אלגו טריידינג - מי מפקח על המחשבים?
בחודשים האחרונים אסרה רשות ניירות ערך את פעילותן של חברות אלגו-טריידנג רבות, בטענה שפעלו ללא רישיון לניהול תיקים כנדרש בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות. לשיטת הרשות, כפי שהובעה לאחרונה במסגרת עתירה מנהלית שהגישה כנגדה חברת USG קפיטל לאחר שפעילותה נאסרה, "החלפת שיקול הדעת האנושי בשיקול דעת ממוחשב אינו מוציא את פעילות החברה מהגדרת ניהול תיקים".
על פניו, יש היגיון בעמדה זו, שהרי מי שאחראי על אותם אלגוריתמים הוא גורם אנושי שאינו פטור מעמידה בתנאים הרגולטוריים בהם נדרשים לעמוד גם אחרים, כמו מנהלי השקעות שסוחרים באמצעות השקעות ערך, ניתוחים טכניים, משאלות לב וכיוצ"ב. ומנגד, יש כאן מעין היתממות. דרישות החוק ביחס להענקת רישיון ניהול תיקים לחברה הינן כי החברה לא תעסוק בחיתום, לא יכהן בה מי שהורשע בעבירה וכי עובדיה יחזיקו ברישיון לניהול תיקים.
בפועל, ובניגוד לעמדתה, הרשות נמנעת מלבחון את שיקול הדעת הממוחשב, קרי את אופן פעולת האלגוריתם, מטרותיו והשפעותיו על השוק הרלוונטי, והיא מסתפקת בדרישות פורמליות-טכניות בלבד. זאת ועוד, גם מנהל התיקים לא יבין לחלוטין את דרך ההשקעה, שכן את האלגוריתם פיתחו מתמטיקאים ופיזיקאים. נראה שהמניע העיקרי שעומד מאחורי פעולות הרשות הוא החשש שהמשקיע המצוי, שחרד לפנסיה שלו בעידן של ריבית אפס, יאבד את כספו במרדף השווא אחר האלגוריתם הנעלם.
ואכן, החשש ממשי שכן תחום עיסוק אקזוטי זה, יש בו כדי לזמן שרלטנים שמבקשים "לעשות מכה". אולם, אלה תמיד היו ויהיו כאן, ובתי המשפט יכלו להם באמצעות עילות תביעה נזיקיות שאינן מיוחדות למסחר זה. ביחס לחשש זה, ייתכן כי די בדרישה לקבלת רישיון לניהול תיקים כדי לעצור את הסחף. עם זאת, אותם "שרלטנים" הם רק טיפה בים האלגו-טריידינג, שבשנת 2012 תפס כ-40% מנפח המסחר במניות, ובשנת 2013 הזרים כ-90% מהפקודות לבורסה. יש לשער שמסחר זה גדל שכן בשנת 2014 הגדילה הבורסה את מספר הפקודות האפשריות בתחום הנגזרים.
- דרכו של ג'ים סימונס: המתמטיקאי שניצח את כולם
- גנב כספי משקיעים ויישב 4 שנים בכלא; הסיפור של אביב טלמור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה, על פניו, כי יש כאן דריכה במקום מצד הרשות, שניצבת מול מכשיר פיננסי שעושה שימוש בטכנולוגיות שהמחוקק לא חזה בשנת 1995, עת ביקש להסדיר בחוק את הכישורים של מי שיורשו לנהל תיקים. אך לאילו כישורים נדרש האלגוריתם והיכן הייתה הרשות כששוק ההון נכבש בידי רובוטים? האם רישיון לניהול תיקים יעצור בעדם? האיום הממשי העומד בפני הרשות הוא פגיעה בחסכונות של כולנו, לדוגמא קרנות הפנסיה שמנוהלות בדרכים קונבנציונליות יותר, ומושפעות מארביטראז'ים שנקרים בדרכם.
חוק השקעות משותפות בנאמנות אמנם חל על השקעות אלה אולם אינו מטפל בשלל ההיבטים הייחודיים לסוג מסחר זה, כדוגמת הקניית יתרון תחרותי למכונות מסחר על פני סוחרים בשר ודם ואפשרות לשיבוש המסחר באירועי קיצון. כך לדוגמא, במאי 2010 צנח בן רגע מדד ה-S&P ב-9% כתוצאה מרבבות פעולות מתואמות של מכונות האלגו-טריידינג. על כן, ספק רב שיש בחוק זה, אף הוא משנות ה-90, בכדי להסדיר את סוגית ההשקעה בכלי זה ולהשיב את בטחון המשקיעים.
- 6.מנשה 23/03/2016 14:27הגב לתגובה זונראה שכל הטוקבקיסטים התחפשו פה לליצנים.....הוא מציע פה דרכי פעולה נכונות ואפקטיביות
- 5.אחלה כתבה! צודק ב-100% (ל"ת)מהתחום 23/03/2016 14:22הגב לתגובה זו
- 4.ARTICK19 23/03/2016 12:18הגב לתגובה זוכתוצאה מנפילת מחשב בצד שלישי בחו"ל.גם האיסטרטגיות הפסידו כ1% לחודש.כך בחצי שנה כמחצית השקעתי נמחקה בחברה סולידית.
- 3.מה לעורך דין 23/03/2016 11:37הגב לתגובה זוהחברות הקיקיוניות האלה שמוזכרות בכתבה, אינן חברות אלגו אלא נקראות כך שיווקית.חברות אלגו בארץ הן סודיות ולא מגייסות כסף מלקוחות פרטיים באינטרנט..ממש הדיוט הכותב.
- 2.אבנר 22/03/2016 20:05הגב לתגובה זוהעיקר יצרתם "תוכן"
- 1.מפעיל אלגו 22/03/2016 09:20הגב לתגובה זוייתכן והוא צודק בחלק מפעילות האלגו אבל באחרת ממש לא, והרשות אסרה פעילות מסויימת של זירת סוחר ולא אלגו בכללותו - ממליץ לו לחפש כתבה של זיו פניני בנושא המנסה להסביר בצורה ברורוה לאדם הסביר מה זה אלגו.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
