גוש האירו: מספר סיבות לדאגה

אורן אלדד, מנכ"ל ATRADE, מתייחס למשבר הכלכלי ביבשת המאוחדת. מה יהיה גורלה של אירופה בכלל וגוש האירו בפרט?
אורן אלדד | (3)

הימים שלפנינו עלולים להיות גורליים ביותר עבור גוש האירו. קיימים שלושה גורמים שעלולים לקבוע מה יעלה בגורלה של הכלכלה האירופית וכיצד כל זה ישפיע על השווקים: המשבר הפוליטי ביוון, המשבר הכלכלי בספרד והמיתון ההולך ומתרחב.

המשבר הפוליטי ביוון

נכון להיום מנהיגי המפלגות הגדולות ביוון לא הצליחו להרכיב ממשלת אחדות, עובדה שמגבירה את הלחץ על השווקים הפיננסיים. על פי החוקה היוונית - הנשיא מוסמך לתת רק שלושה מנדטים להרכבת הממשלה. שלושת המנדטים נוצלו בשבוע שעבר ע"י המפלגות השונות, כך שעתה יש לערוך בחירות חוזרות שצפויות להתקיים בעוד כחודש.

המצב המורכב ביוון עלול להוביל ליציאתה מגוש האירו, היות ובמידה ולא תוקם ממשלה מספיק חזקה, כל ההסכמים אשר נסגרו בין היוונים לבין הטרויקה עלולים להתבטל ובעקבות כך תופסק הזרמת הכספים ליוון, עצירה שתהווה כמובן מכה אנושה עבור היוונים.

סוכנות הדירוג הבינ"ל פיץ' הזהירה ביום שישי האחרון מפני הורדת דירוג האשראי של כל מדינות הגוש, במידה ויוון אכן תצא ממנו. יציאתה של יוון מהגוש עלולה לגרור אחריה, באפקט דומינו, את יציאתן של מדינות נוספות מהגוש ובסופו של דבר לפירוק הגוש כולו.

המשבר הכלכלי בספרד

האבטלה הגואה במדינה עברה את רף ה-24%. בנוסף לכך, מתמודדים הספרדים עם משבר נדל"ן חמור, שהכניס למבוך את סקטור הבנקאות כולו. בשישי האחרון הודיעה ממשלת ספרד על כוונתה לבצע רפורמות מרחיקות לכת במערכת הבנקאות, וזאת על מנת לעצור את בועת הנדל"ן המתפתחת במדינה. התשואות על האג"ח שוב עלו מעל ל-6%, על רקע המשבר הכלכלי במדינה, אשר מחריף מדי יום.

להערכתי ספרד לא תצליח להציל את המערכת הבנקאית שלה לבדה והיא תיאלץ לבקש סיוע חיצוני. במידה ותרחיש זה אכן יתממש, ניתן יהיה לצפות לגל ירידות משמעותי בשווקים הפיננסיים ולהמשך צניחת האירו.

מיתון הולך ומתרחב

מועדון המדינות שנמצא כיום במיתון, הולך ומתרחב. דבר המעיד על גודלו של המשבר שממשיך להעמיק. ספרד הצטרפה לאחרונה למועדון ויחד איתה ניתן למצוא את יוון, איטליה, פורטוגל, אירלנד, בלגיה, דנמרק, הולנד, צ'כיה וסלובניה. גם בריטניה גלשה למיתון באופן רשמי במהלך הרבעון הראשון של השנה. גרמניה וצרפת הצליחו להתחמק מזרועות המיתון בזכות נתוני התמ"ג של הרבעון הראשון שתוצאותיהם התפרסמו השבוע, אך אנו לא שוללים שאף הן תגלושנה למיתון במהלך השנה הקרובה.

