האתר הפיראטי סדרות
צילום: מסך
פרשנות

100 מיליון זה "פינטס" - אבל מי רוצה להיות מזוהה עם פיראטיות וטרור?

אחרי שגופי המדיה הבינו שכמעט בלתי אפשרי לנצח את אתרי הסרטים והסדרות הפיראטיים, הם מפנים כעת את מוקד הלחץ לחברות אשראי שנדרשות להפסיק את סליקת האשראי לאתרים ולפצות במיליונים על הזנק שנגרם לאותם גופים | פרשנות  
אלכסנדר כץ |

האתר הפיראטי סדרות איי אל 

הדרישה של גופי התקשורת הישראליים, בהם שירות הסטרימינג החדש Screen IL, קשת, רשת ויונייטד קינג, לפיצוי של 100 מיליון שקלים, לא מאיימת פיננסית על חברות האשראי - גם המקומיות וגם הבינלאומית שמפעילות נציגות בישראל. הרי הדרישה לתשלום מופנית לששה גופים, בהם אמריקן אקספרס, ויזה ומקס. 100 מיליון שקלים לחלק לששה גופים, יוצא כ-16.5 מיליון לכל גוף, "בוטנים" במונחי גופי הענק. לפני דוחות ישראכרט ל-2021, הרווח לפני מס באותה שנה עמד על 483 מיליון שקלים. 

אבל צריך להזכיר שמדובר במכתב התראה, ובמידה וחברות האשראי (כולן או חלקן) יסרבו לדרישת הפיצוי והפסקת הסליקה, הרי שהמהלך הבא כבר יהיה תביעה לבית משפט, שם הסכום יהיה גבוה בהרבה.

אבל מעבר לסוגיה הכספית, תביעה כזו עשויה גם להוות פגיעה תדמיתית באותן חברות אשראי. נכון, זה לא שנפסיק מחר לגהץ עם הוויזה או הישראכרט שלנו במחאה על התנהלות חברות האשראי, אבל אף תאגיד לא רוצה להיות מזוהה עם פיראטיות, טרור ועוד, אותן מילים שמופיעות במכתב ההתראה ששלח עו"ד שמוליק קסוטו. קסוטו כתב במכתב ההתראה כי "היות שבעסקאות מול האתרים הפיראטיים מעורבים גם גופי סליקה שונים, חלקם ממדינות עוינות לישראל, יש חשש שחלק מכספי העסקאות משמשים גם למימון טרור או לפעילות אסורה אחרת כנגד מדינת ישראל. בכך עשויות חברות האשראי לסייע לגורמים עוינים במימון טרור ובפעילות כנגד מדינת ישראל". טענה מעניינת שעשויה לשמש בעתיד הלא רחוק גם בקמפיין נגד אותן חברות אשראי. אאוץ'. 

במשך שנים רבות ניסו בישראל להילחם בתוכן פיראטי, ללא הצלחה גדולה. מוציאים צו סגירה לאתר מסוים? תוך שעות הוא יופיע בדומיין אחר. גם קמפיין ציבורי של זיר"ה (חברה בבעלות yes, HOT ומפיצת הסרטים יונייטד קינג, שמטרתה לאכוף להיאבק בהפרת זכויות יוצרים באינטרנט, א"כ) נגד צפייה בתוכן פיראטי, כנראה שלא השפיע מאד על הציבור הישראלי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.