מס שבח ברכישת דירה חלופית לאחר ניצול פטור במכירת זכויות בדירת ירושה
אם נוצל הפטור מכוח סעיף 49ב(5) לחוק הרי כיום בעת מכירת דירת המגורים אין מניעה להשתמש בפטור השכיח מכוח 49ב(1) לחוק, קרי פטור פעם בארבע שנים
שאלה:
------------
לפני כשלוש שנים קיבל זוג 1/8 דירה במתנה. לפני שנתיים נמכרה הדירה לקרוב (אחות) בפטור ממס שבח (החלק של הזוג בסך 130,000 ש"ח). לזוג דירה שבה הם מתגוררים אשר נרכשה לפני כ-20 שנים. כיום הזוג מעוניין למכור את דירתו ולקנות דירה אחרת חלופית. ייתכן שרכישת הדירה החלופית תתבצע טרם מכירת הדירה.
השאלה:
האם במקרה זה אפשר להימנע מתשלום מס שבח?
תשובה:
------------
כדי לענות על השאלה שלעיל חשוב להבין באיזה פטור השתמש הזוג כשמכר את זכויותיו (1/8) בדירת הירושה.
אם נוצל הפטור מכוח סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), הרי כיום בעת מכירת דירת המגורים אין מניעה להשתמש בפטור השכיח מכוח 49ב(1) לחוק, קרי פטור פעם בארבע שנים.
כמו כן ניתן לנצל את הפטור מכוח חוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן: "הוראת השעה"), שלפיו אם תמורת המכירה אינה עולה על 2,200,000 ש"ח והמכירה אינה לקרוב - יחול הפטור מכוח הוראת השעה. חשוב לציין כי פטור זה בתוקף עד ליום 5.5.2013.
יודגש כי אם שווי הדירה מושפע מזכויות בנייה אזי המנהל יכול לפצל את תמורת המכירה כך שעל שווי הדירה יינתן פטור והיתרה תתחייב במס. בכל מקרה החלק הפטור לא יעלה על 2,200,000 ש"ח כאמור.
אם במכירת דירת הירושה נוצל פטור מכוח סעיף 49ב(1) לחוק, על הזוג להמתין ארבע שנים עד לניצול פטור מכוח אותו סעיף. ואולם, כפי שמצוין לעיל ניתן לנצל את הפטור מכוח הוראת השעה.
אפשרות נוספת היא הגשת בקשה להמיר את הפטור במכירת דירת הירושה לעסקה חייבת, במטרה לפנות את הפטור לדירת המגורים הגדולה יותר. כמובן, יש לבדוק אפשרות זו טרם הגשת בקשה כאמור.
לעניין סדר הפעולות במכירת דירת המגורים ו/או רכישת הדירה החלופית - ככלל ניתן לרכוש את הדירה החלופית גם אם טרם נמכרה דירת המגורים. במקרה כאמור יצהיר הרוכש כי מדובר בדירה שבאה להחליף את הדירה הקיימת, וכי ימכור את הדירה הקיימת תוך 24 חודשים ממועד רכישת הדירה החדשה. הוראה זו באה להקל ולאפשר לאדם לרכוש דירה קודם שמכר את הדירה הקיימת, והכול תוך 24 חודשים כאמור. אם עמד בכך אזי יראו בדירה הנרכשת דירה ראשונה לצורך שיעורי מס הרכישה.
אציין כי בתום תוקף הוראת השעה (5.5.2013) צפויים שינויים בשיעורי מס הרכישה, ומוצע להיערך בהתאם.
המשיב - ממשרד מאיר מזרחי ושות'
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

מילואימניקים. קרדיט: Xיועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס - יצא ל"שרת" בעזה מהבית
כתב אישום חריג הוגש נגד אמיר ימין בגין זיוף שירות מילואים וניצול מלחמת חרבות ברזל לביטול חובות מס
יועץ מס מזייף מסמכים. רואה חשבון עוזר ללקוח להונות את רשויות המס. עורך דין מלמד לקוח איך לשקר לשופטים. מקצועות "מכובדים", נמצאים בשנים האחרונות במדרון תדמיתי תלול. אין כבוד - כנראה שהכל כסף. המקרה הבא לא נעים לאוזן הישראלית - לזייף ולהגיד שאתה במילואים כדי לברוח מחובה ציבורית, מהתמודדות עם חובות. זה ניצול ציני של המצב בארץ, אבל רשות המסים יודעת לאתר את המתחזים.
רשות המסים הגישה כתב אישום חריג נגד אמיר ימין בגין זיוף שירות מילואים וניצול מלחמת חרבות ברזל לביטול חובות מס.
פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה כתב אישום נגד ימין, יועץ מס בן 45 מחדרה, בגין זיוף מסמכי מילואים והונאת רשות המס במהלך מלחמת חרבות ברזל. על פי כתב האישום, ימין, שנקלע לחוב מס שבח בעקבות עסקת מקרקעין שביצע בדצמבר 2018, הגיע להסדר פריסת תשלומים עם משרדי מיסוי מקרקעין בחדרה ביוני 2023. כשלא עמד בהסדר, הוטלו עיקולים על חשבונות הבנק והנדל"ן שלו בדצמבר 2023. כלומר, מדובר על יועץ מס שחייב מס לרשות המס. הוא הגיע להסדר פריסה עם הרשויות, וכדי לא לשלם זייף שהוא במילואים.
יש כאן אולי עיוורון, מצוקה גדולה, אבל מה הוא חשב לעצמו - שרשויות המס לא יודעות להצליב נתונים עם מאגרי המידע בצבא?
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- הונאה של 40 מיליארד דולר מגיעה לסיומה - דון קוון נשלח ל-15 שנות מאסר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתבה מעניינת - חשד נגד בעלים ומנכ"לים להונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
