טסלה ממחישה את מצבו האמיתי של שוק ה-EV
נתוני המסירות האחרונים של טסלה TESLA INC הם רק עוד סימן לקריסה של חלום ה-EV - החברה הציגה לראשונה מזה 4 שנים ירידה במספר המסירות ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ומספר שלעומת צפי האנליסטים הפסימיים ביותר אפילו נחשב מביך. טסלה מסרה 387 אלף רכבים במהלך הרבעון בהשוואה ל-420 אלף ברבעון המקביל ובהשוואה לתחזיות האנליסטים הפסימיים ביותר שצפו גם כן מסירות של 420 אלף רכבים.
וול סטריט מאותתת כבר תקופה ארוכה למשקיעים על כך שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה - חברות EV קמו כמו פטריות אחרי הגשם אחרי השיאים של 2021-2022, אבל מאז השיא שלהן, מניות חברות ה-EV מהשורה השניה מחקו מעל ל-90% מערכן כאשר הן מוחקות בדרך גם כספי משקיעים אבל גם את כספי המיסים שהושקעו על ידי מדינות.
טסלה כברומטר
טסלה כבר הודיעה שהיא צופה צמיחה קטנה משמעותית השנה. התחרות ההולכת וגוברת בשילוב עם ביקושים נמוכים שמביאים להצטברות במלאים לא משאירים לה ברירה אלה להוריד מחירים, והיא כן הורידה את המחירים בשיעור של כמעט 20% בשנתיים האחרונות, והמניה שירדה בשנה האחרונה ב-12.5% כנראה משקפת את הסנטימנט בתחום כולו.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנית טסלה ב-12 החודשים האחרונים
אפשר להאשים את אילון מאסק בחלק מהביצועים החלשים של טסלה, כמו שעושה אחד המשקיעים היותר קולניים שלה, רוס גרבר, שאמר שה"ההתנהגות הרעילה" של מאסק היא זו שפגעה במותג של טסלה, אבל מאסק עצמו מצביע על כמה גורמים אחרים.
מאסק מדבר רבות על הסכנה שקיימת בהתעצמות של החברות הסיניות. BYD למשל עקפה באופן זמני את טסלה כחברה המובילה בתחום, ולמרות שהיא עדיין מסרה פחות רכבים ממנה ברבעון הראשון של השנה היא לפחות הציגה עליה לעומת הרבעון המקביל - היא מסרה 300 אלף רכבים ברבעון לעומת 265 אלף רכבים ברבעון המקביל. הסיבה העיקרית לכך שהחברות הסיניות מצליחות יותר היא כי הממשלה הסינית מסבסדת אותן בצורה כבדה ובכך מאפשרת להן למכור במחירים הרבה יותר תחרותיים.
הביקושים יורדים
כתבנו רבות על כך שבועת ה-EV התפוצצה. רוכשים רבים מייחסים יותר חשיבות לבעיות של פריסת רשת הטענה, זמן הטעינה וטווח הסוללה כשהם בוחנים רכב חשמלי כאפשרות ובסופו של דבר בוחרים ברכבים היברידיים כסוג של פתרון ביניים טוב יותר, ובכך למשל מחזקות חברות שהשקיעו יותר בתחום הזה כמו טויוטה.
- גניבות הרכב ירדו ב-21% ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?
- מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות...
למרות שמכירות ה-EV בארה"ב ברבעון הראשון עלו ב-40% לעומת הרבעון המקביל, הן היו ללא שינוי לעומת הרבעון שלפני כן, "מה שמעיד על ירידה חדה בביקושים", כתב האנליסט טום נאריאן מפירמת RBC.
- 10.אזרח 05/04/2024 14:59הגב לתגובה זואני ממשיך לקנות
- יובל 05/04/2024 19:53הגב לתגובה זואנשים לא מבינים את זה
- 9.צביקה 05/04/2024 13:05הגב לתגובה זואיברידי לעט עתה
- 8.גיא 05/04/2024 13:02הגב לתגובה זולכתוב את כל השטויות האלה? כל המכפישים את שוק ה ev פשוט פתטיים. אין מילה אחרת. מה אתם חושבים? שיש דרך חזרה?
- 7.חשמליות זה זבל (ל"ת)אלון 05/04/2024 10:53הגב לתגובה זו
- 6.לא אמור להשפיע 05/04/2024 07:22הגב לתגובה זוהרי אם טסלה זו חברת רכבים היא אמורה להיות שווה רבע מפולקסווגן, או לכל היותר כמו פולקסווגן. בפועל היא שווה פי 6 ולכן ברור שמבחינת המשקיעים טסלה היא הימור על נהיגה אוטונומית מושלמת + כשלון מוחלט של המתחרים באוטונומיה
- 5.מוטי המטיף 04/04/2024 23:52הגב לתגובה זומחר תאשימו את עצמכם שהשקעתם בה את רוב כספיכם ועזרתם לחזק אותה, כמו שהיום אתם בוכים שהעברת כספים לחמאס.
- 4.יובל 04/04/2024 21:37הגב לתגובה זוטסלה תקבל את הנתח שלה כחמישה אחוזים משוק הרכב .שווי של 100 מליארד גג
- 3.אולי בגלל תאבת המיסוי של המדינות (ל"ת)mtlk 04/04/2024 21:18הגב לתגובה זו
- 2.הבעיה שטווח טעינה 500 ק"מ בארהב זה כלום זו הבעיה (ל"ת)משה ראשל"צ 04/04/2024 19:27הגב לתגובה זו
- שי 04/04/2024 20:50הגב לתגובה זויש גם 1000 קמ לטעינה. אפשרות טעינה מהירה של דקות בודדות שנותנת 500 קמ. ואפשרות של החלפת בטריה ב-3 דקות. בשורה התחתונה אתה צודק ואני מסכים עם מה שאתה אומר, כי אלה אפשריות שקיימות, אבל עדיין זמינות בכל נקודה כמו לתדלק.
- 1.יובל 04/04/2024 19:17הגב לתגובה זוהיו רגעים ש יא הייתה שווה יותר מכל חברות הרכב ביחד.טירוף. עדיין שווה הרבה יותר מערכה האמיתי
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
