החופש (הכסף) הגדול: "מבחינת ההוצאות לפרסום עבור ילדים ונוער - זה הפיק"
יריית הפתיחה של החופש הגדול מתקרבת, ומעל מיליון ילדים מגילאי גן ועד כיתה יב' עתידים לצאת לחופשה. מתוכם מדובר בכ-620 אלף בני נוער המהווים קהל יעד 'פנוי למסרים' המחפש תעסוקה ומקומות לבזבז את כספו, כלומר כספי ההורים.
"הקיץ והחופש הגדול מהווה עבורנו את הפריים השנתי בעולם הילדים והצעירים". כך אומר אורן ציבלין, מנכ"ל ציבלין תקשורת צעירים. "החופש הגדול מצטרף לחגי תשרי ושלושת החודשים האלו יחד מהווים עבורנו את ה'פיק' של השנה. בתקופה זו מתרכזים כ-60% מההוצאה לפרסום לטובת קהל הילדים והנוער". כך לדברי ציבלין.
הקולנוע הוא הדרך הטובה ביותר לתפוס את מאסת הילדים
לשאלה מהי המדיה העדיפה לפרסום בתקופה זו עונה ציבלין חד משמעית: "אנחנו מאוד מוטי קולנוע בתקופה זו. עבורנו, זו הדרך הטובה ביותר לתפוס את מאסת הילדים ולא רק הטובה אלא אף היחידה. ילד בממוצע רואה 3-4 סרטים בקולנוע בתקופה זו".
לגבי ירידת קרנו של הקולנוע בשנים האחרונות לאור התגברות ההורדות הפירטיות והמעבר לקולנוע ביתי אומר ציבלין: "אנחנו מנסים לייצר רפטציה של המסר הפרסומי ובקיץ הקרוב עומדים לצאת לאקרנים לא פחות מ-27 סרטי ילדים ונוער מה שיגרום לביקורים תכופים בקולנוע. בנוסף לזאת צריך לציין את התלת מימד שמקשה על ההורדות הפירטיות ואת הקומפלקסים החדשים וחווית הצפייה החדשה שהם יצרו ובכך שינו את הרגלי הצפייה במיוחד בהוויה המשפחתית".
המפלצת הירוקה בשירות משרדי הפרסום
אחד מסרטי העוגן עליו בונים משרדי הפרסום לנוער הוא לא אחר מאשר הסרט שרק, ה-4 בסדרה, כאשר הציפייה היא לכחצי מיליון צופים. מתוכם אומר ציבלין, "90% הם קהל היעד שלנו".
הקטגוריות הבולטות באופן מסורתי לקראת הקיץ בפניייה לילדים הן גלידות, משקאות, מוצרי חלב ותרבות, דהיינו סרטים. בנוסף ניתן לציין דווקא את קטגוריית הבנקאות והפיננסים המנסה לפנות בתקופה זו להצעות למסלולי חיסכון עבור משפחות.
בחלוקה בין 3 חודשי הקיץ (כולל חגי תשרי) מסבירים בתעשיית הפרסום, כי החודש המוביל בהוצאה הכספית הוא אוגוסט שבו בנוסף להוצאות הקיץ השוטפות מתחילות ההוצאות על "בק טו סקול". "ההורים לא מרימים את הראש בתקופה זו".
הקיץ יכול להיות מלכוד עבור מותגי הנוער
מנכ"ל Teenk יניב וויצמן מספק תמונה קצת שונה לקראת הקיץ. "אין ספק שבקיץ יש מלכוד. ישנה תחושה כאילו זו הזירה והזמן לתפוס את בני הנוער אבל מצד שני אסור לשכוח שזו זירה עמוסה ושחקנים גדולים (מותגי על) מייצרים פעילות פרסומת בווליום גבוה".
על-פי וויצמן, מותגי על כגון קוקה קולה וחברות הסלולר מפרסמות בחודשי הקיץ בהיקפים עצומים ואז נוצרת סיטואציה מעוותת בה מותגים מקטגוריות שונות מתחרים ביניהם על קהל היעד של הנוער והילדים. "יש הרבה מותגי נוער שדווקא מעדיפים לפרסם בחודשים אפריל-יוני, רגע לפני שכולם מסתערים על בני הנוער או שהם מחכים לסוף הקיץ".
הקניונים הם המקום הטוב ביותר לפעילות שיווקית לנוער
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
