האיש בן ה-80 שעזב מוקדם את מסיבת הניצחון של טראמפ, כדי להכניס הימור של מיליארד דולר בחוזים - "הייתי שם יותר"

בזמן שדונלד טראמפ חגג במסיבת הניצחון שלו, השווקים געשו - והיה שם מישהו שרץ הבייתה והתחיל לפעול
מערכת Bizportal | (18)
נושאים בכתבה קארל אייקן

בזמן שדונלד טראמפ חגג אתמול בניו יורק עד השעות הקטנות של הלילה את ניצחונו הגדול והמפתיע בבחירות, אחד מתומכיו הבולטים מיהר לעזוב את המסיבה מוקדם. זה היה המשקיע המפורסם קארל אייקן בן ה-80 שראה את מה שקורה בחוזים העתידיים בוול סטריט והחליט שזה הזמן לפעול ומהר.

בשיחה עם בלומברג טיוי סיפר אייקן כך: "חשבתי שזה אבסורד מוחלט הנפילות האלה בחוזים על ה-S&P500 בגלל שטראמפ נבחר. בדר"כ אני לא סוחר ככה אבל באמצע הלילה כשראיתי את השוק מתרסק החלטתי לרוץ הבייתה להתחיל לקנות. אמנם בגדול יכולות להיות בעיות עם העובדה שהוא נבחר אבל מבחינתי זה אירוע חיובי. האם המדדים ימשיכו לעלות בשבוע הבא? אני לא יודע, ויש עדיין בעיות לכלכלה שלנו. אבל אני חושב שצריך לשנות את החשיבה, כי יש הזדמנויות גדולות במדינה הזו. זו מדינה מדהימה ויש לנו כוח עבודה מצוין ויכולת לייצר, ולמרות זאת אנחנו יושבים ולא עושים כלום ורק מכניסים עוד ועד רגולציה. אומרים לנו שהבעיה הכי גדולה בכלכלה היא שהפריון לא עולה, וכשהפריון לא עולה אז אי אפשר להתחרות. אבל למה הפריון לא עולה? כי העסקים חוששים להשקיע כספים. אני מכיר את זה כי אני בעלים של עסקים. והיום אני לא פוחד יותר".

בתשובה לשאלה, כמה כסף השקיע אתמול ב-S&P500 במהלך הנפילות, אמר אייקן כך: "ניסיתי להכניס יותר כסף לפעולה, אבל הצלחתי להכניס רק מיליארד דולר ואז השוק ברח למעלה. אני לא סוחר ואני לא עושה דברים כאלה לעיתים קרובות, אבל זה היה נראה שהעולם השתגע, וכולם בניו יורק ובוול סטריט דיברו על זה שטראמפ יהיה גרוע וכמה זה נורא. לדעתי הוא לא יהיה גרוע. הניצחון שלו הוא אירוע חיובי לכלכלה שלנו ולא שלילי".   

אייקן ידוע כתומך הגדול ביותר של טראמפ בוול סטריט, ולאחרונה אף הזהיר כי אם טראמפ יפסיד הכלכלה תשקע. הטענה המרכזית של אייקן היא שהכלכלה האמריקנית סובלת מעודף רגולציה ומהיעדר סביבה עסקית תומכת. אלו כמובן נושאים שנמצאים על האג'נדה הכלכלית של טראמפ. לאחרונה אמר אייקן כי "כרגע המצב הוא שהממשלה נמצאת במלחמה נגד העסקים. אם טראמפ לא ינצח אז אנחנו נראה עוד מאותו הדבר ב-8 השנים הבאות והמצב הוא שיש לנו בעיות רציניות בכלכלה. אנחנו לא מייצרים משרות למעמד הביניים". בחודשים האחרונים טראמפ לחץ על אייקן שבמידה וינצח בבחירות - זה יקבל את תפקיד שר האוצר. ואייקן היסס ובתחילת אוגוסט הוציא ציוץ שהוא הסכים לבקשתו של טראמפ. עם זאת, לאחרונה אמר אייקן שהוא בשום אופן לא ייקח את התפקיד.  

נזכיר כי מיד לאחר שבוול סטריט הבינו שטראמפ בדרך לניצחון, החוזים על ה-S&P500 רשמו נפילות של עד 5% כאשר מחזור המסחר בחוזים היה גדול פי 17 מהמחזור הממוצע, דבר שאיפשר לסוחרים לבצע פוזיציות גדולות. בסופו של דבר לקראת פתיחת המסחר החוזים כבר נסחרו בירידות של כ-1.5% בלבד, והמסחר עצמו נסגר בעליות של 1%.   

