עבודה/חובת עריכת מכרז בשירותי בריאות כללית/עבודה

בית המשפט קבע, כי יש לראות בשרותי בריאות כללית כגוף ציבורי אשר בהיבט החוקתי והמינהלי חלים עליו, בין היתר, חובת עריכת מכרז ביחס לאיוש משרות, וכי במיוחד נכון הדבר, משמדובר במשרות ניהול. משכך, בוטל מינוין של המשיבות למנהלות סיעוד בבתי חולים של שירותי בריאות כללית ובמחוזותיה
משה קציר |

עובדות וטענות:

בפנינו בקשת צד בסכסוך קיבוצי, במסגרתה עתרו המבקשים למתן צו המחייב את המשיבה 1 (להלן: שירותי בריאות) לקיים מכרזים לתפקיד של ראש אגף סיעוד ולתפקיד של מנהלות סיעוד בבתי החולים ובמחוזות. בהתאם לכך אף התבקש בית הדין לקבוע כי המינויים של המשיבות 2- 7 לתפקיד מנהלות סיעוד – כפי שנעשו בתקופה שלאחר הגשת בקשת הצד ושלא במסגרת מכרז - הינם בטלים ומבוטלים.

שירותי בריאות הינה ספקית שירותי הבריאות הגדולה בישראל, והיא העסיקה מעל 30,000 עובדים, במסגרת 14 בתי חולים וכ-1,300 מרפאות הפזורות בקהילה. מנהלת אגף הסיעוד כפופה, מבחינה ארגונית, ישירות למנכ"ל שירותי בריאות ומשמשת כגורם האחראי על שירותי הסיעוד בשתי החטיבות התפעוליות. בתוקף תפקידה נדרשת מנהלת אגף הסיעוד להתוות מדיניות בתחום הסיעוד, לנסח הנחיות מקצועיות ונהלים המועברים לביצוע למנהלות הסיעוד בבתי החולים ובקהילה. מנהלת אגף הסיעוד משמשת אף כגורם האחראי והמפקח על כל מנהלות הסיעוד בשירותי הבריאות, הן בבתי החולים והן בקהילה. מנהלות הסיעוד נדרשות לציית להוראותיה ולהנחיותיה של מנהלת אגף הסיעוד והן אינן מתפקדות כגורם מעצב מדיניות, אלא כגורם מבצע ומפקח. יצוין, כי אין חולק שמנהלות הסיעוד בבתי החולים הממשלתיים, שתפקידן מקביל לזה של מנהלות הסיעוד בשירותי בריאות, מתמנות לתפקידן בהליך של מכרז.

בין הצדדים נטושה מחלוקת (עובדתית) ביחס לתוכן ההסדרים שהיו בעבר. מכל מקום, אין חולק כי במהלך השנים, משנת 1995 ואילך, פרסמה שירותי בריאות מספר נהלים הנוגעים להליכי המינוי לתפקידים בכירים לרבות התפקידים נשוא המחלוקת. הנוהל האחרון הינו משנת 2005 והוא אף הנוהל הראוי והמחייב לדעתה של שירותי בריאות נכון לעת הזו (להלן: הנוהל). נוהל זה אינו מכיל אף לא אחד מהמאפיינים המרכזים של הליך המכרז.

דיון משפטי:

כב' הש' נטע רות:

שירותי בריאות, כמו גם ההסתדרות הרבו להיזקק לתכתובות ולהסכמים (נטענים) מן העבר אך לא נתנו במסגרת טיעוניהם את המשקל שיש ליתן להוראות החוק הרלוונטיות ולפסיקה שבאה בעקבותיהם לצורך ההכרעה בסוגיה דנן. הכוונה להוראות חוק ביטוח בריאות, המבצר את מעמדה של שירותי בריאות כגוף ציבורי, המוכפף בתור שכזה לחובות המשפט הציבורי, כמו גם לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, אשר הקנה בהקשרים מסויימים, מעמד חוקתי על-חוקי לעקרון השוויון, העומד בתשתיתם של דיני המכרזים. נדמה, כי די בכך כדי להסיק גם על החובה החלה על שירותי בריאות כגוף ציבורי לקיים הליכי מכרז לצורך איוש משרות. זאת כחלק ממכלול החובות החלות על גוף ציבורי מובהק.

מעמדה של שירותי בריאות כגוף ציבורי הוכר בפסיקה לאור מספר מאפיינים ובכלל אלה: החובה המוטלת על שירותי בריאות לספק שירות חיוני לציבור, כפי שהיא מעוגנת בחוק ביטוח בריאות; העובדה שפעילותה של שירותי הבריאות ממומנת ממקורות מימון ציבוריים, ובכלל זה מהסכומים המופרשים לכך בתקציב המדינה; העובדה ששירותי בריאות מהווה "גוף נתמך", כמשמעותו בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב. היינו, גוף המחוייב בדיווח פרטני על משכורות העובדים ואשר נאסר עליו לבצע העלאות שכר מעבר למקובל בשירות המדינה; העובדה שפעילותה של שירותי בריאות משתרעת על פני המדינה כולה ושירותיה ניתנים לחלק נכבד מאוכלוסיית המדינה, בכפוף לפיקוח הממשלתי נרחב.

עם זאת, בכך אין די כדי ללמד על חובה גורפת לעריכת מכרז בשירותי בריאות המתייחסת לעובדים בכירים הממלאים תפקידים ניהוליים. על מנת לגדור את היקף החובה לערוך מכרז, יש לעמוד תחילה על תכליתו הכפולה של המכרז כפי שהיא נקבעה בפסיקה:

הרצון להבטיח את בחירתו של המועמד המתאים והראוי ביותר לתפקיד המוצע והרצון למנוע נטישת עובדים איכותיים. החשיבות שבהשגת יעדים אלה מקבלת משנה תוקף, שעה שמדובר בבחירת מועמד לתפקידים הכרוכים בהתוויית מדיניות בתחום הסיעוד ובפיקוח על ביצועה, וזאת אצל מעסיק הנושא באחריות ציבורית למתן שירות כה חיוני לכלל דוגמת שירותי בריאות. בנסיבות אלה, הרי שאין להותיר את הליך בחירתם של המופקדים על בריאות הציבור למערכת ההסכמות שבין הצדדים. זאת ועוד: לבחירת המועמד המתאים ביותר, בהליך המאפשר התמודדות שוויונית, יש חשיבות גם בכל הקשור לתמרוץ העובדים החרוצים, המיומנים והכשירים ביותר להישאר במערכת הציבורית ולא לנטוש אותה.

תכלית שניה היא היות המכרז אמצעי שאין שני לו לביצורו של עיקרון השוויון, וליתר דיוק - של ההזדמנות השווה לקידום בתעסוקה. זאת, אף כעולה מהוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הפגיעה בשוויון בתחום התעסוקה, הכרוכה בדיכוי השאיפה הטבעית והלגיטימית לקידום בתעסוקה, הינה אחת הדוגמאות לאפליה הטומנת בחובה גם יסוד של השפלה ובכך טמון ההיבט החוקתי של ערך השוויון במקרה דנן.

למול אינטרסים אלו, ניצבת זכות הקניין של המעביד וסמכות שירותי בריאות לנהל את עסקה כרצונה, לרבות, הסמכות למנות עובדים בכירים, מעצבי מדיניות או מי שמפקחים על ביצועה. עם זאת, שעה שנדרשים אנו להעריך את המשקל הסגולי שיש ליתן לאינטרס קנייני זה במקרה דנן הרי שראוי ליתן לו משקל מופחת. בהקשר זה יש ליתן את הדעת לכך שפועלה של שירותי בריאות ממומנת בכספי הציבור וכל פעילותה היא כנאמן של הציבור. זאת, שעה שמקובל לראות בהשקעת ההון מצד המעסיק – השקעה שאינה קיימת במקרה דנן - כטעם המרכזי המצדיק הכרה בפררוגטיבה של המעביד "לשלוט" בעסקו בכפוף לסייגים מוגבלים בלבד. משהשקעה שכזו אינה בנמצא כבענייננו, פוחתת גם הלגיטימיות של הדרישה לשליטה בהליכי המינוי למשרות בכירות כפי שטוענת לה שירותי בריאות.

