שר האוצר האמריקני לשעבר: הכלכלה שלנו צומחת אבל לא מהר מספיק
לארי סאמרס, כיהן כשר האוצר תחת הכהונה של הנשיא ביל קלינטון, בין השנים 1999 ל-2001, בהם הכלכלה הייתה נמוכה מ-5%. מוקדם יותר התראיין הראשון לרשת החדשות הכלכלית CNBC וטען בפני המנחה כי הכלכלה האמריקנית אמנם צומחת והיא במצב טוב יותר לעומת שאר הכלכלות במערב, אך היא לא צומחת בקצב מהיר מספיק.
סאמרס קרא לממשל אובמה להוסיף ולהשקיע בכלכלה על ידי פעולות פיסקאליות בכדי להגדיל את הביקושים ואת הצמיחה הכלכלית. "בטחון, הוא התמריץ הזול ביותר שיש.. הממשל חייב להשקיע יותר ולא לצמצם את ההשקעה, בודאי ברמות כאלו של ריבית. כאשר הצמיחה תגיעה לרמות גבוהות יותר, כולם יהנו ממנה". סאמרס הוסיף כי הצמיחה הגבוהה בשנת 2014 אינה מספיקה, "לא הייתה לנו שנה מלאה שבה הכלכלה צמחה ב-3% מזה שנים רבות".
סאמרס הצביע על כך שלא הכל ורוד בכלכלה האמריקנית. "אם מסתכלים על שוק האג"ח במדינה, מבינים שיש עוד משקיעים שמודאגים (לנוכח ההון הרב שמושקע באג"ח מדינה אמריקני א.ע.). משום שהריבית הינה אפסית, ניתן להניח שאותם משקיעים מודאגים מנתוני הצמיחה העתידיים".
"לארי סאמרס שונא תשתיות"
בינואר 2009, לאחר פריצת המשבר הכלכלי, ניסה ממשל אובמה להעביר תקציב שיתמרץ את הפעילות במשק. באותה העת, כיהן סאמרס כמנהלה של המועצה הלאומית לכלכלה. דאז, זכה סאמרס לביקורות על כך שהוא מונע השקעה בתשתיות על ידי הממשל משום אי אמונתו ביכולת הכלכלה האמריקנית להתאושש על ידי השקעה ממשלתית בתשתיות.
אם הביקורות המוזכרות היו נכונות, כנראה שסאמרס שינה את דעתו מאז. היום, דווקא כאשר הכלכלה האמריקנית במסלול ההתאוששות, סאמרס קורא להשקעה מחודשת בתשתיות. "הממשלה צריכה להקים נמלי תעופה וים ולבנות אלפי בתי ספר מסביב למדינה. השוק הפרטי צריך להתמקד בעיקר בטכנולוגיה ואנרגיה".
- 1.אלמוג עזר זה אחד מאלה שבחיים לא להאמין למאמרים שלא.... (ל"ת)רמי 09/01/2015 17:15הגב לתגובה זו
הסיבה שהפד' לא יכול להשיק תוכנית QE חדשה
למרות העליות בשוקי המניות בחודש האחרון, פוזיציות הענק של הבנקים הגדולים ממשיכות להצביע כי הכלכלה האמריקנית תגלוש למיתון לקראת סוף 2019. בתוך כך, שוק החוב האמריקני חושף מדוע הפד' לא יכול להשיק תוכנית QE חדשה, למרות ההתבטאויות האחרונות
בחינה עמוקה יותר של הנתונים מצביעה כי הבנקים הגדולים מתרכזים בעיקר באגרות החוב הקצרות. האחזקה הממוצעת באגרות חוב לטווחים של פחות מ-3 שנים זינקה בחודשים האחרונים לרמה של 87.3 מיליארד דולר, קרוב לשיא כל הזמנים שנרשם בדצמבר 2012. מדובר בעלייה חדה לעומת שאר אגרות החוב של ארה"ב, כפי שניתן לראות בגרף הבא.
מה גורם לזינוק?
האפשרות הראשונה שעשויה לגרום להסתערות של הבנקים הגדולים על החוב האמריקני היא שארה"ב מתקשה לבצע הנפקות חוב בחודשים האחרונים ברקע לירידה החדה ברכישות שמספקות סין ויפן בחודשים האחרונים (לכתבה המלאה), ואותם בנקים גדולים נכנסים בצורה אגרסיבית לחוב האמריקני במטרה למנוע נפילה של אותן הנפקות חוב. חשוב לציין כי הסבירות לאפשרות זו נמוכה יחסית, בעיקר לנוכח הריצה של המשקיעים בחודשים האחרונים לאג"ח ממשלתי בכל העולם (לראייה, תשואות אג"ח גרמניה בשפל של 0.1% בלבד), אך לא ניתן בשלב זה לשלול אפשרות זו.
האפשרות הסבירה יותר היא שאותם בנקים גדולים הגדילו משמעותית את אחזקותיהם באגרות החוב הקצרות מחשש להאטה כלכלית חריפה יותר בשנתיים הקרובות, שתגרום לירידה בתשואות, ואז יוכלו הבנקים לגרוף קופון נאה. בנוסף, צריך לזכור כי מדובר בנכס נזיל במיוחד, ולכן מדובר מבחינת הגופים הגדולים בגידור המשתלם ביותר בשוק. מי שחיפש אינדיקטור טוב "לציפיות של הכסף החכם בשווקים", הפוזיציות של ה- Primary Dealer עשויות לספק תובנות מעניינות.
מה יקרה במידה והפד' ישיק QE חדשה?
אחד המיתוסים הגדולים סביב ה-QE בעשור האחרון הוא שברגע שהפד' מבצע רכישות בשוקי האג"ח, התשואות יורדות. מבט זריז על תשואות החוב של ארה"ב בעשור האחרון מגלה שהמציאות הפוכה לגמרי. תשואות האג"חים הממשלתיות עלו בזמן שהפד' ביצע QE, והן ירדו כאשר הפד' הפסיק לתמוך בשווקים.
תיאורטית, אם הפד' יבצע כעת תוכנית רכישות חדשה ויצליח לשכנע את הגופים הגדולים כי הכלכלה האמריקנית תצא מהאטה המסתמנת בשנתיים הקרובות, ההתהפכות בפוזיציות של ה- Primary Dealers צפויה להזניק את תשואות האג"חים של ארה"ב לשיאים חדשים. נזכיר כי התהליך מתרחש במקביל לכך שהממשל האמריקני צפוי להתקרב לגירעון של טריליון דולר ב-2019, והוא צפוי להמשיך לעלות בשנים הקרובות. הדבר האחרון שהממשל האמריקני צריך כעת הוא שהריביות יחזרו לטפס.
בנוסף, נזכיר כי עליית תשואות תתורגם גם לשאר השווקים. במילים פשוטות: QE (שהיא לא במתכונת של הלאמת שוק האג"ח כמו ביפן) עשויה ליצור יותר נזק מתועלת בשלב הנוכחי.
נזכיר כי הריביות הגבוהות ב-2018 כבר גרמו לזינוק חד בהחזרי ההלוואות של הממשל האמריקני, כפי שניתן לראות בגרף הבא