הראיון המלא עם אייקן בו הוא מספר על הריצה הבייתה, ולמה הוא חושב שטראמפ הוא הדבר הכי טוב לכלכלה האמריקנית כיום:

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אחד מהעם 23/11/2016 03:18
    הגב לתגובה זו
    והוא מזהה הזדמנות. עברו רק שבועיים וה-S&P בשיא כל הזמנים.
  • 13.
    רון 14/11/2016 09:57
    הגב לתגובה זו
    קריסה. לא יודע אם זה ידיע מארה"ב..יכול להיות מסין.. אני מהמר על ירידות קיצוניות בתווך של החודשיים שלושה הקרובים עד אז...אשב על הגדר
  • 12.
    מני 10/11/2016 17:34
    הגב לתגובה זו
    מה אי אפשר להשיג מישהו בטלפון? כל המידע זמין בנייד של אייקן. שיש לו אגב טוויטר שהוא משתמש בו המון (עוקב אחריו) בטח רץ הביתה כי המסיבה היתה על הפנים :)
  • 11.
    אין לי מיליארד דולר 10/11/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    איזה עיניים גדולות!!! כמה כסף צריך כבר בשביל לחיות טוב ומעל למצויין. נו באמת רצ לקנות ולהרוויח עוד מיליונים, ואחר כך הוא טוען שאין ידיים עובדות במדינה, כי כולם מהמרים אוליייי
  • 10.
    חבר טראמפ לקומבינה 10/11/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
    כשהעשירים מדברים על רגולציה...זה אומר שרוצים שהם ישלמו מסים (מה שהם שונאים, תשאלו את טראמפ המומחה). הם רוצים לבנות ולקדוח בכל מקום (על חשבון הציבור והטבע)...ולהחזיר הלוואות (זה פשוט בלתי אפשרי לטראמפ-פישמן)
  • 9.
    d 10/11/2016 14:16
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להרוויח בכל ההימורים.
  • הכריש דוקא קנה עוד מניות, מ-15% ל-34%... (ל"ת)
    הוא ניצל ההזדמנות 10/11/2016 16:10
    הגב לתגובה זו
  • גם בוואלינט כולם קנו וחשבו ש"ניצלו הזדמנות" (ל"ת)
    f 10/11/2016 16:30
  • 8.
    ח 10/11/2016 13:57
    הגב לתגובה זו
    מיליון אם מכר.
  • 7.
    חושב ש... 10/11/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
    להשפיע על השוק.
  • דני 10/11/2016 13:53
    הגב לתגובה זו
    מן הסתם הוא לא יכול היה לקנות בלילה לכן היה צריך לפעול בחוזים עתידיים שלא באמת משפיעים על השוק וכדי לבצע פעולה בחוזים במיליארד הוא היה צריך אולי מאית מזה אז 10 מליון אולי יותר אם הוא באמת רצה לבצע הימור שכזה.
  • ר 10/11/2016 15:37
    , מוקדם מזה שעון מערב ,ועל כן זה הגיוני מה שאמר.
  • 6.
    י 10/11/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    או בעברית פחות הגבלות על חברות התרופות שימכרו סמים ממכרים פחות הגבלות על חברות הנפט שיחזרו לקרטל . גן עדן למשקיעים גיהנום למצביעי טראמפ.
  • 5.
    ד״ש 10/11/2016 13:24
    הגב לתגובה זו
    את התשקשורת שום דבר לא בלבל. מי שעקב אחרי התכנית של טראמפ לעומת הילארי התקשה להבין מדוע התקשורת מפמפמת על אסון אם הוא יבחר בעוד שברור שהילארי הייתה חונקת את הכלכלה עם העלעת מיסים ורגולציה. הסיבה היחידה לא להשקיע נובעת מההבנה שאת השוק מנהלים ספקולנטים ולכן הכל יכול לקרות. מתברר שלבסוף השכל הבריא ניצח.
  • 4.
    מיכאל 10/11/2016 13:13
    הגב לתגובה זו
    טעות בגדול של כוווולם - גם פוליטיקאים, גם חברות סקר שגרפו מיליונים על עבודת כשל וגם כלכנים וסחרנים שפחדו מטראמפ. חובבנות טוטאלית מלמעלה עד למטה. רק איש פשוט היה יכול לא לאבד את ראשו ואפילו להרוויח מזה כמה גרושים (בלי פרטי יתר)
  • 3.
    איזה חוש עיסקי-האיש גאון-איזה ביצים-הלוואי עלי ביצים (ל"ת)
    כאלה גדולות... 10/11/2016 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    א 10/11/2016 13:12
    הגב לתגובה זו
    פידחתם וגם אייקן.
  • 1.
    צביקה 10/11/2016 13:11
    הגב לתגובה זו
    בטח אחרי העליות משך הכול שנה הבאה העלאות ריבית בדרך
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: