מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

המשבר במזרח אירופה גורר את חברות התעופה והקרוזים כלפי מטה

הסנקציות העולמיות עליהן הכריזו מדינות המערב צפוי לפגוע באותן חברות, שנופלות בשעה זו אחוזים רבים במסחר בוול-סטריט, בעיקר בשל חוסר היכולת שלהן לטוס ל / מעל המרחב האווירי של רוסיה 
תומר אמן |

לאחר שנתיים של מגפת קורונה בה חלו הגבלות לאין שיעור על עולם התעופה והתיירות, מכינות את עצמן כעת חברות התעופה האמריקאיות לחדשות רעות נוספות. על אף כי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן טרם אסר על חברות התעופה והקרוזים לטוס מעל המרחב האווירי של רוסיה, מדינות רבות אחרות ברחבי אירופה דווקא כן עשו זאת, וכעת קיים החשש בקרב החברות האמריקאיות כי וושינגטון יכריז בקרוב על צעד דומה. 

בקרב החברות ניתן למנות את כלל חברות התעופה האמריקאיות הבינלאומיות -  AMERICAN AIRLINES  (סימול: AAL),  DELTA AIR LINES (סימול: DAL),  UNITED AIRLINES  (סימול: UAL) וכן את חברות הקרוזים - ROYAL CARIBBEAN CRUISES  (סימול: RCL) ו- CARNIVAL CORP (סימול: CCL)

מומחים אמריקאים טוענים כעת כי ממשל ביידן צפוי להודיע בימים הקרובים על חרם אווירי וקרקעי כולל על רוסיה, וזאת בשילוב עם איסור גורף על כניסה של כלי טיס רוסים למרחב האווירי של ארצות הברית, אם כי ההחלטה כאמור טרם התקבלה. 

"מספר רב של טיסות חולפות מעל שמי רוסיה על מנת להגיע לאסיה ולאיזורים נוספים בעולם, ולכן נכלול גם היבט זה בהליך קבלת ההחלטות שלנו", מסרה דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי. 

הנושא היה בבחינה אדוקה של ממשל ארצות הברית בימים האחרונים, זאת בנוסף לכך שנציג הסנאט, ריצ'ארד דורבין, הדמוקרט מספר שתיים לנשיא ארצות הברית, מסר כי לראייתו החרם צריך כבר היה להיכנס לתוקף. "מדינות אחרות באירופה כבר הוציאו את המהלך לפועל ואינני מאמין שמדובר ברעיון רע", מסר לתקשורת. 

נציגים מטעם האיחוד האירופי שביקשו להישאר אנונימיים כבר מסרו כי לאיחוד אמון מלא בהחלטותיה של וושינגטון וכי בהינתן וכאלו יתקבלו, האיחוד האירופי יבצע כך גם הוא. 

גם בצד השני של המפה הפוליטית נשמעים קולות דומים, כאשר שם קוראים הנציגים לפעולה מכיוון אחר. אחד מנציגי הרפובליקנים, קרלוס חימנס, צייץ ברשת החברתית טוויטר כי הוא מתכוון להגיש הצעת חוק במסגרתה לא יוכלו חברות תעופה ומטוסים פרטיים רוסיים לטוס בתוך המרחב האווירי של ארה"ב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

צעדים שכאלו, ככל שיתקבלו על ידי הבית הלבן, צפויים להוביל לתגובה דומה מצד מוסקבה, וכזו שתשפיע על חברות התעופה האמריקאיות המוזכרות. נציגים מטעם אמריקן איירליינס כבר מסרו כי לא יטוסו מעל שמיים רוסים עבור טיסות בינלאומיות וכי השהו בשעה זו את שיתוף הפעולה שלה עם חברות תעופה רוסיות דוגמת אירופלוט ו-S7.

כבר אתמול יצאה רוסיה בהצהרה כי תמנע מחברות תעופה המשוייכות ל-36 מדינות, מתוכן 27 אשר כולן משתייכות לאיחוד האירופי מלהיכנס למרחב האווירי של רוסיה לאחר שהאיחוד האירופי יצא בהודעה דומה כמה שעות לפני כן, החלטה שמנעה כניסה גם ממטוסיהם הפרטיים של האוליגרכים הרוסים.

