וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

נעילה שלילית בוול סטריט: הנאסד"ק ירד ב-1.7%

מסתמן כי האיתות החיובי של יו"ר בית הנבחרים פלוסי בנוגע לחבילת התמריצים לא כל כך קרוב - הדאו ג'ונס השלים ירידה של כ-500 נקודות מפתיחת המסחר; ג'ייפרוג ירדה 2.9%, קמהדע זינקה ב-5.8%, אופקו קפצה ב-6.9%
מערכת Bizportal | (1)

המדדים בוול סטריט נפלו עם פתיחת שבוע המסחר. השבוע נפתח עם תקווה להסכם פוטנציאלי על  חבילת תמריצים חדשים לכלכלה בעקבות השלכות נגיף הקורונה בארצות הברית, שברקע מספר החולים והנפטרים מנגיף הקורונה מטפס. דיווחים בשעות האחרונות כי העסקה בין פלוסי לממשל אינה "נשמעת קרובה" שולחת את המדדים לשפל היומי שלהם. יו"ר הבית ננסי פלוסי העניקה לממשל טראמפ ביום ראשון להגיע להסכם תמריצים עד 48 שעות לפני יום הבחירות ב-3 בנובמבר. מה שהיווה איתות חיובי למשקיעים. המדדים המובילים בוול סטריט סיימו קרוב לנמוך היומי - הנאסד"ק ירד ב-1.65% , ה-SP ירד ב-1.6%, הדאו ג'ונס ירד כ-500 נקודות במהלך המסחר וסגר בירידה של כ-1.4%. מדדים בוול סטריט S&P 500 0.21%    דאו ג'ונס 1.34% נאסד"ק -0.25%

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: "ה-48 שעות רלוונטיות רק אם אנחנו רוצים לעשות את זה לפני הבחירות, מה שאנחנו אכן רוצים", אמרה פלוסי ביום ראשון. "אנחנו אומרים להם, עלינו להקפיא את הויכוחים על חלק מהפרטים - האם אנחנו הולכים על זה או לא? אני אופטימית". כך נשמעה פלוסי ביום ראשון מה ששלח את וול סטריט לפתיחה ירוקה אך ההבנה כי זה פחות קרוב ממה שהיה נשמע צבע את וול סטריט באדום. הדמוקרטים והרפובליקנים מנסים במשך מספר שבועות להתקדם ולהגיע להסכמות בנוגע לחבילת סיוע חדשה. אך ההבדלים בין ההיקף הכספי הדרוש וכמה רחב צריכה להיות החבילה הקשו  על המשא ומתן. טום בלוק, אסטרטג על המדיניות בוושינגטון בחברת הייעוץ Fundstrat Advisors Global, חושב שייתכן שניתן יהיה להגיע לעסקה בין ממשל טראמפ לפלוסי. ​ "נראה כי לשני הצדדים יש תמריץ לבצע עסקה", אמר בלוק. הוא הוסיף כי "הדינמיקה של הברווז הצולע עלולה להיות רעילה אם טראמפ יאבד, או שהרפובליקנים יאבדו את השליטה בסנאט. נראה כי דרך הפעולה הבטוחה יותר היא להעביר את הצעת חוק באופן מיידי". היום צפויות להתחדש השיחות בין פלוסי לשר האוצר סטיב מנוצ'ין.  בינתיים הקורונה לא עוצרת. מספר המאומתים ברחבי העולם הגיע ל-40 מיליון, מה שהכביד על הסנטימנט החיובי. ונראה כי המספרים בארה"ב ואירופה קופצים בקצב גבוה יותר. מנגד נתונים כלכליים חזקים מסין תרמו לאופטימיות בשוק. הכלכלה השנייה בגודלה בעולם דיווחה על צמיחה בתמ"ג ברבעון השלישי של 4.9%, שהיה בקצה הנמוך של הציפיות, אך מעיד על תחזית משופרת. "הגל הכחול", הכינוי שנתנו בארצות הברית לאפשרות לזכייה של ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי במרוץ לנשיאות, יחד עם השתלטות על הסנאט הנשלט כיום על ידי המפלגה הרפובליקאית, יוביל ללא מעט שינויים בפוליטיקה הפנימית בארה"ב. יאן האציוס, מנהל ההשקעות של גולדמן זאקס, אומר כי במקרה של ניצחון הגל הכחול, הדמוקרטים צפויים להציג חבילת תמריצים גדולה בהיקף של 2.5 טריליון דולר – 25% יותר ממה שהדמוקרטים רוצים עכשיו, 2 טריליון דולר. (לכתבה המלאה) על רקע הציפיות לחבילת תמריצים רחבה, הביטקוין נצבע בירוק במהלך החודש האחרון ומזנק הערב ב-2.3% נוספים כאשר הוא מתקרב אל רף ה-12,000 דולר. כאמור, וכהמשך לעליות במרבית אסיה ואירופה נוכח הודעת פייזר PFIZER (PFE) על רצון לקבל אישור מזורז לחיסון שלה לקורונה. 33 שנה בדיוק ליום שני השחור בוול סטריט כשהמוטו ששלט בוול סטריט בשנות ה-80 היה "הבצע טוב", נראה שהכול יהיה ורוד בעולם ההשקעות. עד שהגיע ה-19 לאוקטובר שיזכר תמיד כיום עם הנפילות החריפות בהיסטוריה של השווקים הפיננסיים בארה"ב. מה גרם למדדים ליפול? (לכתבה המלאה).   מניות במרכז: גם מניית NETFLIX מרכזת עניין רב, כשמחר היא צפויה לפרסם את הדוחות הרבעוניים שלה. למרות הורדת התחזיות מצד החברה בנוגע לכמות המנויים החדשים, בוול סטריט שומרים על גישה שורית לחברה. החברה הוציאה גיידנס שבוא קבעה כי רק 2.5 מיליון מנויים יצטרפו ברבעון האחרון, לאחר שבשני הרבעונים שלפני צמחה ב-26 מיליון מנויים חדשים. האם נטפליקס וטסלה יעשו זאת שוב? נטפליקס הוסיפה כ-30 מיליון מנויים חדשים עד כה השנה; טסלה שווה מעל ל-400 מיליארד דולר; לחברות הצמיחה החמות לשנת 2020 יש הרבה מה להוכיח (לכתבה המלאה). מניית ALIBABA GROUP סיימה בירידות שברקע הנפקת חברת הבת אנט גרופ בדרך להנפקה הגדולה בהיסטוריה -ענקית הפינטק שמוחזקת 33% על ידי עליבאבא צפויה לגייס כ-35 מיליארד דולר לפי שווי חברה של כ-280 מיליארד דולר; עליבאבא מטפסת לשיא כל הזמנים (לכתבה המלאה). מניית NIKOLA CORPORATION זינקה בניגוד למגמה זאת אחרי שנפלה בכ-16% ביום שישי האחרון על רקע דיווחים של מנכ"ל ניקולה שציין כי החברה תוכל להסתדר במידה וג'נרל מוטורס תחליט לבטל את העסקה. במקביל האנליסט של ג'יי.פי מורגן, פול קוסטר, חזר על דירוג המשקל העודף שלו על יצרנית הרכבים החשמליים כשניסה להפיג את החששות על ביטול השותפות עם ג'נרל מוטורס. קוסטר אמר כי הוא מאמין שניקולה ו- GM עדיין עשויות להיכנס לשותפות אסטרטגית עד ה -3 בדצמבר. "האינטרס הוא משותף" כותב קוסטר. "ניקולה זקוקה לשרשרת האספקה של ג'נרל מוטרס, למשאב ההנדסי, סוללת אולטיום ודלק הידרוטק ולכן לא תרצה לסכן את את היוזמה לפתח משאיות מסדרה 8" מנגד כתב קוסטר. "ג'נרל מוטרס צריכה להחזיר את ההשקעות של מיליארדי דולרים בתאי דלק מימן, וניקולה עשויה להיות האופציה הטובה ביותר הזמינה".  חברות IBM) INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES IBM) ולוגיטק  LOGITECH INT S.A. LOGI) צפויות לפרסם את דוחותיהן, כשהקונצנזוס לגבי IBM צופה הכנסות של 17.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון כשהרווח למניה (EPS) יעמוד על 2.58 דולר למניה – ירידה של קרוב ל-4% מהתקופה המקבילה אשתקד.   עוד מניה שריכזה עניין היא מניית הרץ (HTZ), שביום שישי עלתה ב-143% ונסחרה היום בתנודתיות וסיימה את היום בירידה של כ-13%. בשנה האחרונה מניית הרץ הייתה נתונה לתנודתיות, כשבעקבות משקיעים צעירים וחסרי ניסיון, המניה זינקה דווקא אחרי שהגישה בקשה להקפאת הליכים והליכה לחדלות פירעון. המניה זינקה בשישי בשל ידיעה שהחברה השיגה מימון בלמעלה מ-1.6 מיליארד דולר לפעילות שלה. עם זאת, הליכי חדלות הפירעון נמשכים.   ענקיות הטכנולוגיה ירדו בעד 2.5% ומשכו את המדדים המובילים לטריטוריה אדומה -  GOOGLE FACEBOOK MICROSOFT AMAZON  APPLE.   ישראליות במרכז: מניית קמהדע (US) קפצה לאחר שהחברה המתמחה במוצרים מבוססי פלסמה, הודיעה על חתימת הסכם בהיקף ראשוני של 3.4 מיליון דולר עם משרד הבריאות הישראלי לאספקת תכשיר הנוגדנים המועשר (anti-SARS-CoV-2) (IgG) מבוסס הפלסמה של קמהדע לטיפול בחולי קורונה בישראל. הטיפול באמצעות תכשיר הנוגדנים הניסיוני של קמהדע יבוקר וינוהל על ידי משרד הבריאות הישראלי (לכתבה המלאה). מניית סולאראדג' ננעלה בעליות שערים בניגוד למגמה ונסחרה ברמות שיא כל הזמנים. החברה ממשיכה את המגמה החיובית של השנה האחרונה במניות האנרגיה הירוקה ומושכת את תעודת הסל TAN בעוד כ-2% במסחר היום. כמו-כן המניה משלימה ראלי של כ-70% מאמצע חודש ספטמבר וכ-230% מתחילת שנה. וול סטריט ממשיכה לאהוב את מניית JFROG שהונפקה רק בחודש שעבר וכבר משלימה עלייה של למעלה מ-80%, מרמה של 44 דולר בחודש שעבר, ל-84 דולר עם פתיחת המסחר ומוסיפה עוד כ-5%.   עוד מניה שטיפסה בניגוד למגמה זאת אנלייבקס (US), כשברקע הודעת משרד הבריאות הישראלי בשבוע שעבר על התקדמות בניסוי בתרופת אלוסטרה לטיפול בחולי קורונה. מתחילת השנה המניה קפצה בלמעלה מ-50% - מרמה של 8.7 דולר למניה לרמה של 13.2 דולר.   גם מניית פייבר ממשיכה את תקופתה החיובית, למרות שהתחזיות לטווח של תשעת החודשים הקרובים במגמת ירידה. המניה של הפלטפורמה המחברת בין נותני שירותים ללקוחות ברשת, עלתה ב-12 החודשים ב-746%. ההצלחה אפשרה לחברה להודיע לפני שבוע על גיוס אג"ח להמרה בהיקף של 400 מיליון דולר וב-0% ריבית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בגלל זה אצלנו מכסחים? (ל"ת)
    פתיחה ירוקה 19/10/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.