מהלכי ההתייעלות נושאים פרי: רווח של 42 מיליון שקל לשופרסל ברבעון הרביעי

ב-2014 אימצה החברה תוכנית התייעלות אגרסיבית. 12 סניפים כבר נסגרו והביאו לשיפור בשורה התחתונה
תומר קורנפלד | (9)
נושאים בכתבה שופרסל

תוכנית ההתייעלות של שופרסל מתחילה לתת את הפירות. רשת הקמעונאות אמנם סגרה את שנת 2014 עם הפסד נקי של 107 מיליון שקל, אך ברבעון הרביעי רשמה הרשת רווח נקי של 42 מיליון שקל - אשר נחשב לרבעון הטוב ביותר של שופרסל בכל שנת 2014.

במהלך הרבעון השני של שנת 2014 החלה שופרסל לאמץ תוכנית התייעלות שכללה סגירה של כ-12 סניפים והתייעלות במטה החברה ובתחומים נוספים. החברה סגרה את הרבעון עם הפסד של 157 מיליון שקל - והוא הגורם העיקרי שגרם להפסד של החברה ברמה השנתית. 

נכון לסוף שנת 2014 הפעילה שופרסל 283 סניפים, זאת לעומת 281 סניפים בסוף שנת 2013. שטח הסניפים של החברה עמד על 537 אלפי מ"ר, זאת לעומת 558 אלפי מ"ר בסוף שנת 2013.

נכון לסוף השנה מעסיקה שופרסל 13,518 עובדים, זאת לעומת 13,228 עובדים בסוף 2013. מאחר וחלק מהעובדים מועסקים במשרה חלקית, שופרסל מגלה כי מספר המשרות בחברה עומד על 12,100, זאת לעומת כ-11,600 בסוף שנת 2013.

ובחזרה לדו"חות הכספיים - את שנת 2014 סגרה שופרסל עם מכירות של 11.6 מיליארד שקל, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד של 110 מיליון שקל. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הסתכם ב-344 מיליון שקל, ירידה של 50% לעומת שנת 2013. 

רפי ביסקר, יו"ר דירקטוריון שופרסל ואיציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, אמרו היום: "במהלך שנת 2014 שופרסל הוציאה לפועל את התכנית האסטרטגית החדשה, אשר כללה בעיקרה הורדת מחירים רוחבית ועמוקה, התייעלות ושינוי תהליכי עבודה, סגירת סניפים וצמצום שטחים לא יעילים, צמצום הנחות תווים וקידום הפעילות לחיזוק הקשר עם הלקוח".

"השינויים שחלו בשוק קמעונאות המזון בישראל בשנה החולפת והמהלך שיזמה שופרסל השפיעו באופן מהותי על התוצאות של שנת 2014. עם זאת, תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2014 אשר פורסמו היום, מראות על אמון לקוחות במהלכים שביצעה שופרסל ועל תחילת מגמת השיפור ברווח הגולמי של החברה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הנהלת הבורסה חייבת 25/02/2015 13:35
    הגב לתגובה זו
    ולדאוג להשבת הכספים שנלקחו מהם שלא כדין! כפי שהנהלת הבורסה קראה בוודאי בימים האחרונים, נגרמה למחזיקים אלה עוולה גדולה,הן בעיתוי הודעת ההזהרה המאוחרת מאוד, והן בכך שלא עצרה את המסחר בנייר זה כבר לפני מספר חודשים, תוך דרישה לשותפות למתן הסברים לציבור על ההודעות המעורפלות והמטעות ביותר שדווחו ע״י שותפות גבעות עולם. בנוסף, הודעת ההזהרה מנעה מהמחזיקים בנייר מלמוכרו לפחות בשער 1.4, כפי שהוא נסחר טרום ההודעה, אלא לכל היותר בשער 1 בלבד, שזהו ממש עושק וגזל המשקיעים הרבים בנייר! כל אלה ועוד היו שלא בהתאם לכללי מסחר הוגנים ותקינים, ועל הנהלת הבורסה לדאוג לתיקון מיידי ורטרואקטיבי של הנושא.
  • 7.
    אבי 25/02/2015 12:31
    הגב לתגובה זו
    תקרא את הדוח: יישום התכנית העסקית השפיעה לרעה על התוצאות הכספיות של החברה לשנת 2014, בעיקר ברבעונים השני והשלישי של שנת 2014 )והיא צפויה, יחד עם גורמים נוספים כגון המשך התחרות האינטנסיבית, העליה הצפויה בשכר המינימום וכניסתו לתוקף של חוק המזון, להשפיע לרעה על התוצאות הכספיות של החברה גם ברבעונים הקרובים(.
  • 6.
    האנליסטית 25/02/2015 10:04
    הגב לתגובה זו
    בתחילת השבוע אמרה שברבעון הרביעי היא צופה 2 מיליון שח , איפההיא ואיפה האנליזה? פחחחחחחחח
  • אלי 25/02/2015 12:32
    הגב לתגובה זו
    חברה נסחרת 2 מיליארד עם חוב נטו 2.5 מיליארד!
  • 5.
    שופר סל תגידו תודה 25/02/2015 09:48
    הגב לתגובה זו
    שופרסל ומגה היו מעולם הכי יקרותאילו שניכנסו לקנות קנו מחוסר ברירה כי הם מונופול באותומקום מי שיש לא ברירה בחיים לא יכנס לרשתות אילושחודרים בכוח לכיסכם אם מחירים מנופחים בשמייםלא אתפלנ לרגע אם תיסגרו עוד סניפים רבים שהסיכוישרמי לוי ישים אליהם ידוימכור במחירים סבירים לכל הציבורוכולם יהנו מכספם
  • 4.
    גם עלי אתם יכולם לכתוב בתשלום? (ל"ת)
    יוP 25/02/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אז הצרות נשארו בעיקר במגה (ל"ת)
    איציק 25/02/2015 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דוח טוב - מפתיע (ל"ת)
    רן 25/02/2015 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא פלא 25/02/2015 08:59
    הגב לתגובה זו
    וכנל בכל החנויות בארץ אחוזי רווחים מטורפים
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.