ai
צילום: FREEPIK

SEO שייך להיסטוריה, הכירו המקצוע החדש: מומחה AEO

בעולם בו מרבית החיפושים ברשת נעשים בצ'אטים של ה-AI, אין צורך באופטימיזציה למנועי החיפוש או בקצרה - SEO וכך נולד לו תחום ומקצוע חדש - AEO

מנדי הניג | (1)

אפשר להתווכח אילו מקצועות תחליף הבינה המלאכותית. במי היא תפגע בטווח הקצר ואת מי היא תייתר בעשורים הקרובים אבל את התחום מומחיות הזה סביר מאוד שהיא כבר משנה בימים אלו. כשכולנו היינו רגילים לרוץ לגוגל כדי לחפש מידע באינטרנט, פרחה התעשייה של ה-SEO. אופטימיזציה לתוצאות החיפוש היא הדרך של מנהלי אתרים להופיע ראשונים בתוצאות החיפוש בצורה אורגנית. (התחום המשיק ל-SEO, מכונה PPC - תשלום פר-קליק, ובו מקודמים האתרים בצורה ממומנת בתוצאות מנועי החיפוש) אבל אם עלייתם של הצ'אטבוטים המבוססים על הבינה המלאכותית נפח החיפושים בגוגל והאלטרנטיבות ירד משמעותית. 

סיקרנו כבר כאן את המאבק על עתיד החיפוש: גוגל מול גל השינוי הטכנולוגי, מעניין לציין שגם כלי הבינה המלאכותית של גוגל - ג'מיני מאתגר אותה וגורם לגוגל כמו לירות לעצמה ברגליים. הרי אם נחשוב על זה, ככל שהבינה המלאכותית שלה משתפרת, כך גדל הסיכון לעסקי הפרסום שלה. אם ג'מיני יספק תשובות מושלמות, למה שמשתמשים יטרחו ללחוץ על תוצאות החיפוש?

כך או כך הריצה אל עסקי הAI בעיצומם, וגם עולם השיווק עובר מהפיכה. וכדרכן של מהפיכות הן יוצרות גם מילות 'באזז' חדשות, המונח החדש שכובש את השוק הוא AEO – Answer Engine Optimization – אופטימיזציה למנועי הבינה המלאכותית, המומחיות החדשה מבקשת להשפיע על תוצאות החיפוש שיופיעו ב'צאט כשנשאל אותו "את מי כדאי לקחת כדי לצבוע לי את הבית?" איך לעשות את זה? ובכן, בשביל זה תצטרכו לשכור מומחה AEO. בסופו של דבר כלי הבינה ניזונים מהרשת ועל ידי הבנה של טכנולוגיות ההזנה שלהם ניתן לעשות מניפולציות שיאנדקסו אותנו גבוה יותר מעל מתחרים בתוצאות של הצ'אטים או במקרים אחרים אפילו ימליצו עלינו באופן חד-משמעי.  


כשהצ'אט התחבר לאינטרנט

למעשה, מה שאפשר את הולדת תחום ה-AEO הוא האינטרנט. כש-ChatGPT הושק בסוף 2022 הוא הגיע כמוצר אופ-ליין, כל מה ששאלנו אותו התבסס על נתונים סטטיים שעודכנו בתוך המודל עד תאריך מסוים בהיסטוריה ולא הייתה לצ'אט גישה לרשת בזמן אמת. עדיין, זה שמט לסתות, הצ'אט התגלה כמשורר, כאנליסט, ככתב וכמורה וחשף אותנו לעולם כל כך מרתק ויש שיאמרו מפחיד. אבל עדיין אם רצינו לבדוק את תחזית מזג האוויר או לחפש טיסה זולה הלכנו לגוגל. בתחילת השנה הגיעה הבשורה המהפכנית שChatGPT הופך להיות לייב - וזה היה לכדור שלג שהאיץ את השימושים בצ'אט.

ברגע שהתחלנו לחפש גם מידע יומיומי בצ'אט הבינה תעשיית ה-SEO שהיא הופכת להיות יותר ויותר לא-רלוונטית. אין צורך לקדם את העסק בתוצאות החיפוש בגוגל אם נפח החיפושים בו קטֵן. יש לציין כי גוגל עדיין שומרת מעמדה הדומיננטי בתחום החיפוש, לשם ההמחשה במהלך 2024 גוגל טיפלה ביותר מ-5 טריליון חיופשים, כ-14 מיליארד חיפושים יום, ChatGPT באותה התקופה לעומתה קיבל כ-37 מיליון שאילתות המהוות כ-0.25% בלבד מנפח החיפושים של גוגל.

באותו הקשר, דווח כי אפל בוחנת האם גוגל תמשיך להיות המנוע הדיפולטיבי במכשיריה, הצהרה שהפילה את מחיר המניה של גוגל ב-9% ביום אחד. אבל יום לאחר מכן קיבלה החברה תמיכה מגופים כמו ג'פריס, ג'יי.פי. מורגן, סיטיגרופ ו-TD Cowen שפרסמו סקירות מרגיעות שמצביעות על כך שהתגובה של השוק מוגזמת. בכולם שמרו על המלצת "קנייה" או "משקל יתר" למניית גוגל - וול סטריט יוצאת להגנת גוגל: "התגובה מוגזמת, גוגל עדיין המלכה".

AEO הולך להיות שווה הרבה מאוד כסף

האתגר המרכזי של AEO נמצא באי-הוודאות של תגובות AI. בסופו של דבר זה תחום צעיר וגם הרבה יותר דינמי. בניגוד לגוגל, שבה תוצאות החיפוש יציבות יחסית, התגובות של הצ'אטבוטים יכולות להשתנות גם כשהשאלה אותה אנו שואלים זהה. זה דורש בעצם ממומחי ה-AEO להתמקד בתוכן מקיף שיכסה מגוון רחב של שאלות ותרחישים אבל עדיין יהיה להם קשה להבטיח ללקוח שלהם שהקידום שלו באמת יבוצע.

קיראו עוד ב"BizTech"

עם זאת, אפשר להניח שבאופטמיזציה לתשובות הבינה המלאכותית אפשר להשיג תוצאות במהירות גדולה יותר. בעוד ש-SEO דרש לעיתים חודשים של עבודה כדי לשפר דירוגים, AEO מאפשר לעסקים לראות תוצאות כמעט מיידיות אם עושים את העבודה כמו שצריך אפשר גם לקבל 'המלצות' על העסק וקישורים ישירים בתוך התגובות של הצ'אט.

ככל שצ'אטבוטים מבוססי AI הם הדרך של יותר ויותר אנשים לחפש ולגלות מידע באינטרנט, AEO עתיד להפוך למרכיב קריטי באסטרטגיות שיווק. הסטארט-אפים שמובילים את התחום, יחד עם כלים חדשים שמפותחים, מצביעים על עתיד שבו היכולת להשפיע על תגובות הצ'אט תהיה שווה הרבה מאוד כסף.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חלק 13/05/2025 13:30
    הגב לתגובה זו
    על מה בדיוק אתם מבססים את הנתונים שלכם 98% מהחיפושים בעולם עדיין מתבצעים בגוגל וחלק גדול מהתשובות של מנועי החיפוש AI הזויות במקרה הטוב... יכול להיות שקיבלתם את המידע הזה מצאט גיפיטי