ai
צילום: FREEPIK

SEO שייך להיסטוריה, הכירו המקצוע החדש: מומחה AEO

בעולם בו מרבית החיפושים ברשת נעשים בצ'אטים של ה-AI, אין צורך באופטימיזציה למנועי החיפוש או בקצרה - SEO וכך נולד לו תחום ומקצוע חדש - AEO

מנדי הניג | (3)

אפשר להתווכח אילו מקצועות תחליף הבינה המלאכותית. במי היא תפגע בטווח הקצר ואת מי היא תייתר בעשורים הקרובים אבל את התחום מומחיות הזה סביר מאוד שהיא כבר משנה בימים אלו. כשכולנו היינו רגילים לרוץ לגוגל כדי לחפש מידע באינטרנט, פרחה התעשייה של ה-SEO. אופטימיזציה לתוצאות החיפוש היא הדרך של מנהלי אתרים להופיע ראשונים בתוצאות החיפוש בצורה אורגנית. (התחום המשיק ל-SEO, מכונה PPC - תשלום פר-קליק, ובו מקודמים האתרים בצורה ממומנת בתוצאות מנועי החיפוש) אבל אם עלייתם של הצ'אטבוטים המבוססים על הבינה המלאכותית נפח החיפושים בגוגל והאלטרנטיבות ירד משמעותית. 

סיקרנו כבר כאן את המאבק על עתיד החיפוש: גוגל מול גל השינוי הטכנולוגי, מעניין לציין שגם כלי הבינה המלאכותית של גוגל - ג'מיני מאתגר אותה וגורם לגוגל כמו לירות לעצמה ברגליים. הרי אם נחשוב על זה, ככל שהבינה המלאכותית שלה משתפרת, כך גדל הסיכון לעסקי הפרסום שלה. אם ג'מיני יספק תשובות מושלמות, למה שמשתמשים יטרחו ללחוץ על תוצאות החיפוש?

כך או כך הריצה אל עסקי הAI בעיצומם, וגם עולם השיווק עובר מהפיכה. וכדרכן של מהפיכות הן יוצרות גם מילות 'באזז' חדשות, המונח החדש שכובש את השוק הוא AEO – Answer Engine Optimization – אופטימיזציה למנועי הבינה המלאכותית, המומחיות החדשה מבקשת להשפיע על תוצאות החיפוש שיופיעו ב'צאט כשנשאל אותו "את מי כדאי לקחת כדי לצבוע לי את הבית?" איך לעשות את זה? ובכן, בשביל זה תצטרכו לשכור מומחה AEO. בסופו של דבר כלי הבינה ניזונים מהרשת ועל ידי הבנה של טכנולוגיות ההזנה שלהם ניתן לעשות מניפולציות שיאנדקסו אותנו גבוה יותר מעל מתחרים בתוצאות של הצ'אטים או במקרים אחרים אפילו ימליצו עלינו באופן חד-משמעי.  


כשהצ'אט התחבר לאינטרנט

למעשה, מה שאפשר את הולדת תחום ה-AEO הוא האינטרנט. כש-ChatGPT הושק בסוף 2022 הוא הגיע כמוצר אופ-ליין, כל מה ששאלנו אותו התבסס על נתונים סטטיים שעודכנו בתוך המודל עד תאריך מסוים בהיסטוריה ולא הייתה לצ'אט גישה לרשת בזמן אמת. עדיין, זה שמט לסתות, הצ'אט התגלה כמשורר, כאנליסט, ככתב וכמורה וחשף אותנו לעולם כל כך מרתק ויש שיאמרו מפחיד. אבל עדיין אם רצינו לבדוק את תחזית מזג האוויר או לחפש טיסה זולה הלכנו לגוגל. בתחילת השנה הגיעה הבשורה המהפכנית שChatGPT הופך להיות לייב - וזה היה לכדור שלג שהאיץ את השימושים בצ'אט.

ברגע שהתחלנו לחפש גם מידע יומיומי בצ'אט הבינה תעשיית ה-SEO שהיא הופכת להיות יותר ויותר לא-רלוונטית. אין צורך לקדם את העסק בתוצאות החיפוש בגוגל אם נפח החיפושים בו קטֵן. יש לציין כי גוגל עדיין שומרת מעמדה הדומיננטי בתחום החיפוש, לשם ההמחשה במהלך 2024 גוגל טיפלה ביותר מ-5 טריליון חיופשים, כ-14 מיליארד חיפושים יום, ChatGPT באותה התקופה לעומתה קיבל כ-37 מיליון שאילתות המהוות כ-0.25% בלבד מנפח החיפושים של גוגל.

באותו הקשר, דווח כי אפל בוחנת האם גוגל תמשיך להיות המנוע הדיפולטיבי במכשיריה, הצהרה שהפילה את מחיר המניה של גוגל ב-9% ביום אחד. אבל יום לאחר מכן קיבלה החברה תמיכה מגופים כמו ג'פריס, ג'יי.פי. מורגן, סיטיגרופ ו-TD Cowen שפרסמו סקירות מרגיעות שמצביעות על כך שהתגובה של השוק מוגזמת. בכולם שמרו על המלצת "קנייה" או "משקל יתר" למניית גוגל - וול סטריט יוצאת להגנת גוגל: "התגובה מוגזמת, גוגל עדיין המלכה".

AEO הולך להיות שווה הרבה מאוד כסף

האתגר המרכזי של AEO נמצא באי-הוודאות של תגובות AI. בסופו של דבר זה תחום צעיר וגם הרבה יותר דינמי. בניגוד לגוגל, שבה תוצאות החיפוש יציבות יחסית, התגובות של הצ'אטבוטים יכולות להשתנות גם כשהשאלה אותה אנו שואלים זהה. זה דורש בעצם ממומחי ה-AEO להתמקד בתוכן מקיף שיכסה מגוון רחב של שאלות ותרחישים אבל עדיין יהיה להם קשה להבטיח ללקוח שלהם שהקידום שלו באמת יבוצע.

קיראו עוד ב"BizTech"

עם זאת, אפשר להניח שבאופטמיזציה לתשובות הבינה המלאכותית אפשר להשיג תוצאות במהירות גדולה יותר. בעוד ש-SEO דרש לעיתים חודשים של עבודה כדי לשפר דירוגים, AEO מאפשר לעסקים לראות תוצאות כמעט מיידיות אם עושים את העבודה כמו שצריך אפשר גם לקבל 'המלצות' על העסק וקישורים ישירים בתוך התגובות של הצ'אט.

ככל שצ'אטבוטים מבוססי AI הם הדרך של יותר ויותר אנשים לחפש ולגלות מידע באינטרנט, AEO עתיד להפוך למרכיב קריטי באסטרטגיות שיווק. הסטארט-אפים שמובילים את התחום, יחד עם כלים חדשים שמפותחים, מצביעים על עתיד שבו היכולת להשפיע על תגובות הצ'אט תהיה שווה הרבה מאוד כסף.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 16/05/2025 21:15
    הגב לתגובה זו
    נראה שהכתבה נכבה עי gpt... אין כאן אחיזה במציאות.כרגע גוגל שולטת בתחום החיפוש באופן מוחלט.
  • 2.
    אנונימי 14/05/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
    נכון שהשינוי מתהווה אבל לא לבלבל את הקוראים עם שטויות נתח השוק של גוגל עלה בשנת 2025 בינתיים .יכול להיות שזה ישתנה אבל הכתבה מציגה תמונה מעוותת שלא משקפת את המציאות.
  • 1.
    חלק 13/05/2025 13:30
    הגב לתגובה זו
    על מה בדיוק אתם מבססים את הנתונים שלכם 98% מהחיפושים בעולם עדיין מתבצעים בגוגל וחלק גדול מהתשובות של מנועי החיפוש AI הזויות במקרה הטוב... יכול להיות שקיבלתם את המידע הזה מצאט גיפיטי
דניאל שניידר קרדיט: Anybizדניאל שניידר קרדיט: Anybiz

"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר

ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz



הדס ברטל |

מה הרקע שלך?

דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.

ספר מה החברה עושה

דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.

מתי החברה הוקמה? כמה עובדים? 

דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות. 

מאיפה הרעיון לחברה?

דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל. 

השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

חברת Airwallex צילום: איל טואגחברת Airwallex צילום: איל טואג

חברת הפינטק Airwallex גייסה 330 מיליון דולר

החברה גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר ובמקביל לגיוס, השיקה סוכני AI שמבצעים פעולות פיננסיות מורכבות


הדס ברטל |

 חברת הפינטק Airwallex, בעלת פלטפורמה גלובלית לתשלומים ושירותים פיננסיים המיועדת לעסקים מודרניים, גייסה 330 מיליון דולר בסבב G בהובלת Addition ובהשתתפות T. Rowe Price, Activant, Lingotto, Robinhood Ventures ו-TIAA Ventures. הגיוס התבצע לפי שווי של 8 מיליארד דולר המשקף צמיחה של כ-30% בהשוואה לסבב F מלפני כשישה חודשים. ההון שגויס יתמוך בהמשך הצמיחה של Airwallex בארה"ב ובמספר שוקי מפתח מרכזיים ברחבי העולם.

Airwallex פועלת בישראל בשנתיים וחצי האחרונות בהובלת אור ליבן, שמכהן כסגן נשיא החברה לאזור המזרח התיכון, בלנוקס ולמדינות הנורדיות.

ג'ק ז'אנג, מייסד שותף ומנכ"ל Airwallex: "אנו מאמינים שהבנקאות הגלובלית של העתיד תהיה חסרת גבולות, חכמה ותתבצע בזמן אמת. ספקים של פתרונות מסורתיים לוקים באי התאמה בסיסית לאופן שבו עסקים מודרניים מתנהלים והמשקיעים שלנו מבינים שאנו נמצאים בחזית המרוץ להגדרה של קטגוריה זו. אנו בונים חלופה מודרנית, פלטפורמה אחת שמניעה שירותי בנקאות גלובלית, תשלומים, חיובים, ניהול פיננסי (treasury) והוצאות שרצים כולם מעל תשתית פיננסית קניינית. ההון שגויס יאיץ את הצמיחה שלנו, יבסס את מעמדנו כמובילים טכנולוגיים ויחזק את מעמדנו בארצות הברית ובשווקים מרכזיים ברחבי העולם".

אור ליבן, סגן נשיא Airwallex למזרח התיכון, בנלוקס, והמדינות הנורדיות, מסר: "גיוס ההון הגדול שהשלמנו מעיד על האמון העמוק שיש לשוק ולמשקיעים ב-Airwallex. אמון זה נשען על הצמיחה יוצאת הדופן של החברה ברחבי העולם ובכלל זה בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ועל ההתרחבות המתמדת בהיצע המוצרים שאנחנו מעניקים ללקוחותינו".

ההכנסות השנתיות החוזרות לשנת 2025 יגיעו ליותר מ-1 מיליארד דולר שמשקפים צמיחה שנתית של 90% (החישוב לפי ההכנסות באוקטובר). היקף הטרנזקציות השנתי שבוצעו במערכת הוכפל בהשוואה ל-2024 והגיע באוקטובר ליותר מ-235 מיליארד דולר. כמחצית מלקוחות החברה משתמשים במספר שירותים של החברה ומעידים בכך על התאמה עמוקה לצורכי השוק. החברה העניקה רישיונות ללמעלה מ-80 מפיצים והיא מאפשרת ללקוחות לבצע העברות כספים בלמעלה מ-200 מדינות ואזורים גיאוגרפיים ולבצע עסקאות רב מטבעיות בהיקף רחב. בשנת 2025 נכנסה Airwallex ל-12 שווקים חדשים שבהם קיבלה אישורים רגולטוריים, מינתה מפיצים והשיקה מוצרים בצרפת, הולנד, יפן, ישראל, קנדה, קוריאה, ניו זילנד, מלזיה, וייטנאם, ברזיל, מקסיקו, איחוד האמירויות ועוד.