אב מצרי ואם יהודיה: מי ישלם בתביעת מזונות?

ביהמ"ש קובע, כי כאשר האב הוא מוסלמי מצרי והאם יהודיה וישראלית יש לחייב את שני ההורים במזונות
סיגל ברנע |

שתי קטינות נולדו מקשר זוגי של אם יהודיה ואב מוסלמי - אזרח מצרים. אם הקטינות והנתבע הכירו בעת שהותם בחופשה בסיני, ערכו טקס נישואין בפני עו"ד מצרי ולאחר מכן, עת הגיעו ארצה, ערכו טקס "נישואי פאראגויי" באמצעות עו"ד ישראלי. הקטינות נרשמו על פי בחירת הוריהן חסרות דת וחסרות לאום.

יחסיהם של הצדדים נקלעו למשבר ודרכיהם נפרדו. האם מאשימה את האב באלימות, האב מאשים את האם בהזנחת הקטינות ובשימוש בסמים. אם הקטינות תבעה מהאב מזונות בשמן. אם הקטינות טוענת, כי הדין החל על שיעור המזונות הוא הדין המוסלמי - השרעי, ולפיו חלה חובה אבסולוטית על האב. מנגד טוען האב, כי הדין החל הוא החוק לתיקון דיני משפחה ולפי הוראותיו יש חבות שווה לשני ההורים.

בית המשפט קובע, כי גם אם נניח שהדין החל על האב הוא הדין השרעי, עדיין לא ברור אם ניתן לחייב את האב בתשלום מזונות על סמך דין זה. אמנם הדין השרעי מחייב אב מוסלמי בחובת מזונות אבסולוטית כלפי בנו הקטין, ואולם הכוונה היא לבנו שנולד מנישואין כדין. הצדדים נישאו בנישואי פאראגויי, אלה אינם נישואים דתיים ואין הם מוכרים ע"י דין האיסלם.

לכאורה, קובע בית המשפט, כי המסקנה המתבקשת היא שאם הנישואין אינם מוכרים דתית, כי אז אין זיקה ל"פרי" הנישואין כלפי האב ואין לו כל חבות אבסולוטית. אולם, משהעניק האב לקטינות התובעות את שמו ואף תבע משמורת עליהן, ניתן לומר בוודאות כי התקיים הליך ה"הכרה", ויתכן שאף באופן עקיף, עפ"י הדין השרעי יש הכרה בנישואין.

יחד עם זאת, קובע בית המשפט, כי יש להניח כי הדין החל אינו הדין השרעי, משום שהאב הוא אזרח מצרי, ואיננו אזרח ישראלי, והרי הדין החל במדינת ישראל על נוכרים, יהיה על פי דין נתינותם - כלומר על פי דין אזרחותם, ואם כך, כי אז במקרה שלנו, עלינו לפנות לדין המצרי שלא הוכח.

המסקנה של בית המשפט היא, כי בהעדר הוכחת הדין האישי, לא ניתן לקבוע את חבותו של האב במזונות בנותיו הקטינות. בהעדר חיוב במזונות על פי הדין האישי – הדתי, תקום חובת מזונות אזרחית. החוק לתיקון דיני המשפחה הקובע כי: "אביו ואימו של קטין חייבים במזונותיו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
מסים

"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"

הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור

רן קידר |

מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים. 

הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".

אתה רציני?

"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד". 

כמה מס?

"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".

המון. אין משהו לעשות?

 "חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".