סוחר ותיק: הערכות השווי במניות הטכנולוגיה - מזכירות את בועת הדוט.קום

ארט קאשין מ-UBS מציין שהוא שומע היום יותר ויותר אנליסטים המשתמשים במדדים כמו מספר הקלקות כדי להעריך שווי, במקום מספר הדולרים בקופה
ידידיה אפק |

האופטימיות בשוק המניות בארה"ב גבוהה מתמיד, עם מדד ה-S&P 500 בשיא כל הזמנים והנאסד"ק בשיא של 13 שנה. אבל עבור ארט קאשין, מנהל המסחר הותיק של UBS, זה מתחיל להיראות יותר ויותר כמו בועת הדוט קום של 1999-2000. "אני מתחיל קצת לדאוג שאנחנו שומעים יותר דברים שמזכירים את התקופה ההיא – מספר הקלקות, מספר גולשים באתר", אמר קאשין בראיון לרשת CNBC.

בשיא בועת האינטרנט של תחילת המאה עלה הנאסד"ק יותר מ-200% תוך שנה וחצי לרמות היסטוריות של 5000 נקודות. המשקיעים במניות האינטרנט, שהיו אז הטרנד החם, יחסו אז יותר חשיבות ל"עיניים" – או מספר הגולשים באתר, במקום לרווחים.

אחת הדוגמאות הבולטות לתופעה זו הייתה השקעתה של יאהו (סימול: YHOO) באתר הדומיינים גאוסיטיז. יאהו שילמה עבור האתר 3.6 מיליארד דולר בינואר 1999 למרות שהוצאות חברת האינטרנט הצעירה עלו בהרבה על הכנסותיה. הערכת השווי של גאוסיטיז התבססה בעיקר על כך שהאתר עמד במקום השלישי במספר הכניסות מתוך כל אתרי האינטרנט דאז, אבל כשמספר הגולשים החל לרדת בהדרגה החלטתה של יאהו נראתה פתאום לא מוצדקת.

כשקאשין סוקר את סקטור הטכנולוגיה היום הוא שומע הערכות דומות שמעדיפות מספר משתמשים במקום הכנסות. "אני חושב שאם נצמד לדרך הישנה והבטוחה – כמה דולרים נכנסו לעומת כמה יצאו – נהיה במקום הרבה יותר טוב", אמר קאשין, ומוסיף שמשקיעים היום מעדיפים שיטות הערכה שונות ומשונות "באופן שמזכיר את מה שעשו אז בשנת 2000".

"אנחנו מתחילים לראות הבדלה בין טכנולוגיה חדשה לעומת ישנה, והנושאים שמנחים משקיעים בעונת הדוחות הנוכחית הם עד כמה החברה מתעסקת בטכנולוגית ענן והאם היא מצליחה להוציא כסף ממשתמשים במובייל", אומר קאשין.

דוגמא טובה להבדלה זו היא מניית פייסבוק (סימול: FB) שעלתה בחדות לאחר פרסום הדוחות האחרונים בחודש יולי ומאז מצויה בראלי אדיר שהביא אותה למכפיל רווח של יותר מ-200. עם מכפיל כזה, לא ניתן להשוות אותה לחברת טכנולוגיה ותיקה כמו איי בי אם (סימול: IBM) למשל, הנסחרת במכפיל רווח של 12.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".