נוכח כך, יש לקבוע כי האיזון הראוי במקרה דנן שבין הזכות הקניינית (המוחלשת) של שירותי בריאות לבין האינטרסים שביסוד דיני המכרזים, משמעו החלה נרחבת של חובת המכרזים על שירותי בריאות לרבות, החובה לקיים הליכי מכרז ביחס לאיוש משרתן של מנהלת אגף הסיעוד ומנהלות הסיעוד במחוזות. משכך, דין הבקשה להתקבל, במובן זה שיש לקבוע כי על שירותי בריאות לערוך מכרז לצורך מינוי מנהלת אגף הסיעוד ולצורך מינוין של מנהלות הסיעוד בבתי החולים ובמחוזות.

אשר לשאלה כיצד יש לנהוג ביחס למשיבות 2-7 כמי שהחלו למלא את תפקידן ללא מכרז וכמי שמונו לתפקידן לאחר שהחל להתברר הסכסוך דנן. יש ליתן את הדעת מחד לטעמים המחייבים עריכת מכרז, ומאידך גם לאינטרס ההסתמכות של המשיבות 2-7 ולהשפעה האפשרית של ביטול המינוי על יחסי העבודה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

תחנת כוח אשכול
צילום: יחצ

רשות התחרות מזהירה: יצרני החשמל עלולים להפחית ייצור כדי להעלות מחירים


רשות התחרות פרסמה מחקר שמצביע על תמריץ כלכלי של היצרנים להפחית את הייצור הזמין כדי להגדיל את רווחיהם, מה שעלול להוביל לעלייה במחירי החשמל בשיעור של בין 20%-30%. המחקר משמש ככלי לבחינת הקמת תחנות כוח חדשות והרחבות קיימות במסגרת אישור תקנות ריכוזיות חדשות, שיחליפו את הכללים הקודמים שפקעו לפני כשנה

ליאור דנקנר |

אזהרה של רשות התחרות - יצרני החשמל עלולים לייצר פחות חשמל וכך לקבל מחיר טוב יותר. זה יגדיל את רווחיהם - וזה יפגע בצרכנים. 

מכרזי SMP: מנגנון תמחור שיוצר תמריצים בעייתיים - בעשור האחרון נפתח משק החשמל לתחרות לאחר מכירת תחנות כוח שונות מחברת החשמל, שהייתה המונופול הבלעדי. כיום, יחידות הייצור החדשות פועלות במכרזי SMP (System Marginal Price), אותם מנהלת חברת נגה. במכרזים אלו המחיר נקבע לפי המחיר השולי של המגה-וואט הנוסף הדרוש למערכת. מנגנון זה יוצר מצב בעייתי שבו קיצוץ מלאכותי בהיצע הייצור עשוי להוביל לעלייה במחירי החשמל, מה שמאפשר ליצרנים להרוויח סכומים גבוהים יותר גם אם הם מוכרים פחות חשמל בפועל.


למרות תכנון להקמת ארבע יחידות ייצור חדשות, כולן בבעלות יצרנים קיימים, האתגרים במבנה הענף נותרים. הרחבות של יחידות קיימות מאושרות על ידי הרשות גם לפי הכללים הישנים, מה שמחייב בחינה פרטנית של כל מקרה.


הכללים הישנים במתווה הריכוזיות הגדירו סף אחזקה של 20% מסך הייצור הפוסילי במשק כדי למנוע שליטה יתרה של שחקן אחד. אחזקה של 5% בתחנת כוח נחשבה משמעותית לבחינת התנהגות אנטי-תחרותית. לעומת זאת, הכללים החדשים מבוססים על בחינת התמריץ והיכולת של כל יצרן להפעיל כוח שוק דרך הפחתת הייצור. מלצות אלו הופכות את הבחינה לפרטנית יותר, אך גם פחות חד-משמעית, ועלולות לעורר ויכוחים עם היצרנים.


המחקר מדגיש כי אחזקה חלקית בתחנת כוח לא בהכרח מצמצמת את היכולת להשפיע על מחירי השוק. לעיתים, אחזקה חלקית עשויה דווקא להפחית את הסיכון הכרוך ביצירת הפחתות ייצור מלאכותיות, מה שמאפשר רווח גבוה יותר.