מנסים לדחות את הגרוע מכל

הבנק המרכזי של אירופה לא הצליח לבלום את המשך ההתדרדרות של הכלכלה האירופית. תוכנית ההלוואות בהיקף של טריליון אירו (LTRO) אותה השיק יו"ר הבנק המרכזי האירופי - מריו דרגי - בתקווה כי הבנקים הלווים ישקיעו כסף זה ברכישות אג"ח של המדינות הנמצאות במשבר, כגון - יוון, איטליה וספרד - מהלך אשר אמור היה להוריד משמעותית את התשואות על האג"ח הללו ובכך להקל על אותן מדינות שמתקשות לצמצם את גרעונן התופח. מה שקרה בפועל, הוא שהבנקים הלווים החזירו את הכסף לבנק המרכזי האירופי בדלת האחורית והעדיפו שלא להכניס עצמם למלכודת.

המיתון באירופה מקשה מאוד על מקבלי ההחלטות לבצע רפורמות מרחיקות לכת, היות וכל הרפורמות הללו מחמירות עוד יותר את המצב. חלק מהמדינות לא תוכלנה לשאת בנטל השינויים המוניטאריים הדרושים במסגרת התוכנית לאיחוד פיסקלי, עליה הסכימו מרקל וסרקוזי לפני מספר חודשים. אותן מדינות עשויות לצאת מגוש האירו, בכדי למנוע מצב של קריסה מוחלטת. יוון עשויה להיות הראשונה שתעזוב את הגוש ואחריה תצטרפנה כנראה מדינות נוספות. יציאתה של יוון מהגוש עשויה לסמל את תחילתו של פירוק גוש האירו, דבר שעלול להוביל לירידות חדות בשווקים ולצניחתו החופשית של האירו.

הבנק המרכזי של אירופה יצטרך להיות יותר יצירתי, במידה והוא רוצה למנוע את פירוקו של הגוש. בין הצעדים הניתנים לביצוע על מנת להקל על השוק באופן מיידי, נמצא מהלך הורדת ריבית נוספת של 0.5% או לחלופין הורדה בשתי מנות של 0.25% בכל פעם, על מנת לראות כיצד מגיב השוק להקלה הכמותית. צעד יותר אגרסיבי שיכול לתת זריקת עידוד משמעותית יותר לשווקים, הינו התערבות משולבת של מספר בנקים מרכזיים במטרה להגביר את הנזילות בשווקים.

לסיכום, בהעדר מנהיגות פוליטית חזקה (סרקוזי איבד את שלטונו ומרקל באותו כיוון), קשה לראות כיצד ניתן יהיה להגיע לנוסחת הפלא שתוציא את הכלכלה האירופית מהבוץ. המשך הדפסת כסף ע"י הבנק המרכזי לא אמור לפתור את שורש הבעיה והסכנה לפירוק הגוש תמשיך לרחף באוויר.

השווקים הפיננסיים ימשיכו להגיב להתרחשויות באירופה. אני אישית מעריך כי צפויה לנו תקופה לא קלה. התנודתיות וחוסר הוודאות ימשכו ויקשו מאוד על המשקיעים. גם בטור זה, בדומה לקודמיו, בהם כתבתי בהקשר הזה, אני שב ומדגיש כי המשבר רחוק מלהגיע לסיומו וכי הרע מכל עלול להיות עוד לפנינו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שי 16/05/2012 19:17
    הגב לתגובה זו
    " אני מעריך שספרד לא תוכל לחלץ את מערכת הבנקאות שלה" ... על סמך מה כבודו מעריך? על סמך מערכת המחקר המפוארת בחברה? על סמך נתוחי החשבונאות הלאומית של המדינה. עוד אחד שקרא כתבה באינטרנט וחושב שהוא מבין משהו.
  • לפחות אני מזדהה בשמי המלא ולא מתחבא בטוקבק (ל"ת)
    אורן 20/05/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בינתיים נראה שהמצב לא טוב,נקווה שנופתע לטובה (ל"ת)
    אזרח מודאג 16/05/2012 15:58
    הגב לתגובה זו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.