מסירות רכב סין: BYD בה מושקע באפט עקפה את טסלה ב-30 אלף רכבים
סין פרסמה את נתוני מכירת הרכבים לחודש בפרואר שעלו ב-4.7% משנה קודם לכן ל-1.27 מיליון כלי רכב, כשסגמנט ה"אנרגיה החדשה" (NEV) הציג ביצועים טובים במיוחד, עם זינוק של 180% ל-272 אלף כלי רכב בחודש. מכירות הרכב הכלליות מציגות ירידה של 39% ביחס לחודש ינואר, עקב עיתוי החגים הסיני.
החברה המובילה במכירת כלי רכב מן הסוג הזה היא BYD BYD CO LTD H SHS , בה משקיע וורן באפט, שמסרה 87,473 רכבים היברידים ורכבים חשמליים. טסלה TESLA INC אחריה עם 56,515 רכבים שיוצרו במפעל בסין, 23,200 לשוק הביתי ו-33,315 שיוצאו. יש לציין שמכירי רכבי טסלה גבוהים על פי רוב מאלה של מתחרתה. חברות נסחרות נוספות הפעילות בשוק הרכב החשמלי בסין הן לי אוטו LI AUTO INC , קספנג XPENG וניו NIU TECHNOLOGIES , שלושתן ביחד מכרו 20,770 רכבים.
הלמ"ס: כלי רכב חשמליים נוסעים בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב אחרים
מספר כלי הרכב החשמליים בישראל עלה באופן ניכר בשנתיים האחרונות והגיע לכ-95,800 כלי רכב בסוף שנת 2023, מתוכם כ-90,300 כלי רכב פרטיים. מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 18.6% היו כלי רכב חשמליים, כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
מהממצאים עולה כי כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע 57 ק"מ ביום (20,850 ק"מ לשנה), ואילו כלי רכב פרטיים מסוגי הנעה אחרים (בנזין, סולר, היברידי וגז) שגילם עד 3 שנים, נסעו כ-40 ק"מ בממוצע ביום (14,600 ק"מ לשנה). כלומר, כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב פרטיים אחרים מאותה קבוצת גיל. ניתן להסביר את התופעה בכך שרכישת רכב חשמלי כדאית יותר לאנשים שנוסעים יותר.
שימוש בעמדות טעינה לפי סוג
88.2% מבעלי הרכב החשמליים מדווחים שהם טוענים את רכבם בעמדת הטעינה הביתית שלהם לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-2.8% דיווחו שהם טוענים בעמדה הביתית לעיתים רחוקות. 9% ענו אף פעם לא/ לא רלוונטי. כלומר, לכ-9% מבעלי הרכב החשמליים, ככל הנראה אין עמדת טעינה ביתית.
30.2% דיווחו שהם טוענים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות לעיתים קרובות או מדי פעם. כלומר, העובדה שלרוב בעלי רכב חשמליים יש עמדה ביתית, לא מייתרת את הצורך בטעינה בעמדות ציבוריות מהירות. 13.5% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות לעיתים קרובות או מדי פעם. 13.9% טוענים במקום העבודה לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-8.8% טוענים בעמדה ביתית אחרת (משפחה/ שכן/ מכר) לעיתים קרובות או מדי פעם.
הזמינות והתקינות של עמדות טעינה ציבוריות
43.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדת היא בדרך כלל תקינה ופנויה. 39.8% אומרים שהעמדה בדרך כלל תקינה אך תפוסה, ו-16.8% אומרים שהיא לא פעילה/תקולה.
39.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדה היא בדרך כלל תקינה ופנויה, 51.0% אומרים שהיא תקינה אך תפוסה וכ-9.6% אומרים שהעמדה לא פעילה/תקולה. כלומר מי שמחפש עמדה מהירה, רוב הזמן נתקל בעמדה תפוסה, ועליו לחכות עד שהיא תתפנה.
מחסור בעמדות טעינה ציבוריות
64.5% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, 28.4% חושבים שקיים מחסור בשני סוגי העמדות הציבוריות ו-4.2% חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות איטיות. רק 2.9% חושבים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות.
מקום המגורים של בעל הרכב
ניתוח נתוני הסקר לפי מקום המגורים של בעל הרכב החשמלי, מצביע על שונות בהרגלי טעינה ותפיסות בחלק מהמדדים.
ביישובים שבהם עד 20,000 תושבים, רק ל-2.9% מבעלי רכב חשמלי אין עמדת טעינה ביתית. לעומת זאת, ביישובים שבהם 50,000-20,000 תושבים ל-10% אין עמדה ביתית, וביישובים שבהם יותר מ-200,000 תושבים ל-14.4% אין עמדה טעינה ביתית. כלומר, ככל שהיישוב גדול יותר, שיעור בעלי הרכב החשמלי עם עמדת טעינה ביתית נמוך יותר.
מבין המשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות, אחוז הסוברים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות נע בין 1.7% (באזור יהודה והשומרון) ל-3.3% (מחוזות ירושלים ותל אביב). כ-61.8% מהמתגוררים במחוז חיפה חושבים שיש מחסור בעמדות ציבוריות מהירות, באזור יהודה ושומרון 70.2% ובמחוז ירושלים 68.0%.
