ונציה: השפה של פישר מוזרה בעברית - משכנעת באנגלית
מי שקורא את הראיון שנתן נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ל"פיננשל טיימס", לא יכול שלא להתרשם - ממדינת ישראל, כמובן. אנחנו לא ציניים. זה בכלל לא רגיל לקרוא בעיתונות נתונים מעודדים על המשק הישראלי ועל ההצלחות שלו בצמיחה ובאינטגרציה.
סטנלי פישר משבח בראיון את המשק הישראלי שהפתיע בהצלחתו להשתפר לאחר "המיתון החמור ביותר בתולדות המדינה שבא בעקבות האינתיפדה של שנת 2000". הוא מייחס את התאוששות המשק לתוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר בנימין נתניהו ולהצלחת הממשלה בהשבת תחושת הביטחון למדינה.
פישר ממשיך ומונה מספר יתרונות של המשק הישראלי: אינפלציה נמוכה, שער חליפין המיטיב עם היצואנים, אבטלה במגמת ירידה, הפרטה מוצלחת ואינטגרציה של המשק בכלכלה העולמית, שבלעדיה אי אפשר היה להצליח.
במדינה שבה העיתונים אף פעם לא טורחים להדגיש יתרונות, חדשות טובות והצלחות של הכלכלה והמשק, היה לנו מוזר לקרוא על התרשמותו של הנגיד שלנו מהמשק שלנו. מוזר לנו, אבל כנראה שלמשקיעים זרים זה הכי טבעי בעולם. כשמשווים את המשק הישראלי לשווקים אחרים בעולם כנראה שהשפה הזאת של פישר ושל נתניהו, שנשמעת מוזר בעברית, מצליחה לשכנע באנגלית.
ואכן, המשקיעים הזרים השתכנעו והשקיעו בבורסה הישראלית מתחילת שנת 2005 סכום שיא של 2 מיליארד דולר. את הישראלים השפה הזו לא מרשימה בכלל. עובדה, גם המשקיעים הישראלים קבעו החודש שיא חדש - שיא בהשקעות בחו"ל.
מתחילת השנה השקיעו תושבי ישראל 10 מיליארד דולר בחו"ל, מתוכם מיליארד דולר במניות בבורסות זרות. כאן אולי טמונה התשובה לחידה הגדולה של השוק. איך הצליחה הבורסה לעלות לרמות שיא, כשמסביב כולם חוששים מתוכנית ההתנתקות ומיציבות הממשלה.
איך זה, שלמרות שכל האנליסטים והיועצים בארץ ממליצים להיזהר ולהקטין חשיפה לשוק הישראלי, הבורסה ממשיכה לפרוח.
הישראלים ניזונים מתקשורת בשפה העברית, שמדגישה כל רעש קטן וכל ויכוח טיפשי. אנו גם מלאים בחששות ולמודי ניסיון מאופוריות קודמות שהסתיימו רע. המשקיעים הזרים, לעומת זאת, מתעקשים להתייחס למשק הישראלי כמו אל עוד השקעה. מבחינתם, כל עוד הנתונים טובים אז אפשר להמשיך ולהשקיע.
מניות: שוק ההון יכול להמשיך ולעלות כל עוד ימשיכו המשקיעים הזרים להאמין שהמצב באזור ישתפר. היכולת שלנו להבין מתי האמונה הזאת תיגמר היא לא גבוהה. אנו מעדיפים לפזר את החלק המנייתי של התיק בחלקים שווים על פני הבורסות בארה"ב ובישראל כדי להקטין סיכון.
ההכרה בכך שמחירי הנפט הגבוהים הם כאן כדי להישאר, הכתה את ארה"ב החודש ביחד עם הוריקאן קטרינה. אנו מעריכים שההבנה שהגיע הזמן להתחיל לחסוך באנרגיה תביא בשלב ראשון למימושים בסקטורים שנהנו עד עכשיו מהעלייה החזקה במחירי הנפט. המלצתנו: לפזר השקעות במניות בארץ ובארה"ב. אנו מעדיפים את סקטור המוליכים למחצה ונמנעים מסקטור האנרגיה.
סולידי שקלי: בנק ישראל רמז בהודעת הריבית האחרונה שלו כי ישנה אפשרות להעלאת ריבית עקב לחצים אינפלציוניים שנוצרו במשק. יכול להיות שגם החשש מריבית שקלית נמוכה מהריבית על הדולר, הובילה את הבנק לשחרר רמזים כאלו.
הריבית על השקל כנראה לא תעלה בקרוב לאחר שהפדרל רזרב נתן להבין שגם לו אין כוונה לעלות ריבית לאחר האסון בניו אורלינס, אבל היא גם לא תרד ולכן אין טעם לשבת באגרות חוב ארוכות. המלצתנו: השחרים הארוכים כבר עלו חזק מידי, אנו מעדיפים את הקצרים והצמודים.
מט"ח: הדולר כמעט ולא נחלש בתקופה האחרונה , על אף תנועות ההון המסיביות של המשקיעים הזרים בישראל. נראה כי במחיר של 4.5 שקל לדולר כבר קשה לשקל להתחזק . הדולר סימן רמה זו כרצפה. המלצתנו: להגדיל במעט את האפיק הדולרי הקצר.
הסתייגות: אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.
מאת: חיים ונציה, מנהל חברת פרוקסימה השקעות.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.