טראמפ
צילום: gettyimages

מוד'יס: טראמפ בדרך הבטוחה לכהונה נוספת ב-2020

המודלים של חברת המחקר מצביעים על כך שהפעם הנצחון צפוי להיות אף יותר נחרץ; מאז 1980 טעו המודלים של מוד'יס רק פעם אחת בחיזוי תוצאות הבחירות
נועם בראל | (11)
נושאים בכתבה טראמפ

חברת המחקר מודי'ס מעריכה שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדרך הבטוחה לכהונה נוספת בשנת 2020, וזאת לאחר ששלושת המודלים הכלכליים בהם היא משתמשת, הידועים בדיוקם, הצביעו על כך.

על פי המודלים של מודי'ס, בהנחה שלא יקרה אירוע חריג, טראמפ צפוי לזכות בכהונה נוספת ברמה שאף תגבור על היחס בו הוא זכה במירוץ הראשון שלו לנשיאות ב-2016, אז גבר על הילרי קלינטון.

מודי'ס מבססת את תחזיותיה על תחושת הצרכנים בנוגע למצבם הכלכלי שלהם, על הרווחים שהשיג שוק המניות במהלך כהונתו של טראמפ ונתוני האבטלה שירדו לשפל של 50 שנה. לטענת חברת המחקר, אם משתנים אלה ימשיכו, נראה שהנשיא ימשיך כהונה נוספת לארבע שנים.

מודל התחזית של מודי'ס ידוע מאוד באמינותו, כאשר מאז שנת 1980 תפקד בצורה מדויקת מאוד וטעה רק פעם אחת בהערכת תוצאות הבחירות, כאשא צפתה כי הילרי קלינטון תנצח את טראמפ.

"אם הכלכלה בעוד שנה תהיה זהה להיום, או אפילו קרובה לכך, בערך, הרי שהסיכויים לבחירתו של טראמפ טובים מאוד" אמר מארק זנדי, הכלכלן ראשי בחברת מודי'ס.

שלושה מודלים מצביעים על כך שטראמפ יזכה בלפחות 289 קולות בחירות, כאשר סיכוייו פוחתים רק במידה ושיעור ההשתתפות בצד הדמוקרטי יהיה מרבי, וגוברים עם הצפי המינימלי.

מבין שלושת המודלים, עליונתו של טראמפ ניכרת במיוחד במדד "תחושת הכיס", אשר מודד כיצד אנשים מרגישים לגבי הכספים שלהם. על פי נתוני המודל, הנשיא מקבל 351 קולות בחירות לעומת 187 קולות בצד הדמוקרטי.

התוצאות עשויות להפתיע לנוכח דירוגי ההעדפה הנמוכים של טראמפ באופן קבוע - 40% בסקר האחרון של גאלופ, וכמו רוב סקרי ההתמודדות ראש בראש מול דמוקרטים אשר מצביעים על כך שהנשיא יפסיד בבחירות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לעם עמוס בורים מגיע נשיא מופרע (ל"ת)
    מייק 16/10/2019 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 1Ssatsgruppen 16/10/2019 15:27
    הגב לתגובה זו
    הם בנו אימפריה עד שבאו הטפילים הפרזיטים הנוכלים ומפריעים להם כרגע .אבל זה לא יימשך עוד זמן רב .יבואו עם הפרזיטים האלה בחשבון .הם באו וכבשו שטח יישבו אותו בנו אותו (כל הבנייה המפוארת של ניו יורק וערים רבות ) הביאו לפריחה תעשייתית ותרבותית והפכו לאימפריה עוד מלפני מלחמת העולם הראשונה עוד לפני שהגיעו עדר הפרזיטים הגנבים .
  • 5.
    ממש שמחה... 16/10/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
    נחיה ונראה. מה שבטוח זה שלמיליונים על מיליונים של בני אדם זה יהיה הרס, חורבן וקטסטרופה, כמו גם עכשיו, כולל אצל רבים מבוחריו הרדנקים, הדבילים והמטומטמים הכפריים הנבערים והבורים.
  • דב 16/10/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
    כדאי שתביט במראה. כי שכל והבנה אין לך. על אפך ועל חמתך ושל אנשי "מדינת צפון תל-אביב" כמוך תמצא שהוא ייזכר כאחד האישים הגדולים במאה ה-21. בעיקר, הוא מחזיר אותנו לשפיות ולאי כניעה לשמאל המופרע הדקדנטי האנרכיסטי הכאוטי.
  • 4.
    אנונימי 16/10/2019 14:00
    הגב לתגובה זו
    לא, בדיוק כמו עם ביבי
  • בטח שיש, גנץ ! (ל"ת)
    ויקו 16/10/2019 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אייבי 16/10/2019 14:00
    הגב לתגובה זו
    אחלה טראמפ
  • נכון מאוד . (ל"ת)
    1Ssatsgruppen 16/10/2019 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 16/10/2019 13:55
    הגב לתגובה זו
    כאשר למפגר כמו טראמפ יש סיכוי גבוה להיבחר שוב; אין הוכחה טובה מזאת שהאמריקאים זה עם מטומטם, בדרך למטה...
  • חחחחח איך רואים שאתה יהודון (ל"ת)
    1Ssatsgruppen 16/10/2019 15:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כי אין אף מתמודד מהשמאל בארה"ב כולם נבחים (ל"ת)
    משה ראשל"צ 16/10/2019 13:44
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: