיכה בהתעקשותה שלא לממן את החומה בינה לבין ארה"ב, דונלד טראמפ, הנשיא הטרי שהגה את רעיון החומה הציע כיוון מפתיע אחר למימונה. טראמפ הציע להציב פאנלים סולאריים על קיר החומה בכדי לסייע להקמת הפרויקט. כך טענו צמד מחוקקים שנכחו בישיבת המפלגה הרפובליקאית בקונגרס השבוע.   

טראמפ התעקש כי החומה, שהייתה אחת מאבני היסוד של קמפיין הבחירות של טראמפ, תבנה בכדי למנוע הגירה בלתי חוקית והברחת סמים. אחת מנקודות המחלוקת שהופיעה מיד עם פרסום הרעיון, הוא מי הגוף שיממן אותה. טראמפ טען שממשלת מקסיקו תשלם על החומה, אך המנהיגים המקסיקנים דחו בכל תוקף את הרעיון ולכן עם היבחרותו של טראמפ הוא ריכך את עמדתו. טראמפ טען כי ארה"ב תשלם על החומה ולאחר מכן מקסיקו תשלם.

כך או כך, הקונגרס עדיין לא הקצה הון לפרויקט וההתנגדות של המפלגה הדמוקרטית, לצד התנגדות חלק מהמפלגה הרפובליקנית, מניחים את עתידה של החומה בערפל. הפרטים של התוכנית לא ברורים עדיין, אבל ההכנסות ממכירת חשמל סולארי שנוצר על ידי לוחות יכול לשאת חלק מעלויות הבנייה.

דובר הבית הלבן לא הציע מיד תגובה.

איך תראה החומה של טראמפ?

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יעקב 10/06/2017 04:44
    הגב לתגובה זו
    עכשיו בונים בדרום מכשול רציני נגד המנהרות של החמס מגל מערכות יש להם מערכות מעקב אופטיים שיעזרו מאוד לפיתרון המנהרות מניסיון שיש להם בבנית מערכות הגנה כאלה בארץ ובחול
  • 9.
    הרבה ערפל 08/06/2017 10:50
    הגב לתגובה זו
    בסך הכל, מה שאומר הבחור בוידיאו די קרוב למה שמגל מציעים. ועוד לא התחילו לדבר על אמצעי המעקב האופטיים. אז למה הם לא מתקדמים? ומגל אפילו יורדת?
  • 8.
    ביבי הפוץ 08/06/2017 08:14
    הגב לתגובה זו
    כך יזכו המקסקנים העניים גם לבית וגם לפרנסה מכובדת מחקלאות מתקדמת. ארהה"ב תפתור לעצמה את בעיית ההגירה הלא חוקית וגם תצא טוב מהעניין. הבעייה היא שהרבה מהגרים מקסקנים יחזרו למקסיקו ואז האמריקאים יצטרכו ללכלך את הידיים בעבודות מדיפות ריח רע.
  • 7.
    יפה 08/06/2017 08:02
    הגב לתגובה זו
    גאון
  • 6.
    שמטוב 08/06/2017 07:52
    הגב לתגובה זו
    שיטיל מכסים על מקסיקו ויממן את החומה מהמכסים. או רעיון אחר.
  • 5.
    שלמה 08/06/2017 06:49
    הגב לתגובה זו
    מגל מערכות אבטחה חברה ישראלית עוסקת לזיהו ואיתור פריצות וחדירות של גורמים בלתי מורשים לחומות ומתקנים למדינות ברחבי העולם החברה התקינה בארץ ובחול בהצלחה
  • 4.
    אז מי בסוף יבנה את הגדר הזאת? מגל תקבל שם חלק? (ל"ת)
    הרבה ערפל 08/06/2017 00:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האיש גאון 07/06/2017 20:27
    הגב לתגובה זו
    ודבק כסאות.
  • אורי אבנרי אמר שלביבי יש גם דבק שערות. (ל"ת)
    שמטוב 08/06/2017 07:48
    הגב לתגובה זו
  • טמבל 07/06/2017 22:12
    הגב לתגובה זו
    חחחחח מחליפים שלטון רק בבחירות
  • 2.
    ברור שמנהיג הדמוקרטים - אייטוללה חמינאי - יתנגד ללזה (ל"ת)
    חחח 07/06/2017 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיכל 07/06/2017 17:01
    הגב לתגובה זו
    יותר כלכלי לבנות רכבת מהירה על עמודים . בצורה כזאת מקבלים גם רכבת וגם חומה . ואםשר גם פנלים סולארים הוא צודק רק חומה זה לשפוך כסף על חול מדבר ואבנים והכל בשביל כמה מהגרים .
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: