אילון מאסק (X)אילון מאסק (X)

דיווח: טסלה מחפשת מנכ"ל חדש שיחליף את אילון מאסק

הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי דירקטוריון טסלה החל כבר לפני כחודש בחיפושים אחר מנכ"ל שיירש את מאסק, לאור ההידרדרות בתוצאות ומערובותו של מאסק בממשל

רוי שיינמן | (11)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק


דיווח דרמטי של ה-WSJ - טסלה Tesla 3.56% , אחת מהחברות הבולטות בוול סטריט, עשויה להיפרד מאילון מאסק. לפי הדיווח, דירקטוריון החברה החל בחיפושים אחר מנכ"ל חדש כבר לפני כחודש, כשהתוצאות החדשות ומעורבותו של אילון מאסק בממשל הביאו להבנה שמאסק, שהקים את החברה, הוא כבר לא האיש המתאים להוביל ולנהל אותה.


המעורבות הפוליטית של מאסק התגברה בעיתוי בעייתי לחברה. בשנת 2024 מכירות רכבי טסלה הציגו ירידה, לראשונה זה למעלה מעשור. הורדות המחירים כרסמו בשולי הרווחי, והסייברטראק המדובר, שעלותו כפולה ממה שהובטח ב-2019,הפך לבדיחה ברשתות וסבל משורה של ריקולים בטיחותיים. בשנת המכירות הראשונה שלו, נמכרו רק כ-39 אלף יחידות בארה"ב, הרבה מתחת ליעד של רבע מיליון שהציבה החברה.


גם שוק רכבי היד השנייה אותת על בעיה: המחיר של טסלה משומשת ירד ביותר מ-10% בשנה האחרונה, לעומת עלייה של כ-1% בכלל השוק. זהו סימן מובהק לחשש הצרכנים מהמותג. בנוסף, במדינות כמו קליפורניה וגרמניה חלה נסיגה בעניין הציבורי בטסלה, והמכירות צנחו. בינתיים, המתחרות הסיניות, בראשן BYD, צוברות תאוצה. במקביל, מניית החברה צנחה ב-30% מתחילת השנה לשווי של 940 מיליארד דולר.


DOGE, טראמפ והמחיר שמשלם מאסק על המעורבות איתם

מאסק הקדיש חלק גדול מזמנו לממשל טראמפ, כשהוא אפילו השקיע מעל 250 מיליון דולר בקמפיין הבחירה מחדש, והוביל מועמדים לתפקידי מפתח בבית הלבן. בזמן הקמפיין של טראמפ זה דווקא השפיע לחיוב על מניית טסלה, כשהתפיסה הייתה שההתקרבות של מאסק לממשל תוביל למהלכים חיוביים עבור טסלה, אך עד מהרה החלה מעורבותו של מאסק לגרור תגובות קשות גם מתוך טסלה.


לקוחות רבים, בעיקר ליברלים ודמוקרטים, שמהווים חלק משמעותי מקהל היעד של טסלה בארה"ב, החלו להתנער מהמותג. מדבקות "אני תומך בטסלה, לא באילון" החלו להופיע על רכבים, המוחים הקיצוניים אפילו שרפו רכבים של טסלה ברחובות, ועובדים דיווחו על קשיים בגיוס ושימור עובדים איכותיים.


לפי הדיווח, בפגישה פנימית טען אחד המנהלים הבכירים בקליפורניה כי טסלה תפיק תועלת אם מאסק יפרוש, אך הבהיר שזה מהלך לא סביר. בהמשך, לאחר שהדברים דלפו לתקשורת, פוטר מתפקידו.


בשיחת המשקיעים האחרונה, לאחר שהרווח למניה צנח ל-27 סנט וההכנסות החמיצו את התחזיות ב-2 מיליארד דולר ברבעון האחרון, הכריז מאסק כי "יחזור להשקיע את רוב זמנו בטסלה". הוא הוסיף כי מעורבותו ב-DOGE תצטמצם משמעותית עד סוף מאי. ההצהרה התקבלה באהדה מסוימת מצד המשקיעים ומניית טסלה זינקה ב-5% במסחר המאוחר.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, מאסק לא היסס להאשים את המחאות הציבוריות בחשיפה הממשלתית שלו, וטען כי הן ממומנות על ידי מי שנהנים מבזבוז כספי ציבור, אמירה שהציתה ביקורת נוספת כלפיו.


למרות המשבר בהנהלה, בטסלה ממשיכים להתקדם עם הפיתוחים החדשים. החברה חשפה את דגם ה-Cybercab, מונית אוטונומית דו-מושבית ללא הגה או דוושות, שמתוכננת לעלות על הכבישים ביוני השנה באוסטין, טקסס. בנוסף, הרובוט האנושי Optimus צפוי להתחיל בייצור ניסיוני ב-2025, והחברה צופה כי בעתיד יהפוך לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה.


