סידני
צילום: Benh LIEU SONG (Flickr)

הפתעה: הריבית באוסטרליה עלתה ברבע אחוז ל-4.1% - ולא בטוח שזה הסוף

מדובר ברמה הגבוהה ביותר מזה 11 שנה; רוב הכלכלנים צפו שהריבית ביבשת הדרומית תישאר על 3.85%; "הריבית לא תרד לפני הרבעון השני של 2024" אומר גיל בפמן מבנק לאומי; האינפלציה אמנם בירידה אבל עדיין עומדת על 7%; שוק המניות באוסטרליה הגיב להחלטה בירידה של יותר מ-1% - ההחזר החודשי על המשכנתאות במדינה התייקר ב-1,134 דולר אוסטרלי (2,800 שקל)
נתנאל אריאל | (1)

הריבית באוסטרליה עלתה ל-4.1%, כך החליט הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) ונדמה שהכיוון של הריבית ממשיך להיות כלפי למעלה, לפחות "על פי הטן הניצי של ההצהרה" כך אומר דר' גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי. לדבריו, "לא צפויה הפחתה לפני הרבעון השני של 2024. צפוי שהבנק יוריד את הריבית מאוחר ממה שהשוק צפה עד כה". שוק המניות בסידני הגיב בירידה של 1.1% להחלטת הבנק המרכזי.

מדובר ברמת הריבית הגבוהה ביותר ביבשת הדרומית מזה 11 שנה וזו ההעלאה ה-12 במספר של הבנק המרכזי. ההחלטה הפתיעה את רוב החזאים: 21 מתוך 32 האנליסטים שנשאלו על ידי Refinitiv סברו שהריבית תישאר ללא שינוי.

יו"ר ה-RBA, פיליפ לואו (Philip Lowe), אמר כי: "האינפלציה באוסטרליה עברה את השיא שלה, אבל היא עדיין גבוהה מדי ברמה של 7% ויעבור זמן עד שהיא תחזור לטווח היעד. עלייה נוספת זו בריבית נועדה לספק ביטחון רב יותר שהאינפלציה תחזור ליעד תוך פרק זמן סביר". קצב הריבית נכון לעכשיו ירד מעט ל-6.5% אבל גם זה הרבה מעבר לטווח היעד של הבנק של 2%-3% בשנה (בדומה לטווחים בשאר העולם המערבי).

"ייתכן שיידרש הידוק נוסף של המדיניות המוניטרית כדי להבטיח שהאינפלציה תחזור ליעד תוך פרק זמן סביר, אבל זה יהיה תלוי באופן שבו הכלכלה והאינפלציה יתפתחו", הוסיף לואו שגם אמר שהנתונים האחרונים מצביעים על "הסיכונים העליונים לתחזית האינפלציה גדלו".

על פי הבנק המרכזי של אוסטרליה - אינפלציית השירותים עדיין "גבוהה מאוד" וכי היא מתגלה "כמתמשכת מאוד". הוא טען כי עליית השכר במגזר הציבורי צפויה להימשך. עליית השכר מתרחשת למרות שעליית הפריון נותרה חלשה ולכן עלויות העבודה ליחידת תפוקה עולות ומשפיעות על המשך האינפלציה. הבנק גם לא מודאג מהתרופפות בשוק העבודה ותיאר את שיעור האבטלה כ"עדיין נמוך מאוד".

בפמן מסביר שחלק מהעלייה באינפלציה באפריל שיקף השפעות בסיס מהפחתת הבלו בשנה שעברה, אך האינפלציה המוחלקת (TRIMMED MEAN), המסירה סעיפים תנודתיים במיוחד, עלתה גם היא וברמה של 6.7% היא הרבה מעל לתחזית ה-RBA של 6% ברבעון השני.

"ייתכן שהבנק ירצה להמתין לפרסום מדד המחירים לצרכן, שייערך לפני סוף יולי, לפני שיעלה שוב את שיעור הריבית. עם זאת, צפוי שנתוני החשבונות הלאומיים לרבעון הראשון שיתפרסמו בקרוב יחזקו את הקו להמשך הידוק מוניטרי מכיוון שככל הנראה יראו כי הצמיחה נותרה חזקה יחסית ברבעון האחרון".

קיראו עוד ב"גלובל"

מה יחליט הבנק האוסטרלי בפגישה בחודש הבא?

בפמן: "צפוי  שה-RBA יעלה עוד את הריבית בהיקף של עוד 25 נקודות בסיס בחודש הבא ולא ימהר להפחית את הריבית, אלא רק במהלך 2024 ועל סמך ירידה ברורה בפועל של האינפלציה. נראה שיש קווי דמיון לשיקולי בנק ישראל, שצפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהחלטה הקרובה."

בכמה התייקרו המשכנתאות במדינה?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גם להם יש רפורמה? (ל"ת)
    גם וגם 06/06/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social