אביחי שניראביחי שניר

הנתונים השקריים של האוצר - "התוצר עלה, הצמיחה עלתה" - זה לא תמיד נכון

איך המסים הגבוהים על רכבים מקפיצים באופן מלאכותי את התוצר ומשפיעים על הצמיחה, בשעה שהאזרחים דווקא סובלים - משלמים הרבה כדי לעמוד בפקקים  
אביחי שניר | (27)
נושאים בכתבה צמיחה תוצר

ממשלת ישראל צריכה לקבל פרס נובל. היא גילתה איך הגדלה של הייבוא יכולה להוביל לגידול בתוצר. זאת בהחלט המצאה שראויה לפרס המכובד, מכיוון שכל מי שלמד חשבונאות לאומית, אפילו בסיסית, יודע שייבוא אמור להקטין את התוצר ולא להגדיל אותו.  הרי שמייבאים למשק מוצרים לא צריך לייצר אותם.

נכון שכמו הרבה תגליות אחרות, גם התגלית הזאת נעשתה בטעות: היא לא נעשתה כי מדינת ישראל ניסתה להגדיל את התוצר בעזרת ייבוא, אלא בגלל שלפני 60 שנים ניסו להקים בארץ תעשיית רכב, והממשלה ניסתה להגן על תעשיית הסוסיתות. אבל בכל זאת, הישג מדעי זה הישג מדעי.

השיטה שאותה מדינת ישראל גילתה נקראת מסים גבוהים על מוצר הייבוא, ביחד עם מדיניות שמוודאת שלאזרחים לא תהיה ברירה אלא לשלם את המחירים הגבוהים. רוב אזרחי ישראל לומדים להכיר את השיטה הזאת בכל פעם שהם רוכשים רכב: כמחצית מהמחיר של הרכב אלו מסים (וכשישים אחוזים מהמחיר של הדלק), אבל מכיוון שלרובנו אין דרך נוחה אחרת להגיע לעבודה, כמעט כולם משלמים את המחיר בשביל הזכות לעמוד בפקק.

מבחינת ממשלת ישראל ההמצאה הזאת פותרת שתי בעיות במחיר של אחת: גם מביאה לכך שכמעט כל רבעון שר האוצר יכול להודיע שהתוצר גדל (כתוצאה מגידול במסים), וגם מאפשרת לממשלה לממן כל מיני הוצאות שמתאימות לראש הממשלה ולשרים (הכול חוץ מהגדלת ההוצאות על תחבורה ציבורית, כמובן).

יש לה גם כמה עלויות כמובן. ראשית, היא מרוששת את האזרחים שנאלצים לשלם מחיר גבוה עבור מוצר שיכול היה להיות הרבה יותר זול. שנית, זה יוצר עיוותים במדידת התוצר. מכיוון שהשינויים בתוצר רגישים מאד לשינויים בכמות הרכבים הנמכרים, כל החלטה של הממשלה שגורמת לשינוי בתזמון של ייבוא הרכבים גורמת לעליות וירידות חריפות בתוצר, שמקשות על חיזוי וניהול המדיניות הממשלתית.

השנה לדוגמא, הצמיחה ברבעון הראשון הייתה 4.5%, בשני היא נפלה ל- 0.8%, ברבעון השלישי היא עלתה ל- 4.1% וברבעון הבא היא תיפול שוב. לרוע המזל, שרי האוצר עדיין לא הפנימו את התנודתיות הזאת, ולכן הם מנסים להגדיל הוצאות בכל פעם שהתוצר עולה, ואחר כך הם מתפלאים שנוצר גירעון כשהתוצר יורד.

