
דיווח: טסלה מחפשת מנכ"ל חדש שיחליף את אילון מאסק
הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי דירקטוריון טסלה החל כבר לפני כחודש בחיפושים אחר מנכ"ל שיירש את מאסק, לאור ההידרדרות בתוצאות ומערובותו של מאסק בממשל
המעורבות הפוליטית של מאסק התגברה בעיתוי בעייתי לחברה. בשנת 2024 מכירות רכבי טסלה הציגו ירידה, לראשונה זה למעלה מעשור. הורדות המחירים כרסמו
בשולי הרווחי, והסייברטראק המדובר, שעלותו כפולה ממה שהובטח ב-2019,הפך לבדיחה ברשתות וסבל משורה של ריקולים בטיחותיים. בשנת המכירות הראשונה שלו, נמכרו רק כ-39 אלף יחידות בארה"ב, הרבה מתחת ליעד של רבע מיליון שהציבה החברה.
גם שוק רכבי
היד השנייה אותת על בעיה: המחיר של טסלה משומשת ירד ביותר מ-10% בשנה האחרונה, לעומת עלייה של כ-1% בכלל השוק. זהו סימן מובהק לחשש הצרכנים מהמותג. בנוסף, במדינות כמו קליפורניה וגרמניה חלה נסיגה בעניין הציבורי בטסלה, והמכירות צנחו. בינתיים, המתחרות הסיניות, בראשן
BYD, צוברות תאוצה. במקביל, מניית החברה צנחה ב-30% מתחילת השנה לשווי של 940 מיליארד דולר.
DOGE, טראמפ והמחיר שמשלם מאסק על המעורבות איתם
מאסק הקדיש חלק גדול מזמנו לממשל טראמפ, כשהוא אפילו השקיע מעל 250 מיליון דולר בקמפיין הבחירה מחדש, והוביל מועמדים לתפקידי מפתח בבית הלבן. בזמן הקמפיין של טראמפ זה דווקא השפיע לחיוב על מניית טסלה, כשהתפיסה הייתה שההתקרבות של מאסק לממשל תוביל למהלכים חיוביים עבור טסלה, אך עד מהרה החלה מעורבותו של מאסק לגרור תגובות קשות גם מתוך טסלה.
לקוחות רבים, בעיקר ליברלים ודמוקרטים, שמהווים חלק משמעותי מקהל היעד של טסלה בארה"ב, החלו להתנער מהמותג. מדבקות "אני תומך בטסלה, לא באילון" החלו להופיע על רכבים, המוחים הקיצוניים אפילו שרפו רכבים של טסלה ברחובות, ועובדים דיווחו על קשיים בגיוס ושימור
עובדים איכותיים.
לפי הדיווח, בפגישה פנימית טען אחד המנהלים הבכירים בקליפורניה כי טסלה תפיק תועלת אם מאסק יפרוש, אך הבהיר שזה מהלך לא סביר. בהמשך, לאחר שהדברים דלפו לתקשורת, פוטר מתפקידו.
בשיחת המשקיעים האחרונה,
לאחר שהרווח למניה צנח ל-27 סנט וההכנסות החמיצו את התחזיות ב-2 מיליארד דולר ברבעון האחרון, הכריז מאסק כי "יחזור להשקיע את רוב זמנו בטסלה". הוא הוסיף כי מעורבותו ב-DOGE
תצטמצם משמעותית עד סוף מאי. ההצהרה התקבלה באהדה מסוימת מצד המשקיעים ומניית טסלה זינקה ב-5% במסחר המאוחר.
- אנבידיה מאבדת גובה: האנליסט שממליץ למכור
- המדדים החזירו את הירידות; אודיטי זינקה ב-30%, קומפיוג'ן עם 13%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
עם זאת, מאסק לא היסס להאשים את המחאות הציבוריות בחשיפה הממשלתית שלו, וטען כי הן ממומנות על ידי מי שנהנים מבזבוז כספי ציבור,
אמירה שהציתה ביקורת נוספת כלפיו.
