מבט לעתיד: 5 בעיות שאיתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 שנים הבאות

10 שנים לאחר אחת ההנפקות המוצלחות ביותר בכל הזמנים, מעניין לראות עם אילו אתגרים ענקית החיפוש תצטרך להתמודד בעתיד
מתן בן ברוך |

על דבר אחד אין עוררין, בכל קנה מידה, גוגל היא חברה מוצלחת להפליא. בקצת יותר מ-15 שנים היא יצרה את אחד המותגים המובילים, היקרים והחזקים בעולם ושולטת ללא עוררין בזירה הנחשקת ביותר בעולם האינטרנט, הלא הוא עולם מנועי החיפוש.

ההון העצום וההצלחה המסחררת של החברה הביאו לעולם את מערכת ההפעלה המובילה כיום למכשירים ניידים, ה'אנדרואיד'. עוד סיפקה החברה טכנולוגיות 'ענן' מתקדמות לאלפי בתי עסק קטנים. כמובן שגוגל תמיד אהבה ללכת על הקצה ובין המוצרים החדישים שלה אפשר למצוא את ה'גוגל גלאס' ואת המכונית ללא נהג. לאחרונה החברה משקיעה גם סכומי עתק באנרגיה חלופית.

בנוסף, גוגל יצרה תרבות וסביבת עבודה חדשה, שעד היום משמשת מודל לחיקוי עבור חברות היי-טק רבות.

נתון חשוב אותו יש להבין הוא שחרף ההשקעות הרבות שגוגל מבצעת בטכנולוגיות ובתחומי עניין שונים, כ-90% מההכנסות שלה עדיין מגיעות מפרסום מקוון ברשת. אין ספק שבהנהלת גוגל יצטרכו להשכיל לשמור על הדומיננטיות הזאת ובנוסף להתרחב למנועי צמיחה אחרים אם ברצונם לשמר את השליטה שלהם בעולם האינטרנט.

הנה 5 סיכונים איתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 השנים הקרובות:

רשתות חברתיות

למרות שגוגל משקיעה סכומי עתק ברשת החברתית שלה 'גוגל פלוס', רבים מגדירים אותה ובצדק יש לומר ככישלון. לפי נתונים של חברת המחקר 'eMarketer', פייסבוק שולטת ב-68% מעוגת ההכנסות של הרשתות החברתיות בארה"ב ששוויה מוערך ב-16 מיליארד דולר (נכון לשנת 2014), אחריה מגיעה טוויטר עם 7% שליטה ולינקאדין עם קצת פחות מ-5%. גוגל נמצאת הרחק מאחור. אין ספק שגוגל תצטרך להמציא את עצמה מחדש בכדי לנגוס חלקים גדולים הרבה יותר בעוגת ההכנסות השמנה הזו.

חיפוש סלולרי

במחשבים האישיים של כל אחד מאיתנו, מנוע החיפוש של גוגל הוא המלך הבלתי מעורער. חברות גדולות משלמות מיליוני דולרים על קישורים ממומנים שיגדילו להם את נפח התעבורה באתר. זוהי הפרה החולבת של גוגל. מנגד, בעולם הסלולר, הדברים מתנהלים בצורה שונה. בעלי הסמארטפונים אינם ניגשים ישירות למנוע החיפוש של גוגל בכדי לחפש מלונות, בגדים או מתנות, הם פשוט נעזרים באפליקציות ייעודיות לכל מטרה. במצב כזה, גוגל לא נהנית מהכנסות רבות בשוק ששווה מיליארדים. בגוגל כבר מודעים לעניין ומכינים תוכניות ארוכות טווח לחיזוק נתח השוק שלהם גם בעולם הסלולרי.

עולם המסחר והתשלומים

גם בזירה הזאת גוגל לא הצליחה להיות דומיננטית אל מול החברות השולטות בשוק זה, 'פייפאל', 'אפל' ו'אמזון' נכון לעכשיו עושות את זה פשוט טוב יותר ומאפשרות לצרכנים לקנות ולשלם באמצעות כמה לחיצות פשוטות. גוגל נזכיר פיתחה את טכנולוגיית NFC שמותקנת במכשירים הניידים החדשים שלה (דוגמת הנקסוס) שאיתה אפשר לשלם ולהעביר נתונים בעזרת המכשיר הסלולרי בלבד. כאמור, נכון להיום הטכנולוגיה לא זכתה לפופולריות רבה. היקף שוק המסחר המקוון הוא כ-1.5 מיליארד דולר, אבל זהו לא רק הכסף שמדבר פה. מה שבאמת משחק פה תפקיד זה המידע היקר שאפשר לצבור כאן. מה הצרכנים אוהבים, מתי, איפה ואיך. עם הנפקתה העתידית של ענקית המסחר הסינית 'עליבאבא' התחרות רק תגבר עבור גוגל.

