סין ניפקה נתונים מעורבים: מזג האוויר הקשה תדלק את האינפלציה, הייצור התחזק

מדד המחירים לצרכן רשם את הזינוק החד מזה כמעט שנתיים. הממשל הקדים את פרסום הנתונים ביומיים, מה שמעלה תהיות בקרב הכלכלנים
לירוי פרי |

נתונים מעורבים בגזרה הסינית. בעוד תנאי מזג האוויר הגרועים תדלקו את האינפלציה באוגוסט, התפוקה התעשייתית דווקא טיפסה מעל לצפי הכלכלנים.

הממשל הקדים את פרסום הנתונים מיום שני להיום (ש'), מה שמעלה ספקולציות שמא הבנק המרכזי מתכוון להכריז על העלאת שיעור הריבית כבר בהחלטת הריבית הקרובה (יום ב'), תוך שימוש בנתונים הנוכחיים כחלק מהנימוק.

האינפלציה בסין עלתה ב-3.5% בחודש אוגוסט, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, מה שמצביע על עלייה גם ביחס למדד המחירים ביולי שרשם עלייה שנתית של 3.3%. מדובר על עלייה בשיעור הגבוה ביותר מזה כמעט שנתיים. טווח התחזיות של הכלכלנים עמד על עלייה שבין 3.2% ל-3.5%. החל מתחילת השנה עלה מדד המחירים ליצרן ב-2.8%.

לעומת זאת מדד המחירים ליצרן (PPI) שמהווה אינדיקטור נוסף למגמה האינפלציונית, עלה ב-4.3% באוגוסט, מתחת לממוצע התחזיות בשוק שעמד על אינפלציה של 4.5% וכן נמוך מהנתון של יולי שרשם עלייה שנתית של 4.8%. החל מינואר ועד אוגוסט 2010 טיפס מדד המחירים ליצרן ב-5.6%.

תנאי מזג האוויר הגרועים היו אלו שגרמו לעלייה החדה במחירים. השטפונות ששררו באיזור יצרו כאוס בסדר היום הרגיל והקפיצו את מחירי המזון ב-7.5% באוגוסט וכן את תעריפי ההובלה.

הערכות הכלכלנים בשוק מדברות על האטת הלחצים האינפלציוניים במהלך החודשים הקרובים, זאת בעקבות הצפי להתייצבות תנאי מזג האוויר הזמני ששרר באזור. נזכיר כי יעד האינפלציה של הבנק המרכזי עומד על 3% ב-2010.

התעשיינים הסינים בתנופה

נתון נוסף שפורסם היום על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הצביע על עלייה של 13.9% בתוצרת מגזר התעשיינים באוגוסט, בהשוואה לאוגוסט 2009. הנתון עקף את תחזיות הכלכלנים בשוק שעמדו על התרחבות של 12.9% בפעילות התעשייתית בסין. ביולי רשם הנתון השנתי עלייה מתונה יותר של 13.4%.

היקף ההשקעות ביישובים עירוניים בסין זינק ב-24.8% בתקופה שבין ינואר ואוגוסט 2010, כך עולה מדו"חותיהם של כלכלנים מקומיים, שכן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינה מפרסמת עוד את הנתון באופן רשמי.

במקביל, המכירות הקמעונאיות טיפסו באוגוסט בשיעור של 18.4% לרמה של 185 מיליון דולר, לעומת אוגוסט 2009. שנה שעברה.

הממשל נותן את הטון

אמש פורסמו נתונים חזקים, כאשר המרכזי שבהם הינו העודף בחשבון השוטף. בתוך כך, היבוא הסיני טיפס ב-35% לרמה של 119.2 מיליארד דולר באוגוסט, גבוה מתחזיות הכלכלנים שעמדו על עלייה של 25% בלבד.

היצוא עלה ב-34.4% לרמה של 139.3 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות. סך הכל עומד העודף בחשבון השוטף על כ-20 מיליארד דולר באוגוסט, נמוך יותר מקונצנזוס האנליסים שהצביע על עודף של 30 מיליארד. התכווצות העודף בחשבון השוטף מצביעה על עלייה בביקושים המקומיים.

כמו כן פורסמו תוצאות סקר הנדל"ן שנערך בקרב 70 ערים בסין. בשורה התחתונה ניתן לראות בין החודשים יולי ואוגוסט לא חלה עליית מחירים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".