ערוצים וגופי תוכן דורשים 100 מ' ש' פיצויים מחברות האשראי
הסדרה בשבילה גיבורים עפים (צילום: ניתאי נצר)
.
זמן לא ארוך אחרי "הקמפיין" שניהל אתר התוכן הפיראטי סדרות איי אל נגד ארגון זיר"ה שבבעלות גופי המדיה, מגיעה תשובת הנגד, והפעם דווקא נגד גופים ממוסדים: חברת הסטרימינג Screen IL יחד עם חברת הפצת הסרטים יונייטד קינג, ערוצי רשת, קשת, וחברות התוכן RGE ונגה תקשורת, שיגרו מכתב התראה לפני נקיטת הליכים נגד חברות כרטיסי האשראי בגין מתן שירותי סליקה לאתרי צפייה פיראטיים המשדרים תוכן ישראלי גנוב. במכתב נדרשות חברות האשראי אמריקן אקספרס, ויזה, מאסטר קארד, ישראכרט, מקס וכריסי אשראי לישראל לפצות את הגופים הפונים ב-100 מיליון שקלים, ולחדול מסליקה עבור אותן גופים פיראטיים.
את המהלך יזמה Screen IL שהוקמה באוגוסט האחרון. מדובר בשירות סטרימינג שמציע פלטפורמה חוקית לצפייה בתכנים ישראליים בלייב ובאמצעות ספריית VOD. השירות הוקם על ידי משה אדרי יחד עם מנכ״ל החברה בן ברנר, ממקימי סלקום TV. לשירות רשומים כמה מאות אנשים ברחבי העולם.
אתר התוכן הפיראטי הגדול בישראל מזה שנים הוא כאמור סדרות איי אל, ויחד איתו מופיעות במכתב של Screen IL גם האתרים Israel.tv ו-Israeli-tv.com. אתרים פיראטיים אלה גובים דמי מנוי של כמה עשרות שקלים בחודש (סדרות איי אל למשל גובה 26 שקלים עבור שירותי פרימיום, א"כ) בחודש מכל משתמש בגין צפייה בתכנים עבורם לא רכשו את הזכויות שלהם. בכך הם גורפים רווחי עתק של עשרות מיליוני דולרים בשנה באופן בלתי חוקי ויוצרים הון שחור.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התשלום לאתרים הפיראטים מתבצע, בין היתר, באמצעות שירותי סליקה (ישירה או עקיפה) של כרטיסי האשראי מטעם תאגידי אשראי בינלאומיים וגופים מקומיים. אותם אתרים פיראטיים מציינים כי ניתן לרכוש מנוי בעבור השירותים שלהם באמצעות כרטיסי אשראי של המותגים המובילים, כאשר הלוגו של אותם מותגי אשראי מתנוסס באותם אתרים.
במכתב ששיגר עו"ד שמוליק קסוטו ממשרד קסוטו אנד קו, נכתב: "למרבה הצער, חברות האשראי עשו יד אחת עם גורמים עבריינים המפעילים אתרי אינטרנט פיראטיים בלתי חוקיים, ולכל הפחות אפשרו לאתרים אלה, להפיץ תכנים באופן בלתי חוקי, תוך פגיעה חמורה בזכויות שידור וזכויות יוצרים של בעלי הזכויות, ותוך ביצוע שלל עבירות פליליות שונות, לרבות עבירות הלבנת הון".
בהתאם לדין האמריקאי, הפעלת אתרים פיראטים העוסקים בהפצת תכנים המוגנים בזכויות יוצרים, מהווה עבירה פדרלית, ואדם אשר מפר זכויות יוצרים במכוון ולמטרות רווח מסחרי עובר עבירה פלילית, שבצידה עונש של עד חמש שנות מאסר.
- הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
במכתב ההתראה נכתב כי "באישור עסקאות התשלום לאתרים הפיראטים כאמור, חברות האשראי אף מהוות הלכה למעשה צד ישיר (ולא רק מסייע) לעבירות של האתרים הפיראטיים, וזאת משום שחברות האשראי גורפות בעצמן רווחים בלתי חוקיים בדמות העמלות הישירות והעקיפות שהן גובות בגין ביצוע עסקאות הסליקה בעבור הפצת אותו תוכן פיראטי".
עוד נכתב כי "היות שבעסקאות מול האתרים הפיראטיים מעורבים גם גופי סליקה שונים, חלקם ממדינות עוינות לישראל, יש חשש שחלק מכספי העסקאות משמשים גם למימון טרור או לפעילות אסורה אחרת כנגד מדינת ישראל. בכך עשויות חברות האשראי לסייע לגורמים עוינים במימון טרור ובפעילות כנגד מדינת ישראל".
.
משה אדרי. יזם את הפניה לחברות האשראי (צילום: רפי דלויה)
.
עוד מצוין כי לאחרונה ננקטו בארה"ב "הליכים משפטיים על ידי חלק מבעלי הזכויות להפסקת פעילותם של האתרים הפיראטיים בארה"ב. לאור כך שהעומדים מאחורי הפעלת האתרים הפיראטיים הם גורמים עבריינים אנונימיים אשר קיים קושי לאתרם ולהמציא להם מסמכים בדרך המקובלת, אישר בית המשפט בארה"ב להמציא את כתבי התביעה והמסמכים המשפטיים באמצעות פנייה דרך אתרי האינטרנט הפיראטיים או באמצעות שליחת דוא"ל לכתובת המצוינת בהן, ולכן ספק אם גורמים אלה יתגוננו מפני התביעה, כך שבקרוב צפוי בית המשפט בארה"ב לקבל את התביעה בהעדר הגנה".
בכל מקרה, נגד האתרים הפיראטים ובהם האתרים Israel.tv ו-Israeli-tv.com, הוגשה גם תלונה במשטרת לונדון על ידי ה-MPAA באירופה (איגוד הסרטים של אמריקה המאגד בעלי זכויות יוצרים ונלחם בשוק הפיראטי). בנוסף, בעלי הזכויות הגישו תלונות גם ל-FBI ולמשרד המשפטים האמריקאי על הפרת זכויות יוצרים והלבנת הון נגד מפעילי האתרים הפיראטיים.
עו"ד קסוטו מציין במכתבו כי הנזק שנגרם לגופי התוכן שמעורבים בשליחת המכתב, עומד על לפחות 100 מיליון שקלים.
איש הקולנוע משה אדרי, יו"ר Screen IL מסר: "בשם בעלי הזכויות בישראל, החלטנו לא לשבת עוד בחיבוק ידיים ולצאת למתקפה חסרת תקדים נגד ארגוני הפשע הפיראטיים שסוחרים ברחבי העולם בתכנים ישראליים בניגוד לחוק וגזלו לאורך השנים מאות מיליוני שקלים מהיוצרים הישראלים. אני מאמין כי צפייה ישירה באינטרנט היא בהחלט העתיד, אך יש לבצע זאת בצורה מוסדרת וחוקית שלא תפגע ביצירה הישראלית״.
לדבריו, "חברות האשראי לא יכולות להסתתר תחת הטענה 'לא ידענו' או 'לא שמענו' או 'לא הבנו' שהאתרים הפיראטיים עוסקים בפעילות פלילית של הפרת זכויות יוצרים והלבנת הון. מדובר בפעילות פומבית שנעשית בריש גלי ברחבי האינטרנט, שנדונה בהליכים משפטיים פומביים בישראל ובעולם, ואשר יש בעניינה פרסומים רבים בכלי התקשורת המבהירים כי מדובר בפעילות עבריינית ובלתי חוקית".

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.