צמיחה מתחילה להאט

כמובן שזהו טבעי שככל שחברה ותיקה יותר ומכניסה יותר הצמיחה תקטן עם הזמן, אך זהו עדיין אלמנט שאסור להתעלם ממנו. הכנסות החברה ב-2013 צמחו ב-21% כאשר ב-2012 הן היו בצמיחה של 29%. שנה לאחר ההנפקה של החברה יש לציין החברה צמחה ב-100%. עם יותר מ-50 מיליארד דולר הכנסות בשנה, שיעור הצמיחה של גוגל הוא עדיין מרשים מאוד ביחס לחברות דומות. יחד עם 'אמזון', גוגל היא החברה היחידה מתוך 8 חברות המכניסות 40 מיליארד דולר בשנה ויותר שאינה מחלקת דיבידנד, מה שאומר שהיא עדיין מאמינה בכך שיש לה דברים טובים יותר לעשות עם קופת המזומנים האדירה שלה בסך 60 מיליארד דולר.

רגולציות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

לקרוא וללמוד: 7 מיתוסים שגורמים למשקיעים להפסיד כסף בבורסה

או: מה שאתה חושב שאתה יודע על כסף, רק יכול לפגוע בך בסופו של דבר. הנה 7 מיתוסים שכדאי להימנע מהם
מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה השקעות מיתוסים
פעמים רבות המשקיע הממוצע בבורסה לא פועל ברציונליות אלא מתוך התבססות על מיתוסים ואמונות שנבנו על פני דורות של משקיעים. אין ספק שמערכת השווקים בבורסות העולם היא מערכת דינמית ולא פשוטה שדורשת הבנה ומשמעת על רצפת המסחר, לכן יש להימנע ממיתוסים ולפעול ברציונליות, אלו המיתוסים שהמשקיעים צריכים לשים לב אליהם: 1."גם אתה יכול להיות וורן באפט": במשך 30 שנה גרם וורן באפט לציבור המשקיעים בעולם להעריץ אותו. המיתוס הרווח הוא שבאפט "פשוט בוחר" את מניות הערך שלו כך טועים אנשים לחשוב בניסיון לשכפל את הישגיו. האמת רחוקה מכך, באפט בוחר בפינצטה את המניות שלו באופן מורכב מאוד, כך האורקל מאומהה מצליח להשיג תשואות נאות לאורך שנים. 2."דמי ניהול טובים יותר-ביצועים טובים יותר" מיליוני משקיעים "תקועים" בקרנות נאמנות שלא מצליחות להכות את מדד הייחוס שלהם לאורך שנים. יקר לא אומר בהכרח טוב יותר. 3."צריך להתמקד או בניתוח טכני או בניתוח פונדמנטלי": חסידי הגישה הפונדמנטלית יאמרו שצריך ללמוד ולהבין את יסודות החברה לעומק על מנת להעריך את ביצועיה בעתיד. לעומת זאת, מאמיני הניתוח הטכני דוגלים בגישה שהגרף מגלם בתוכו את כל המידע הרלוונטי, ההיסטוריה תספר על העתיד. האמת היא איפה שהוא באמצע, אין גביע קדוש אחד, צריך להיות עם ראש פתוח שכן לכל גישה יש את היתרונות והחסרונות שלה. מילת המפתח היא איזון. 4."השקעה פסיבית": אין כזה דבר משקיע "פסיבי", יש צורך תמידי באיזון מחדש של תיק ההשקעות, הכנסת רעיונות חדשים, חיזוק חולשות וכו'. מן העבר השני חשוב לזכור כי אקטיביות יתר יכולה לגרום לשחיקת רווחים על ידי עמלות. 5."הבורסה תעשה אותך עשיר": הרבה משקיעים טועים לחשוב ומחשבים את התשואה שלהם במונחים נומינליים, נכון יהיה לעשות זאת במונחים ריאליים. יש לנקות אינפלציה,מיסים,עמלות ודמי ניהול, כל אלו מפחיתים את התשואה. בסופו של דבר שוק המניות לא עושה אותנו עשירים, הבורסה יכולה להגן על העושר שלך ולשמור על כוח הקנייה אבל זהו לא המקום שבו רובנו יעשו את ההון שלנו. 6."אתה חייב להכות את השוק": זה נכון שקשה להימנע מהפיתוי התמידי להכות את השוק, אך פעמים רבות ניסיון זה נועד להיכשל ומסתיים בהפסדים כואבים. הסיכונים שנלקחים בכדי להשיג מטרה זאת נעשים בדרך כלל באופן לא רציונלי וחושפים את תיק ההשקעות שלכם לסיכונים הרבים בשוק המניות. 7."קניית מניות לטווח הארוך היא האסטרטגיה הטובה ביותר": אומנם על פי מחקרים שיטה של "קנה והחזק" יכולה להניב תשואה יפה של כ-12% אך כמו שאנו יודעים התיאוריה רחוקה מהמציאות ולא תמיד אנחנו מסוגלים להחזיק מניות לטווח ארוך ונאלצים אף לממש אותן בהפסד ברגע שזקוקים למזומנים.