השוק הסיני - ליהנות מהצריכה המקומית
במשך יומיים שלמים, הציגו בכנס עשרות חברות סיניות ממגוון ענפי התעשיה והשירותים, רובן מסוקרות על ידינו, זאת בנוכחות מרשימה של המשקיעים האמריקאיים המתעניינים בשוק הסיני.
כלכלת סין, כידוע, צומחת בקצב הגבוה בעולם, בשיעור של כ-12% בשנה, וזאת בתנאי אינפלציה מתונים ובסביבה של מדיניות מונטרית מרסנת. הצמיחה הגבוהה נובעת בעיקר מהגידול האדיר ביצוא מוצרים למדינות העולם, אך בשנים האחרונות נתמכת גם בצריכה פנימית גוברת.
ההתחזקות בצריכה הפנימית בשוק הסיני כגורם מוביל המשפיע על הצמיחה הכלכלית כולה, מהווה כרית ביטחון להמשך הצמיחה בסין, גם בתנאי ההאטה הכלכלית במדינות המערב. לפיכך, כלכלת סין מתחילה לאבד את הקשר הגבוה בינה לבין כלכלות ארה"ב או אירופה.
הגידול בצריכה הפנימית, כפונקציה של ההכנסה פרטית של אוכלוסיית סין, מהווה פוטנציאל ניכר, כיוון שרמת השירותים, התשתיות, החינוך, התזונה, הבריאות, התעבורה ועוד הנה רחוקה שנות אור מרמתן הממוצעת במדינות המערב, וכן ברוב המדינות המתפתחות. לכן, למרות שניתן להבחן בשוק הסיני בתחומים שהנם בועתיים, עדיין קיים מגוון הזדמנויות השקעה, במיוחד בתחומים שנמצאים בחיתוליהם.
אנו מציינים שני תחומים אותם ניתן להגדיר כ-"חדשניים", הן מבחינת החשיפה לשוק ההון והן מבחינת גודל השוק הפוטנציאלי. התחומים הם תחום הפארמה ותחום המדיה.
שוק התרופות הסיני מוערך בכ-40 מיליארד דולר, וצומח בקצב שנתי של כ-15% מעל קצב הצמיחה בתמ"ג. מתוך שוק זה, התרופות האתיות והגנריות מהוות כ-60%, כאשר 40% הנותרים הנם מוצרי הרפואה הסינית המסורתית. שוק התרופות הסיני צפוי להמשיך לצמוח בקצב גבוה, ועשוי בעתיד להוות תחרות לחברות התרופות המערביות.
שוק המדיה הסיני מפוזר בין פלחים רבים כגון פרסום, שידורים, הפקת חדשות, הוצאה לאור, ערוצי קניות ועוד. תחום חדש נוסף הנו תחום החינוך וההדרכה, הצובר תאוצה בקרב האוכלוסייה הסינית, השואפת לשדרג את מעמדה הסוציאלי ולהגיע להגשמה עצמית.