צבי שוב
צילום: ביזפורטל
ראיוןTV

"דחיית פרויקט המטרו - הוצאות לכל המשק ואובדן רווחים אדירים"

עו"ד צבי שוב מייצג בעלי קרקעות על התוואי המטרו, ובעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה - שני פרויקטים ענקיים שמתקשים להתרומם. "המסלול התכנוני רץ, מסלול ההוצאה לפועל של התכנון תקוע. יד ימין ויד שמאל לא מתקשרות". צפו בראיוןTV
אלכסנדר כץ | (7)

שני פרוייקטי דגל עליהם תלתה שרת התחבורה מירב מיכאלי את מלוא יהבה, מתקשים להתרומם. הראשון הוא חוק המטרו שהממשלה לא הצליחה להעביר רגע לפני פיזור הכנסת ה-24, והשני הוא פינוי מתחם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב.   "לגבי המטרו ברור שמדברים על הפסדים בסכומי עתק, בנזק של תשתיות, מדברים על סכומים נוראיים על כל יום של דחיה. התחנה המרכזית בעצמה מייצרת איזשהו מפגע מעבר לעובדה שמדובר בכסף ששוכב שם מת. מדברים על אובדן של רווחים אדירים למדינת ישראל והוצאות אדירות לכל המשק. לא רק זה, האבסורד הגדול זה - שכולם מדברים על המטרו, ומתנהגים כאילו יש מטרו, אבל אין מטרו בפועל ודחו את המטרו. כשאני בא לבנות בתל אביב או ברמת גן, אומרים לי - אדוני, תבנה בלי חניות כי עוד מעט יהיה לך פה פרויקט של תשתיות. אז אני בונה בלי חניות. אני עולה על המטרו הדמיוני שלא נמצא כרגע. זה שלא העבירו את חוק המטרו, זה אסון גדול", אומר עו"ד צבי שוב, בעל משרד עורכי דין בתחום נדל"ן ותכנון ובנייה, בראיון לביזפורטל. עו"ד שוב מייצג בעלי קרקעות על התוואי המתוכנן של המטרו, ובעלי חנויות במתחם התחנה המרכזית החדשה.   -על המטרו מדברים בערך משנות ה-60. לכן ההיסטריה הזאת בשבועיים האחרונים רגע לפני פיזור הכנסת, איכשהו לא התחברתי אליה כי התחושה שלי שגם ניני ניננו לא יזכו לראות את הנחת אבן הפינה. מה פספסתי? "כן קרו דברים. אם היינו לפני תחילת הדרך שהעירו את המטרו, אולי באמת היינו מחזירים את המטרו חזרה למגירה ואנחנו מדברים רק על דיבורים. אבל זה לא מדויק, כי - אולי הרכבת הקלה גרמה לזה - דברים כן התחילו להתקדם. המטרו הוא פרויקט אדיר, מאד מאד חשוב, מדינת ישראל כבר מבינה שעם הפקקים שיש היום, היא חייבת מטרו.   "יש לנו שני מסלולים מקבילים - את מסלול התכנון ואת מסלול ההוצאה לפועל של התכנון. הרעש הגדול שהיה לאחרונה זה ההוצאה לפועל, זה המנגנונים המשלימים שמתבצעים בכנסת במסגרת חקיקה כדי להוציא לפועל את אותו תכנון. זה פיצוי לבעלי קרקעות, מימון הדרך, כל השיטה, איך זה יעבוד בכלל, איזה גופים יחליטו. רוצים לקחת את הכוח מהוועדות המקומיות והעיריות ולהעביר לגוף-על שקודם לכל. הבעיה שההליך התכנוני כן מתקבל. גופי התכנון, עם כמה שיש איתם בעיות, במועצה הארצית הגוף שמקדמת את התכנון, כולל המטרו, הדברים רצים. ארבע תוכניות רצו בשנתיים האחרונות, שתיים אושרו ושתיים לקראת אישור. המנגנון התכנוני כבר ממש פה ונמצא.   "מי שפותח מחר את האינטרנט ובודק, יכול למצוא את הבית שלו מסומן בתוך תוואי מטרו, ויכול למצוא שהולכים להפקיע אותו לטובת המטרו. וכשהוא פותח את הטלוויזיה ורואה שהממשלה לא נותנת את המנגנונים המשלימים, הוא בבעיה מאד גדולה, כי אישרת יד אחת אבל לא מיצר לה את הפתרונות. ומחר בבוקר אותו בן אדם שנמצא בתוואי או באזורי התפעול של המטרו, רואה את התוכנית שמפקיע לו את השטח, רואה את החוק שמדבר למשל על בניה מעל אזורי התפעול, הוא רואה שמסמנים אותו להריסה בשביל תחנה, מצד שני אין את המנגנונים שהוא אמור לתבוע מהם את הפיצויים, כי הם לא אושרו. לכן יד ימין ויד שמאל לא מתקשרות אחת עם השנייה. התחלת כבר מהלך, אתה לא יכול להתעלם ממנו". צפו בראיוןTV

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אין מטרו 06/07/2022 11:36
    הגב לתגובה זו
    פיריון אפס , עומדים בפקקים המקום לעבוד . . 12 שנה ישב עישן סיגרים ושתה שמפניה . . עם מטומטם עובד אלילים
  • 4.
    תוריד את ההפסדים מאספקת השמפניות והסיגרים.. (ל"ת)
    שירי 06/07/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מדינת יהודים ! איפה החוכמה?! אור ליהודים! (ל"ת)
    מיקי 06/07/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמשי 06/07/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    הקואליציה בראשות בנט-יהיר צרת התחבורה וצר האוצר הם לא הסכימו להקדים את הבחירות ב,-5 ימים. לכן המטרו תקוע. מי שרוצה שהמטרו ימשיך להיות תקוע שיצביע להם
  • 1.
    ג'ו 06/07/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    שייך למאה הקודמת עד שיבנו בארץ תהיה תחבורה אוטונומית ללא נהג
  • גאון! איך לא חשבו על זה עד היום? (ל"ת)
    avi 06/07/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
  • ברד 06/07/2022 13:03
    הגב לתגובה זו
    מטרו גורם לפחות מכוניות על הכבישים, מה יעזור לנו מיליוני מכוניות אוטונומיות על הכביש? פקק אוטונומי אחד גדול
דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי

דירה בהנחה יוצאת לדרך - הנה הפרטים המלאים; ולמה זכאים חייבים להשתתף?

ההרשמה להגרלה העשירית של "דירה בהנחה" תיפתח בתחילת שבוע הבא; עד 50% מהדירות יוקצו למשרתי מילואים; למה אתם צריכים להתמודד גם אם אתם לא רוצים לקנות דירה בערים האלו



רן קידר |

דירה בהנחה יוצאת שוב לדרך, אחרי חילוקי דעות קשים בין האוצר ומשרד השיכון והבינוי. ביום ראשון הבא - 10 באוגוסט, תיפתח ההרשמה להגרלה העשירית של "דירה בהנחה". במסגרת ההגרלה יוגרלו כ־7,600 דירות ברחבי הארץ. לראשונה, עד 50% מהדירות יוקצו למשרתי מילואים פעילים, מתוכן כ־25% יוקצו ללוחמים בלבד. משרד השיכון והבינוי מעדכן כי ניתן  להנפיק אישור זכאות להרשמה עד יום חמישי ה-4.9.25


שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "עם כניסתי לתפקיד שמתי לי למטרה להסיר את החסמים הבירוקרטיים שמונעים את הגדלת ההיצע והוזלת מחירי הדיור לאזרחי ישראל, בראשם לוחמים משרתי מילואים, שנותנים מעצמם במסירות מאין כמותה ולהם נעניק לראשונה העדפה משמעותית בהגרלה. לאחר פגישה שקיימתי עם רמ"י והחשכ"ל, אתמול הושגו הסכמות על סוגיות שבמחלוקות בין הגופים- בקרוב ישווקו עוד אלפי יחידות דיור במחיר מוזל". 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "ההגרלה העשירית של 'דירה בהנחה' מצטרפת לשורה של צעדים שמוביל המשרד על מנת לאפשר  דיור לכלל אזרחי ישראל. אנחנו פועלים במספר דרכים:  הגדלת היצע יח"ד ברחבי הארץ, הסרת חסמים לקידום פרויקטים, הקצאת תקציבים להאצת נדל"ן, הגדלת כוח האדם בענף, העבודה הקשה מביאה כבר תוצאות בשטח ומשתקפת בירידת המחירים."

מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט: "תכנית דירה בהנחה ממשיכה. אנחנו מקווים שבעתיד הקרוב היא תשוב ותורחב גם לאזור המרכז  ותיתן מענה לזוגות צעירים ומחוסרי דיור, תוך המשך מתן עדיפות לחיילי מילואים, בכל רחבי הארץ.״

בין הערים שבהם יהיו ככל הנראה, הגרלות של דירות בהנחה - באר יעקב, באר שבע, אשקלון, יבנה, ירושלים, דימונה, בית שמש  


השקעה במניות או דירות (גרוק)השקעה במניות או דירות (גרוק)
ניתוח

מה עדיף - השקעה בדירה או השקעה במניות ובאיזה עיר היה כדאי לקנות דירה?

מניות, אגרות חוב, מסלולים כלליים, לעומת דירות, מה הניבה כל השקעה בחמש השנים האחרונות וגם: על המס, על תכנוני המס ועל העיר שהמחירים בה תקועים כבר שנים 

מנדי הניג |

מדדי המניות נתנו תשואה גבוהה בהרבה משוק הדירות במבחן של 5 השנים האחרונות. כשמדברים על שתוה ברוטו, מדדי המניות הבולטים הניבו תשואה פנומנלית של מעל 80% בחמש שנים וגם השקעה במסלולים כלליים שמערבבים מניות עם אג"ח היתה עם תשואה נהדרת של כ-53%. כלומר, השקעה בבורסה הניבה כ-9% בשנה והשקעה במניות בלבד הניבה כ-13% בשנה.  

כאשר  בוחנים תקופות ארוכות יותר, מתקרבים לבנצ'מרק המקובל - אגרות חוב מניבות בין 4% ל-5%, מניות בין 7% ל-9% בשנה (בשני העשורים האחרונים יש הטייה כלפי מעלה). מסלול כללי אמור לייצר תשואה של כ-6% וצפונה. 

מניות, אג"ח, מסלול מעורבב או דירות - התשואה בחמש שנים

מול השקעה בשוק ההון - ישירות או דרך הגופים המוסדיים (ניהול תיקים, קרנות נאמנות, השתלמות, גמל ועוד) יש כמובן את אפשרות ההשקעה בנדל"ן ובעיקר בדירות למגורים. מה עדיף?

לפני המבחן הכלכלי, צריך להזכיר שיש הבדלים מהותיים - השקעה בבורסה היא נזילה (אם דרך קרנות השתלמות אז צריך לחכות 6 שנים), זו השקעה שיש לה מחיר כל יום ואתם כמשקיעים יודעים מה קורה שם באופן שקוף. אם אתם משקיעים ישירות אז אתם יודעם כל יום, אם זה בקרן נאמנות יש מידע מדי יום, בנכסים שנחסכים בהשתלמות וגמל המידע הוא פעם בחודש. אבל בעיקרון מדובר על נכסים לרוב נזילים ושקופים.

כשאתם קונים דירה להשקעה, אתם קונים נכס פיזי, זה לא על הנייר. אתם קונים קירות, וצריך לטפל בהם, צריך לנקות, לתקן, להשקיע. דירה להשקעה היא במקרים לא מעטים כאב ראש - הלך המזגן, צריך להביא טכנאי. השוכר מבקש לדבר איתך על המחיר. השוכר מבקש להכניס כלב לכמה חודשים. יש אסיפת בעלי דיירים חשובה. יש כאן השקעה של זמן. חוץ מזה - המימוש הוא לא מהיר והוא לוקח זמן ועלויות.