מאסק טען בעבר כי העתיד של טסלה טמון לא רק ברכב החשמלי, אלא ברובוטיקה ובאוטומציה, ושוויה של החברה עשוי להגיע בעתיד ל-30 טריליון דולר. אך כדי שזה יקרה, יידרש מיקוד ניהולי יציב, מה שאין לטסלה כרגע.


התסכול של מאסק בטסלה

בעוד שטרם ברור אם מאסק עצמו מודע לתהליך לחיפוש מחליף, או כיצד ישפיעו הצהרותיו האחרונות על המהלך, ברור לחלוטין שהדירקטוריון בודק ברצינות אפשרות למעבר שליטה. ההנהלה מחפשת לצרף גם דירקטור בלתי תלוי נוסף, ונפגשת עם משקיעים כדי לשדר יציבות.


מאסק מצידו התבטא בעבר כי הוא מרגיש מתוסכל מהעובדה שהוא עדיין עובד ללא תשלום בטסלה, במיוחד אחרי שבית המשפט ביטל את חבילת השכר הענקית שאושרה לו. לדבריו, על אף שהוא מחזיק בכ-13% מהמניות, הוא עובד כבר שבע שנים ללא תמורה כספית.


מה יהיה ביום שאחרי מאסק?

קשה לדעת איך חילופי ההנהלה ישפיעו על טסלה. מצד אחד כאמור ברור שמאסק לא משקיע את רוב זמנו בניהול החברה. משקיעים פחות אוהבים להשקיע בחברות כאלה מאחר והם מרגישים שהמנכ"ל לא ממצה את הפוטנציאל של החברה במצב כזה. עם זאת, למאסק תמיד היו עוד עיסוקים חוץ מטסלה, כמו חברת החלל שלו SpaceX, החברה שמפתחת שבבים להשתלה במוח Neuralink, וגם המעורבות שלו ברשת X שרכש, לשעבר טוויטר.


מנגד, חשוב לזכור שטסלה היא מאסק ומאסק היא טסלה. היא ללא ספק החברה הכי בולטת ומשמעותית שהקים והיא למעשה זו שהביאה למהפכת הרכב החשמלי, כשהייתה הראשונה לייצר רכב חשמלי בייצור סדרתי במחיר סביר. מאז המתחרות, בעיקר הסיניות, כבר הדביקו ועקפו אותה אבל החשיבות שלה לתעשייה גדולה.


וטסלה כאמור פועלת בעוד תחומים שכולם היו חלק מהחזון של מאסק - הפעילות של טסלה בתחום האנרגיה, הרכבים האוטונומיים, הרובוטים האנושיים, כל אלו הם חלק מהחזון של מאסק, שלמרות הביקורת, ממשיך לפעול תוך חשיבה חדשנית. קשה לדעת איך טסלה תיראה אחרי מאסק, אבל אין ספק שלחברה יהיה קשה למצוא מנכ"ל בעל חשיבה מקורית כמו של מאסק, גם אם היא כזו שמעוררת ביקורת.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    גוני איייב יהיה מנכל אפל וטסלה תרצחו את טים ביריות המוסד! (ל"ת)
    ליטאי 02/05/2025 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טל 01/05/2025 16:21
    הגב לתגובה זו
    על אפם וחמתם יקבלו שורט סקוויז לשיא ב500 ומעבר
  • 6.
    דורון 01/05/2025 12:37
    הגב לתגובה זו
    שיהיה מנכל טסלה יהודי בשביל שיקדים את מיזם רכב אוטונומי רמה 5 מלאים 100% למדינת ישראל
  • 5.
    רוני 01/05/2025 12:31
    הגב לתגובה זו
    מקווה רק שהם לא יתקשרו אלי בזמן השנצ שלי...
  • 4.
    אנונימי 01/05/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    ברוך שפטרנו מאפס זה
  • 3.
    לרון 01/05/2025 10:49
    הגב לתגובה זו
    היתה פעם סוג של טסלה! לא רמז לא המלצהעובדה!
  • 2.
    זאב 01/05/2025 09:57
    הגב לתגובה זו
    מאז טבח נתניהו.המנכל הנוכחי לא שותה מספיק מים בשמש...
  • טובה 01/05/2025 12:18
    הגב לתגובה זו
    מהאיש הכושל עם הקוצב
  • 1.
    אנונימי 01/05/2025 09:17
    הגב לתגובה זו
    בעמוד הטוויטר הרשמי של טסלה פרסמו שזה פייק ניוז
  • טסלה מאטה 01/05/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
    הCNN זה לא אתר שיכול להרשות לעצמו לפרסם חדשות מבלי לוודא אותן קודם..
  • Cnn מזוייף (ל"ת)
    תמר 01/05/2025 16:19
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.