כיצד יראה שוק האנרגיה החלופית ברבעון הבא?
מניות סקטור האנרגיה הנקייה שהגיעו לרמות שיא במאי 2006, ירדו בצורה חדה במהלך הרבעון השלישי של השנה. ברבעון זה, הקורלציה בין מחיר הנפט לבין המדד נחלשה - ולעיתים אף לא היתה קיימת כלל, בהשוואה לתקופות קצרות בעבר בהן היתה קורלציה חזקה. לדוגמא: גורמים חיצוניים כמו אסונות טבע ואירועים אחרים שהעלו את מחירי הנפט או הגז הטבעי, כמו אחרי הוריקן קטרינה – הביאו גם לעלייה במדד ה-ECO. גם גורמים פנימיים, כגון התפתחויות טכנולוגיות בענף תורמים לעלייה במדד.
מחירי הנפט הגיעו בתקופה האחרונה לשפל לאחר שהתממשו ב-25% מהשיא. במחירים נמוכים אלו, הכדאיות לחיפוש והפקת נפט ממקורות נוספים יורדת, דבר הגורם להקטנת ההיצע. מומחים בענף מעריכים כי ייתכן ונמצא את עצמנו בקרוב במחסור של נפט זול.
כמובן שקשה לנבא את גורלו של סקטור האנרגיה החלופית ברבעון האחרון של השנה. אך חשוב להבין שהירידות האחרונות אינן יוצאות דופן, ותנודות דומות נרשמו גם בעבר (לדוגמא, העליות החדות שנרשמו בחודשים הראשונים של השנה). לרבעון הבא ניתן להסיק לומר כי המדד תנודתי, וכפי שהוא יכול ליפול כך הוא גם יכול להתרומם בחדות, במיוחד אחרי ירידות.
אם נבחן את הסקטורים השונים בענף, ניתן לומר, כי ברבעון הראשון היינו עדים להתלהבות גדולה בנושא הסולארי, אך לקראת סוף הרבעון השני אותו תת סקטור הוערך באור קודר יותר. הנושא נחשב בקרב המשקיעים להימור אידאליסטי ולא מאוד מציאותי מכמה הסיבות: עלויות קיימות של מעל 20 סנט לקילווט/שעה, מחסור בפוליטכניון שלא אמור להסתיים בקרוב ותלוי יותר מדיי בסובסידיות ממשלתיות, הקונספט העתידני בהשוואה למה שמקובל יותר (אך פחות אלגנטי) – בעירה של דלק. יחד עם זאת, המומחים מעריכים כי המניות הסולריות נפלו במהירות למרות שלא היו לכך סיבות מוצקות.
גם המניות של יעילות אנרגיה (energy efficiency) נפלו ברבעון השלישי. לעיתים דוחים את נושא היעילות של האנרגיה בקלות, כיון שכל עסק מסוגל מתפקד רגיל גם בלעדיו. ללא זרז חד כלשהו או זעזוע במחירי דלקים, שדרוג ביעילות הוא בחירה נדירה של חברות. גם כאן המניות ירדו ללא הרבה סיבות מוצקות ומחירי הנפט ירדו משיא של 75 דולר לחבית.
כנ"ל ניתן לומר על זירת הרוח, בה רדיפה אחרי כוח הרוח הזול התחלפה בחרדה לקיבולת הרשת, תקלות חוזרות בטורבינות, התנגדויות מקומיות לחוות רוח וחוסר העניין הכללי של חברות ציבוריות מסוימות, אשר נוח להם עם הדרך המסורתית של פחם או גז.
באביב 2006 מחירי מניות האתנול הגיעו לשיאם, כך שאפילו מניות של חברות קטנות שטרם הספיקו לייצר גלון אחד של אתנול עלו בצורה דרסטית, לדוגמא פאסיפיק אתנול (PEIX). העליות לוו בכניסה של כסף ספקולטיבי, דבר שהגביר את התנודתיות, ובסופו של דבר גם תת סקטור זה רשם מימוש ברבעון השלישי של השנה. בינתיים צריך לשים לב לאתנול מדור שני, אשר זול יותר ונקי יותר מבחינת אקולוגית, מה שמקשה על תמחור מניות האתנול. מדובר ב-cellulosic ethanol שאינו מבוסס על תירס אלא על זבל חקלאי.
בסקטור האנרגיה החלופית ניתן להשקיע על ידי רכישה של תעודות סל, קרנות נאמנות, או על ידי השקעה ישירה במניות בודדות העוסקות בתחום.
למידע נוסף על מדד ה-ECO לחצו כאן.
*מאת: מבט תעודות סל.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

עלייה של 4.9% בפדיון רשתות השיווק ברבעון השלישי של 2025
על פי נתוני הלמ"ס, נרשם גידול מתון בקצב המכירות בהשוואה לרבעון הקודם; סקטור המזון רשם עלייה של 3.1%
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני הפדיון של רשתות השיווק לרבעון השלישי של השנה, עבור החודשים יולי עד ספטמבר 2025, מהם עולה כי רשתות השיווק רשמו עלייה במכירות של 4.9% (במחירים קבועים, בחישוב שנתי), זאת לאחר עלייה גבוהה יותר של 7.4% ברבעון הקודם, שכיסה את אפריל עד יוני.
גם בחתך שסוקר מזון בלבד נרשמה מגמת צמיחה, אם כי בקצב מתון יותר: עלייה של 3.1% בנתוני המגמה, בהשוואה לעלייה של 4.0% ברבעון הקודם.
גם בניכוי עונתי, המגמה זהה, היות ועד אוגוסט נרשמה עלייה של 2% בסך כל ההוצאות (לא כולל דלק), ואילו עד ספטמבר הנתונים עלו לעלייה של 2.7%. גם סקטור המזון, בניכוי עונתי, הציג את אותה המגמה כשעלה עד אוגוסט ב-0.8% ואילו בספטמבר הוסיף 1.3%.
על פי הנתונים הללו, ולאור מדד המחירים לצרכן שהראה עליה במחירי הירקות הטריים, אך ירידה במחירי הפריות הטריים והמשקאות, ניתן להבין כי העלייה בפדיון אינה בהכרח נובעת מעליית מחירים, אלא לצריכה מוגברת.
עם זאת, מבט על גרף הפדיונות מראה עלייה ברורה בפדיונות מאז פרוץ המלחמה ב-7.10.23:
נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה.
פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים. השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת
חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים. הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים
של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף.
