חשבון הפייסבוק של היורה הוסר, אבל הנזק לצוקרברג כבר נגרם
אירוע הירי הקטלני שהתרחש אתמול (שבת) בקניון "טרמינל 21" שבעיר קוראט שבצפון מזרח תאילנד, בו מצאו את מותם 20 בני אדם ו-31 נפצעו, תפס את פייסבוק בתקופה מאוד רגישה: הפעילות ברשת החברתית של מארק צוקרברג נמצאת בימים אלה תחת עיניהן הפקוחה של רשויות מדיניות ברחבי העולם, שדורשות ממנה להשית רגולציה מחמירה יותר על המשתמשים הרבים שלה ולהסיר פוסטים שמובילים לדיס-אינפורמציה או מכילים אלמנטים של הסתה.
מיותר לציין שהאירוע המדובר, בו הרוצח שבה בני ערובה ותיעד את מסע ההרג בפוסטים שהעלה לפייסבוק בזמן אמת, פגע מאוד בקו ההגנה של צוקרברג, הנשען על מחויבותה של הרשת החברתית לשמירה על חופש הביטוי: תיעוד של רצח בדם קר מן הסתם לא קשור לזכות היסוד הזאת. הוא בעיקר מעיד על העובדה שפייסבוק היא, בין השאר, פלטפורמה שמסייעת לרוצחים לממש את מטרתם להגיע לחשיפה כמה שיותר רחבה ולהטיל אימה על הציבור באופן ישיר, ללא אמצעי תיווך.
בסופו של דבר פייסבוק הסירה את החשבון של הרוצח, אבל זה נעשה הרבה אחרי שהוא העלה לפיד פוסטים בעייתיים, בלשון המעטה, כמו "אף אחד לא יכול לברוח מהמוות" ו"האם עלי להיכנע?, לצד סרטון וידאו שהועבר בשידור חי ובו הוא נראה נוהג בג'יפ כשלראשו קסדה צבאית והוא אומר "אני עייף, אין לי יותר כוח ללחוץ על ההדק" ומלווה את דבריו בתנועת אצבע שמדמה ירי.
פייסבוק, מצידה, הוציאה הודעה רשמית לעיתונות על סגירת החשבון של הרוצח והבטיחה להסיר כל פוסט נוסף שקשור לנושא ומהווה "הפרה של מדיניות החברה". "הלבבות שלנו עם הקורבנות, משפחותיהם ושאר האנשים שנפגעו באירוע הירי בתאילנד", נכתב בהצהרת הדובר של פייסבוק, "אין מקום בפייסבוק לאנשים שמבצעים זוועות כאלה, כמו גם למי שמביע תמיכה בהן. אנחנו מבטיחים לעבוד סביב השעון ולהסיר מהרשת כל אמירה כזאת כמה שיותר מהר". מסע הרצח החל בכך שג'קראפנת חדר לבית בעיר ושם ירה למוות בשני בני אדם. אחר כך הוא חדר לנשקייה בבסיס צבאי, לקח אקדח, ירה למוות במפקדו ובשני חיילים נוספים בבסיס, גנב ג'יפ צבאי ונמלט. בהמשך, הוא פתח באש לאורך הכביש המוביל לקניון, בעודו משדר הכל בשידור חי בפייסבוק. כשהגיע לרחבת הקניון, פתח באש לעבר אזרחים שנקלעו למקום ואחר כך נכנס לקניון, שם המשיך לבצע את זממו - שוב, כאמור, תוך תיעוד פעולותיו בפייסבוק.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
