התעשייה האווירית ברווח עצום של 202 מיליון דולר בתשעה חודשים - צריך להחזיר את ההנפקה לשולחן
התעשייה האווירית מרוויחה טוב מאוד. היא מפרסמת היום דוחות עם רווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה שזינק ב-54% ל-202 מיליון דולר (לעומת 131 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ברבעון השלישי היא הרוויחה 73 מיליון דולר, זינוק של 135% לעומת 31 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צבר ההזמנות שלה הוא "הגבוה ביותר בתולדות החברה" והגיע ל-15.8 מיליארד דולר, לעומת 13.4 מיליארד בסוף השנה שעברה.
התעשייה האווירית חילקה בחודש יולי דיבידנד של 571.4 מיליון שקל, (164 מיליון דולר). המזומנים בקופת החברה מסתכמים ב-1.2 מיליארד דולר.
כלומר, מדובר בחברה בהחלט טובה, עם הרבה כסף, וזה כאשר צריך לזכור שהיא מנופחת. היא הייתה יכולה להרוויח הרבה יותר. יש לה יותר מ-13 אלף עובדים (אחרים מדברים על 15 אלף עובדים). פחות מאשר בעבר אבל עדיין חברה מנופחת שיכולה וצריכה לרזות. הבעיה היא שיש לה ועד עובדים חזק, חזק מאוד, שלא מאפשר שינויים. המדינה רוצה להפריט ולהנפיק את התעשייה האווירית כבר מ-2014, אבל רק ב-2020 התקבלה החלטת ממשלה חיובית בנושא. רגע, 2020? כן, אנחנו כבר בסוף 2022 וההנפקה לא נראית באופק.
הסיבה היא העיכובים של שר הביטחון, בני גנץ. הוא שוב שימש כמי שמעדיף את טובת ועד העובדים על פני טובת הציבור הישראלי (זוכרים את השחיתות שהוביל גנץ לאישור הגדלות הרמטכ"ל בממשלה?) וגם מינה מקורבים - הוא מינה את עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, מינוי שהיה שנוי במחלוקת ואף הגיע לבג"ץ והוא גם ניסה למנות עוד 4 חברי דירקטוריון. עד כמה הוועד חזק? הוא אפילו דרש לתת לכל עובד פיצוי של 100 אלף שקל - או יותר נכון 1.3-1.5 מיליארד שקל לכלל העובדים. כן, על חשבון כלל אזרחי ישראל.
בעלי המניות של חברה ממשלתית היא המדינה, או אם תרצו - הציבור. הבעיה היא שכאשר יש יותר מדי בעלי בית, וכל אדם מחזיק רק בנתח קטן מאוד מהחברה, בעצם אין בעל בית דומיננטי. התוצאה היא שהאנשים החזקים בחברה - ההנהלה והוועד - עושים מה שבא להם. זו בעיה ידועה, היא נקראת בעיית הסוכן - האינטרסים של העובדים ושל בעלי המניות הם לא אותם אינטרסים. שר הביטחון גנץ אמור היה לייצג את האינטרס של כל אזרחי ישראל, אבל הוא העדיף את האינטרסים של הוועד (מי רוצה להסתבך איתם?).
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז כן, אחרי דוחות כאלה טובים של התעשייה האווירית - צריך להחזיר את ההנפקה לשולחן. זה הרבה כסף של הציבור הישראלי ומגיע לו ליהנות ממנו. צריך לא להיכנע לוועד העובדים. כאשר החברה היא ממשלתית הציבור לא באמת שולט בחברה, אלא המקורבים. כאשר החברה היא ציבורית - היא צריכה להשיא ערך לכל בעלי המניות - האינטרסים של בעלי המניות ושל החברה הופכים להיות הרבה יותר דומים, כולם צריכים להשיג את אותה מטרה - להרוויח. אם רוצים העובדים גם ליהנות מהרווחים - הם מוזמנים לקנות נתח בחברה שלהם, אבל אי אפשר לשעבד את כל אזרחי ישראל לרצונות של קבוצת לחץ קטנה.
ובחזרה לדוחות: מכירות התעשייה האווירית עמדו על 3.6 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022, בהשוואה ל-3.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 12%. ברבעון השלישי המכירות גדלו ב-19% והגיעו ל-1.24 מיליארד דולר בהשוואה ל-1.04 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ה-EBITDA מתחילת השנה זינק ב-31% והגיע ל-473 מיליון דולר, בהשוואה ל-361 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי הוא הגיע ל-163 מיליון דולר לעומת 109 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הללו עמד על 675 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של כ-86 מיליון דולר אשתקד. ברבעון השלישי התזרים הסתכם ב-28 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 159 מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי מתחילת השנה עומד על 304 מיליון דולר, לעומת 190 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי עמד הרווח התפעולי על 100 מיליון דולר, לעומת 52 מיליון דולר ברבעון המקביל.
פארסת המינוי הפוליטי של עמיר פרץ
- 26.קיבוץ 19/11/2022 07:08הגב לתגובה זומבעיות הפקקים חוסכים כסף בהסעות עובדים חוסכים במשכורות
- 25.מאז שסולק סמנכ"ל השווק החברה פורחת (ל"ת)צבי 18/11/2022 05:23הגב לתגובה זו
- 24.שלומי 18/11/2022 00:08הגב לתגובה זובמקצועות המבוקשים ביותר בשוק ההיטק נמוכים ב 30% מאשר בחוץ ברגע שהחברה תונפק ותהיה פרטית, המדינה לא תראה שקל, היום כל הדיבידנדים הולכים למדינה כתב דמגוג בשקל
- 23.עובד תע"א בדימוס 17/11/2022 23:43הגב לתגובה זו13 אלף אולי באים לעבודה , אולי יש אלפיים שעובדים.מפעל שמנוהל ע"י מנהלי כוח אדם שאין להם מושג בעבודה . ובאשר ל"רווח" מפעל שכזה רווח שכזה ממש תעודת עניות
- מדינת ישראל גובה ביטוח לאומי ועובדים מעל ל 50% מהכ 18/11/2022 15:15הגב לתגובה זומדינת ישראל גובה ביטוח לאומי ועובדים מעל ל 50% מהכנסות החברה. ככל שהשכר גבוהה מדינת ישראל מרוויחה מתשלום המיסים משם נתניהו יעביר לדרעי את הדיבידנדים
- 22.ממש צבא טוקבקים של התעשייה האווירית... (ל"ת)שמעון דוידי 17/11/2022 22:26הגב לתגובה זו
- 21.אבי כהן 17/11/2022 20:34הגב לתגובה זוכתבה טובה ונכונה. אל תאמינו לצבא הטוקבקיסטים של התעשייה האווירית שכותבים פה שקרים. ביזפורטל צודקים!
- 20.שי 17/11/2022 20:17הגב לתגובה זוטענה שההפטרה מטיבה עם הציבור ותו לו היא הטיה שיש לבחון מה האינטרס בה. מובן שכסף יכנס לקופת המדינה, מאידך במצב הנוכחי הדיבדנד הוא למעשה תשלום נוסף למדינה על פני מס חברות מקסימלי בעוד במצב של הפרטה אפילו חלקית המס ירד בעד 50% מערכו והדבידנד כבר ינתן לבעלי החברה שלא תהיה עוד המדינה. כך לפעמים צריך להסתפק במה שיש כי מה שאין פשוט לא יותר טוב.
- 19.יוסי 17/11/2022 15:22הגב לתגובה זוהועד המושחת שפוט של הליכוד (כנופיית כ״ץ, זוכרים?..) ובתור שכזה לא תהיה הפרטה והיו״ר המנוסה בעסקים בכלל ובתעופה בפרט יעוף…
- 18.יופי, אז כתבת, אז מה? (ל"ת)עדנה 17/11/2022 14:54הגב לתגובה זו
- 17.אחד 17/11/2022 14:03הגב לתגובה זותגיד, אתה מפעיל את המוח שלך לפני שאתה יורה את כל השטויות האלה? אתה מבין שעובדי התע"א הם טכנולוגים ושיש להם אלטרנטיבות בחברות אחרות? אתה מבין שאם "בעל הבית" לא יידע לתגמל אותם הוא יישאר בלי עובדים? לפחות בלי האיכותיים שבהם? אתה מבין שבמצב כזה החברה לא תרוויח שקל? עוד פופוליסט גאון. אני מסכים רק עם דבר אחד שכתבת, צריך להנפיק את החברה ולבטל את מגבלות האוצר על החברה אז הדירקטריון ינהג בחברה כמו בכל חברה אחרת במשק - מוכוון רווח וביצועים.
- 16.אחמד יאסין 17/11/2022 13:06הגב לתגובה זואתה גונב דעת כמו כל המושחתים במדינה הרקובה הזאת . נמל חיפה נמסר להודים , הנמל החדש נמסר לסינים ......פששש הכל ירד , חצי מחיר , הרווחים מועברים לרווחתם של הרעבים בהודו ובסין . האזרחים לא אמורים להנות .
- 15.איתי 17/11/2022 12:54הגב לתגובה זונראה שלעובדי תע"א ולמקומבנים של גנץ יש זמן לא מבוטל כדי לכתוב תגובות משבחות ומהללות, על ראש הגנב בוער הכובע
- 14.כפיר 17/11/2022 12:52הגב לתגובה זוממש מנסה להרגיז ולהתריס. עוד דרך לקבל קצת יחס. כמה שטויות, עצוב שנתנו לזה פרסום.
- 13.סגי 17/11/2022 12:03הגב לתגובה זובלוף בלוף בלוף כי מה זה רווח כזה למיפעל עם 16000 עובדים זה ממש כלום ומצחיק והתמימים לא לקנות פירסומים כאלה כי הם מלכודת
- 12.נובח סידרתי 17/11/2022 11:59הגב לתגובה זוהעובדים לא נהנים מהרווחים - זו המצאה של הכותב. לעובדים ולוועד אינטרס שתהיה הנפקה כדי לאפשר פתיחת הסכמי שכר (כי תעלם הכפיפות לרשות החברות הממשלתיות).
- 11.דני 17/11/2022 11:57הגב לתגובה זוחיפשתי בכתבה את השנים הקשות שבהן העובדים נתנו כסף שהגיע להם לקופת החברה על מנת לאפשר לה לצמוח.
- 10.יואל 17/11/2022 11:44הגב לתגובה זוכמה שקרים יש בכתבה לא להאמין מי ממציא את כל השטויות האלה
- 9.עובדת 17/11/2022 11:43הגב לתגובה זותע"א מביאה דיבידנדים למדינה שזה חוזר לאזרחים הוועד רוצה להנפיק 51% והמדינה לא מסכימה לעובד אסור לסחור במניות החברה שבה הוא עובד מחשש לידע מקדים
- נמל חיפה יעביא מאות מיליונים של רווח , 500 מיליון שקלים (ל"ת)אחמד יאסין 17/11/2022 13:08הגב לתגובה זו
- 8.בני גנץ הוא מפא"י ניק, במובן הרע של המושג (ל"ת)איתי 17/11/2022 11:39הגב לתגובה זו
- 7.דוד כהן 17/11/2022 11:38הגב לתגובה זועובדים מסורים שעובדים יום ולילה ובכל העולם כולל בימי הקורונה הקשים ביותר במיוחד לאור העובדה שלא קיבלו תוספות שכר מזה 7 שנים.... מבקום לתגמל את העובדים ההנהלה בחרה לתת דיבידנדים לאוצר
- 6.רן 17/11/2022 11:26הגב לתגובה זואם החברה לא הייתה רווחית- היו כותבים שצריך להפריט. אם החברה רווחית מאד- כותבים שצריך להפריט. עם כל הכיף בלהיכנס בתעשייה האווירית, כנראה שלמרות הכל יש פה משהו שעובד בסדר. אנשים מדמיינים את עובדי תעשייה אווירית כפרזיטים ששותים תה כל היום, אבל כנראה שאנשים בכל זאת עובדים שם יפה. ללקוחות הבינלאומיים לא אכפת שהחברה ממשלתית, ובכל זאת הם מוכנים לשלם. אגב, גם בחברות פרטיות יש בזבוזים וטעויות ניהול, ראו מה קורה לפייסבוק.
- 5.אנונימי 17/11/2022 11:17הגב לתגובה זוהעובדים קיבלו כלום מהרווחים.הממשלה מעכבת את ההנפקה כדי שימשיכו לסדר ג'ובים למקורבים.
- 4.יוסי 17/11/2022 10:45הגב לתגובה זוולעובדים מגיע לקבל דיבידנד מה שלא קבלו מעולם, כמו כל חברת היי טק. הרווחים הגיעו אחרי שנים שלא היו , כרגע יש והעובדים זכאים להנות ולקצור את העבודה הקשה שהם עש במשך שנים לא הציבור ולא עתוונאי ביזפורטל.... שעתונאי ביזפורטל יחלקו את רווחיהם לציבור בבקשה...
- 3.רק מי שקרוב לצלחת אוכל בושה (ל"ת)אמיר 17/11/2022 10:43הגב לתגובה זו
- 2.ארי קון 17/11/2022 10:41הגב לתגובה זוהעובדים קיבלו 0 ₪ .ממש ועד חזק.
- 1.אבי 17/11/2022 10:40הגב לתגובה זולא מבין את הכתבה התעשייה האווירית מחזיקה עשרות אלפי אנשים כאמור באיזור המרכז. למה לתת לאיזה אלביט או מי שזה לא יהיה לתת לה את התעשיה בנזיד עדשים כמו את תעש....ודומותיה. מה זה ייתן? פיטורי עובדים. שיקבלו אחרי זה דמי אבטלה...... סינרגיות שיורידו מהמשכורות והכל בשביל מה? שבעל ההון יגרוף את הקופה? מעדיף שהמדינה תרוויח ואין לי שום אינטרס כלפי מאן דהוא
- אריה 19/11/2022 15:54הגב לתגובה זושדד והרס כל אפשרות להרוויח וליעל את החברה אין צ'אנס לתת לדברים לחזור על עצמם .

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?