רפאל פולין
צילום: thumbnail_SPIKE_LR_פולין

מידרוג מאמינה ברפאל: הגדלת תקציבי הביטחון תסייע

על פי דו"ח המעקב השנתי של חברת הדירוג, שבו הותירה את הדירוג הגבוה של החברה על כנו, המתיחות המדינית והביטחונית הגוברת במזרח התיכון, באירופה ובדרום-מזרח אסיה תורמת לצמיחה בתעשייה הביטחונית. חטיבת ההגנה האווירית של רפאל, הכוללת את מערכת כיפת ברזל, הציגה ב-2024 שיעור צמיחה מרשים של כ-41%

עוזי גרסטמן |

רפאל מערכות לחימה מתקדמות, אחת מאבני היסוד של התעשייה הביטחונית הישראלית, ממשיכה להצטיין גם בשדה הכלכלי. חברת הדירוג מידרוג פרסמה היום את דו"ח המעקב השנתי שלה, שבו היא הותירה על כנו את דירוג האשראי הגבוה של רפאל - Aaa.il למנפיק ולאג"ח של החברה, עם אופק יציב - דבר המעיד על האמון הגבוה ביציבותה הפיננסית של החברה ובמעמדה האסטרטגי.


הערכת האשראי הבסיסית של רפאל נותרת גבוהה, Aa2.il, אך היא נהנית מהטבה דירוגית של שני נוטשים, הודות לסבירות "גבוהה מאוד", על פי מידרוג, לתמיכה מהמדינה, שמחזיקה בבעלות המלאה על החברה. רפאל מחזיקה ביתרות נזילות מרשימות בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל נכון לסוף 2024, עם מסגרות אשראי חתומות בהיקף של כמיליארד שקל, ומדיניות פנימית לשמירה על נזילות מינימלית של מיליארד שקל בכל עת.


ב-2024 רשמה החברה הכנסות שיא של כ-17.8 מיליארד שקל - עלייה של כ-27% לעומת 2023, אז הסתכמו הכנסותיה בכ-14 מיליארד שקל. מידרוג צופה כי ההכנסות ב-2025 יגיעו ל-20-19 מיליארד שקל. צבר ההזמנות של רפאל המשיך לצמוח בקצב מהיר, והסתכם בכ-65 מיליארד שקל, עלייה של כ-23.5% לעומת השנה הקודמת. יחס צבר-הכנסות מרשים של כ-2.9 מצביע על מצב טוב בכל הנוגע להכנסות בטווח הבינוני.


רפאל נהנית ממעמד בכיר בתחום המערכות האלקטרו-אופטיות, מערכות טילים ומיגון, עם פיזור מוצרים רחב בשלוש חטיבות עסקיות עיקריות: אוויר ומודיעין, הגנה אווירית ויבשה/ים. חטיבת ההגנה האווירית, הכוללת את מערכת כיפת ברזל, הציגה ב-2024 שיעור צמיחה מרשים של כ-41%. החברה גם מדורגת במקום ה-33 בעולם לפי היקף המכירות בתחום הביטחוני ל-2024 - הישג שמעיד על הצלחתה הבינלאומית.


המתיחות המדינית והביטחונית הגוברת במזרח התיכון, באירופה ובדרום-מזרח אסיה תורמת לצמיחה בתעשייה הביטחונית. לפי סקירת IISS (המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים), תקציבי הביטחון העולמיים הגיעו ב-2024 ל-2.46 טריליון דולר, לעומת 2.24 טריליון דולר ב-2023. תקציב הביטחון של גרמניה לבדו צפוי לכלול השקעות של כ-500 מיליארד יורו ב-12 השנים הקרובות. המגמה הזו מהווה קרקע פוריה לרפאל, שהכנסותיה מאירופה גדלו בכ-38% בשנה בממוצע מ-2022.


שיעור הרווח התפעולי של החברה ב-2024 הגיע לכ-5.2%, ומוערך בטווח של 5.2%-5.7% ל-2025. אמנם מדובר ברווחיות שאינה גבוהה ביחס לדירוג האשראי הגבוה, אך היא נובעת מהיקף גבוה של השקעות במו"פ (מחקר ופיתוח) - כ-5.8% מההכנסות, או כמיליארד שקל - ומתמהיל מכירות מוטה לשוק המקומי, שמתאפיין ברווחיות נמוכה יחסית.


בהתאם לתרחיש הבסיס של מידרוג, החברה צפויה להשקיע ב-2025 בין 2.0 ל-2.6 מיליארד שקל, כולל השקעות בתשתיות ייצור ורכישות אסטרטגיות. כתוצאה מכך, החוב הפיננסי המותאם עשוי לצמוח ל-4.7-4.0 מיליארד שקל, לעומת כ-3.4 מיליארד שקל בסוף 2024. יחס חוב ל-EBITDA צפוי להישאר יציב בטווח של 2.1–2.5.

קיראו עוד ב"בארץ"


על פי מידרוג, רפאל צפויה לחלק דיבידנד של כ-50% מהרווח הנקי של 2024, בנוסף לחלוקה של כ-444 מיליון שקל שבוצעה במרץ 2025. עם זאת, רשות החברות הממשלתיות בוחנת אפשרות להגברת חלוקת הדיבידנדים, אך בשלב זה עדיין לא נמסרה החלטה סופית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.