אבל הסיבה האמיתית שבגללה ההמצאה הישראלית ראויה לפרס, הוא העובדה שישראל לא לבד. ההחלטות של הנשיא טראמפ להטיל מסים על תוצרת סינית, הן הגרסה האמריקאית של הפטנט הישראלי. עבור הצרכנים האמריקאים, אין תחליפים טובים לרוב המוצרים שעליהם יוטל המכס, ולכן הם ישלמו עליהם גם אם המחיר שלהם יהיה קצת יותר גבוה. העלייה הזאת במחירים תירשם כולה כגידול בתוצר האמריקאי. לכן גם אם המכסים לא יעודדו אף חברה לפתוח מפעלים בארה"ב, כל עלייה במכסים תורמת לגידול בתוצר בארה"ב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כך שמבחינת טראמפ, עלייה במכסים היא הצלחה ודאית, כיוון שברגע שהוא מטיל מכסים, הוא מבטיח גידול בתוצר, ואין דבר שתורם לפופולריות של נשיא אמריקאי יותר מצמיחה מהירה בתוצר. ולפחות כל עוד הריבית נמוכה והצרכנים יכולים לקחת הלוואות כדי לשלם את המחירים שעולים, גם הצרכנים לא יתלוננו. כמה טוב שהראש היהודי ממציא לנו פטנטים.