למרות המשבר בהנהלה, בטסלה ממשיכים להתקדם עם הפיתוחים החדשים. החברה חשפה את דגם ה-Cybercab, מונית אוטונומית דו-מושבית ללא הגה או דוושות, שמתוכננת לעלות על הכבישים ביוני השנה באוסטין, טקסס. בנוסף,
הרובוט האנושי Optimus צפוי להתחיל בייצור ניסיוני ב-2025, והחברה צופה כי בעתיד יהפוך לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה.
מאסק טען בעבר כי העתיד של טסלה טמון לא רק ברכב החשמלי, אלא ברובוטיקה ובאוטומציה, ושוויה של החברה עשוי להגיע בעתיד
ל-30 טריליון דולר. אך כדי שזה יקרה, יידרש מיקוד ניהולי יציב, מה שאין לטסלה כרגע.
התסכול של מאסק בטסלה
בעוד שטרם ברור אם מאסק עצמו מודע לתהליך לחיפוש מחליף, או כיצד ישפיעו הצהרותיו האחרונות על המהלך, ברור לחלוטין שהדירקטוריון
בודק ברצינות אפשרות למעבר שליטה. ההנהלה מחפשת לצרף גם דירקטור בלתי תלוי נוסף, ונפגשת עם משקיעים כדי לשדר יציבות.
מאסק מצידו התבטא בעבר כי הוא מרגיש מתוסכל מהעובדה שהוא עדיין עובד ללא תשלום בטסלה, במיוחד אחרי שבית המשפט ביטל את חבילת
השכר הענקית שאושרה לו. לדבריו, על אף שהוא מחזיק בכ-13% מהמניות, הוא עובד כבר שבע שנים ללא תמורה כספית.
מה יהיה ביום שאחרי מאסק?
קשה לדעת איך חילופי ההנהלה ישפיעו על טסלה. מצד אחד כאמור ברור שמאסק לא משקיע את רוב זמנו בניהול החברה. משקיעים פחות אוהבים להשקיע בחברות כאלה מאחר והם מרגישים שהמנכ"ל לא ממצה את הפוטנציאל של החברה במצב כזה. עם זאת, למאסק תמיד היו עוד עיסוקים חוץ מטסלה, כמו חברת החלל שלו SpaceX, החברה שמפתחת שבבים להשתלה במוח Neuralink, וגם המעורבות שלו ברשת X שרכש, לשעבר טוויטר.
מנגד, חשוב לזכור שטסלה היא מאסק ומאסק היא טסלה. היא ללא ספק החברה הכי בולטת ומשמעותית שהקים והיא למעשה זו שהביאה למהפכת הרכב החשמלי, כשהייתה הראשונה לייצר רכב חשמלי בייצור סדרתי במחיר סביר. מאז המתחרות, בעיקר הסיניות, כבר הדביקו ועקפו אותה אבל החשיבות שלה לתעשייה גדולה.
וטסלה כאמור פועלת בעוד תחומים שכולם היו חלק מהחזון של מאסק - הפעילות של טסלה בתחום האנרגיה, הרכבים האוטונומיים, הרובוטים האנושיים, כל אלו הם חלק מהחזון של מאסק, שלמרות הביקורת, ממשיך לפעול תוך חשיבה חדשנית. קשה לדעת איך טסלה תיראה אחרי מאסק, אבל אין ספק שלחברה יהיה קשה למצוא מנכ"ל בעל חשיבה מקורית כמו של מאסק, גם אם היא כזו שמעוררת ביקורת.
- 3.לרון 01/05/2025 10:49הגב לתגובה זוהיתה פעם סוג של טסלה! לא רמז לא המלצהעובדה!
- 2.זאב 01/05/2025 09:57הגב לתגובה זומאז טבח נתניהו.המנכל הנוכחי לא שותה מספיק מים בשמש...
- 1.אנונימי 01/05/2025 09:17הגב לתגובה זובעמוד הטוויטר הרשמי של טסלה פרסמו שזה פייק ניוז