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    לול 08/12/2019 00:16
    הגב לתגובה זו
    תלמדו כלכלה לפני שאתם זורקים משפטים דביליים באוויר
  • ייבוא לא מעלה תוצר. מסים על ייבוא נכללים בחישוב התמ"ג. (ל"ת)
    כלכלן 08/12/2019 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    פרופ. אלטמן 07/12/2019 10:54
    הגב לתגובה זו
    יש עשרות פרמטרים שלא מדדת ..כמו היצוא עבר השנה את ה120 מיליארד למשל
  • 18.
    כלכלן 03/12/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
    בישראל קניית רכב על ידי חברות בליסינג נחשבת השקעה ולכן גידול בתוצר. סליחה אבל כל הנקודה בכתבה היא טעות אחת גדולה
  • כלכלנית 08/12/2019 10:15
    הגב לתגובה זו
    מיסוי על ייבוא נכלל בחישוב התמ"ג, ולכן פיקים בצריכת רכבים משנים את התמ"ג בצורה קיצונית: ברבעון מסוים הצמיחה 0.8, כי הייתה האטה בקניית רכבים וברבעון אחר הצמיחה עלתה ל- 4.5, כי קנו הרבה רכבים. בלמ"ס מפרסמים נתוני צמיחה גם ללא מיסים על ייבוא, והם די יציבים ללא תזוזות קיצוניות.
  • 17.
    משה 03/12/2019 14:04
    הגב לתגובה זו
    אז איך תסביר את העובדה שכל פיש במדינה הזו מסתובב עם רכב חדש יוקרתי שכל אזרח אירופי היה מת שיהיה לו ואיך כל זוג צעיר או משפחה משלמים מליונים רק כדי לקנות דירה מצ'וקמקת
  • 16.
    הכותב טוען שמכסים על יבוא זה פטנט ישראלי??!! (ל"ת)
    די לקשקושים 03/12/2019 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    התחרות בהשמצת הממסד היא תופעה חדשה שנולדה מהשפה הארסית (ל"ת)
    של השמאל 03/12/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
  • אזרח 05/12/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
    אתה מפנים שהימין כבר ממסד . לא סתם ממסד אלא ממסד מסואב ומתועב. בגין אף פעם לא תקף את ממסד מפאי? זכורות ההתקפות הארסיות שלו מאז קום המדינה .
  • 14.
    קרלוס 03/12/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
    כךהתלג עולה ???? מזבלים לנו את השכל בשביל להאדיר את "ההצלחה" הפנומנלית של הקלקלה במדינת ביבייהו...!!! אנשים בגיל 80+ צריכים לעבוד כי "הפנסיה" מספיקה לחצי-חודש !!!
  • 13.
    פופוליסט 02/12/2019 17:15
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל לא שונה ממדינות אחרות בחישובי התלג תמג צמיחה ושות'. הניסיון להציג תהליך קיים מזה עשרות בשנים כפטנט אותו גילה האוצר לפי הכותב...מעורר תעוקה.... הצמיחה היא צמיחה...המכירות של רכבים הן חלק מהצמיחה וההשקעות... היה..יהיה...ולא השתנה. הצגת השתאות בדברי הכותב..כאילו באה לתרום חדש....או פופוליזם בהתגלמותו
  • 12.
    תמשיכו לקנות רכבים כדי שלא יעלו לי את הבלו (ל"ת)
    קמצן 02/12/2019 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    והמדד לא מהונדס ? (ל"ת)
    עמי 02/12/2019 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    דני 02/12/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
    הכותב טוען שבישראל המיסוי על הרכב תורם משמעותית לצמיחה. בארצות הברית שמעלה מכסים ועל כן מקטינה היבוא גם כן זה תורם לצמיחה ? אולי הכותב יבהיר מה אתה מציע לעשות במקום סתם לבקר?
  • אזרח 05/12/2019 12:15
    הגב לתגובה זו
    ממסד טראמפ פותר הכל על ידי העלאת מכסים. דופק את האמריקאים וטוען שיש עלייה בצמיחה . וטיפשים כמוך קונים את זה
  • 9.
    הכותב יזם נדל"ן אם הכלכלה כושלת תמכור מייד את כל הנכסים (ל"ת)
    אריה 02/12/2019 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כתבה עם ריח אישי ולא אובייקטיבי (ל"ת)
    ארי 02/12/2019 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סוחר סקרן 02/12/2019 12:35
    הגב לתגובה זו
    הכל מצויין, אבל לא הבנתי איך לטענתך, גידול במיסים מביא לגידול בתוצר. הרי כל מי שלמד חשבונאות לאומית בסיסית, גידול במיסים מקטין את התוצר. אם את זה אוכל להבין, הרי שהכתבה עיניינית.
  • בכלל שבכל מצב קונים רכב, זה קשיח, אז המסים מגדילים תוצר (ל"ת)
    גידי 02/12/2019 14:51
    הגב לתגובה זו
  • תודה (ל"ת)
    סוחר סקרן 02/12/2019 17:37
  • 6.
    כל פעם מחדש 02/12/2019 12:19
    הגב לתגובה זו
    אם הסינים מזייפים נתונים כלכליים (ועדיין מראים על האטה) אז למה ישראל ואמריקה לא יכולות ?
  • 5.
    לא מבין הרבה 02/12/2019 12:17
    הגב לתגובה זו
    הרי מתוכננת העלאת מס על כלי רב היברידיים, דבר שגורם להתנפלות (שוב) על כלי רכב לקראת סוף השנה, ולכן גם ברבעון 4 יראה שהצמיחה ממשיכה. השקר ממשיך לעבוד
  • 4.
    קוטר 02/12/2019 11:57
    הגב לתגובה זו
    בארה"ב בשפל 3.6%. התוצר לנפש בארה"ב ובישראל בשיא 66000 דולר ו 45000 דולר בהתאמה. ימותו הקנאים הקומוניסטים למינהם (סוציאליסטים גלובליסטים פרוגרסיבים). להם ונצואלה ורוסיה זה פשוט הם לא ישמו נכון את התורה. יחי הקפיטליזם. כולם נהנים בסוף. גם העניים.
  • האבטלה זה הבלוף הגדול יותר!!! (ל"ת)
    זיו 02/12/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רועי 02/12/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    בקרוב הקריסה
  • 2.
    בוזי 02/12/2019 11:33
    הגב לתגובה זו
    אין כדאיות לייצא שתשומות הייצור בשקלים והתקבולים באירו ובדולר נשחקו העשרות אחוזים. נסיים בצמיחה שלילית
  • 1.
    ארי 02/12/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    לפי מה שפורסם שללא הגידול במלאי והגידול בהוצאות הממשלה, הצמיחה היתה מינוס 2.1%.
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.