אחד מהגורמים הראשונים והיחידים שהתנגדו למהלך מקרב המדינות המשתייכות לאיחוד האירופאי היה נשיא רשות התעופה האזרחית של איטליה, שקרא לסנקציות התעופתיות כנגד רוסיה "הפרה של החוק הבינלאומי". נציגים מטעם האיחודי האירופי הגיבו לטענה ומסרו כי אותם סנקציות דווקא אכן עומדות בקווי החוק המדובר. 

הסנקציות המוזכרות הובילו לביטול משמעותי של טיסות ודרש מנוסעים רבים למצוא דרכים חלופיות ויקרות יותר על מנת להגיע ליעדם, דבר שמקשה בשלב זה על התעשייה להתאושש מהשפעות משבר הקורונה. 

בעקבות הסנקציות נאלצה חברת התעופה הפינית פינאייר לבטל את טיסותיה ליפן, קוריאה, סין ורוסיה, ואף הורידה תחזיות עבור שנת 2022 בעקבות העובדה שהסנקציות מקשות את הגישה של החברה לאסיה, שם הפכה פינאייר את היעדים למרכזיים עבורה בשנים האחרונות. 

ההחלטה הפילה את מניותיה של פינאייר בקרוב ל-21% היום, וזו התגלגלה לחברות תעופה נוספות רבות גם ברחבי אירופה. חברת התעופה הגרמנית לופטזנה הודיעה כי תבטל השבוע כ-30 טיסות אותן היא מפעילה לרוסיה, וכי טיסות לטוקיו וסיאול יאלצו לטוס מעל למדינות אחרות. 

מנגד, אירופלוט הודיעה כי תבטל טיסות לארה"ב, מקסיקו, קובה והרפובליקה הדומיניקנית בעקבות החלטת הסנקציות המערביות. החלטה זו הגיעה יום לאחר שכבר מסרה כי תבטל את כל הטיסות שלה ליעדים אירופאים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


סין מניותסין מניות

סין עוברת למתקפה - מדיניות כלכלית מרחיבה בשנה הבאה

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, כדי להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית

רן קידר |

סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, במטרה להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית. על פי הצהרה רשמית של משרד האוצר, הממשלה מתכננת הרחבה ניכרת של ההוצאה התקציבית. המדיניות החדשה באה על רקע אתגרים כלכליים מורכבים, ובראשם משבר נדל"ן ממושך ולחצים חיצוניים הולכים וגוברים לרבות מלחמת המכסים מול ארה"ב, אם כי חשוב להדגיש כי סין מצאה תחליפים לשוק האמריקאי, ומול ירידה משמעותית במכירות לארה"ב היא מעלה מכירות בשווקים אחרים בעולם. 


השקעות אסטרטגיות במגזרי העתיד

ההשקעות הממשלתיות יתמקדו בתחומים אסטרטגיים: ייצור מתקדם, חדשנות טכנולוגית ופיתוח הון אנושי. צעדים אלו חיוניים כדי להשאיר את סין תחרותית בשווקים העולמיים וגם כדי להתגבר על משבר הנדל"ן שקיים במדינה שפוגע בתעסוקה ובביקושים הפנימיים.


משרד האוצר הסיני הדגיש כי הביקושים המקומיים יהוו את עמוד השדרה של הצמיחה ב-2026. התכנית כוללת צעדים להגדלת הכנסות משקי הבית ועידוד הצריכה, תוך הפחתת התלות ביצוא והשקעות זרות. בין היוזמות הבולטות: תכנית לאומית להחלפת מוצרי צריכה, המעניקה סובסידיות לרכישת מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה. התכנית כבר הניבה תוצאות מרשימות, עם עלייה ניכרת בהיקף הרכישות באזורי הפריפריה.

משרד האוצר הסיני מתכנן גם לשפר את מנגנון הנפקת אגרות החוב הממשלתיות, במטרה להבטיח יעילות מירבית והגברת גמישות בניהול התקציב. שינוי זה מגיע על רקע מגבלות המדיניות המוניטרית - עם שיעורי ריבית נמוכים שאינם מאפשרים הפחתה נוספת, הכלים הפיסקליים הופכים למרכזיים יותר. המהלך שם את סין בניגוד למדיניות מצמצמת שאימצו כלכלות רבות אחרות, תוך ניסיון לאזן בין יציבות פיננסית לבין תמריצי צמיחה.

ההחלטה להרחיב את ההוצאה הממשלתית משקפת הבנה עמוקה של המורכבות הכלכלית. כמדינה בעלת היקפי הייצור והצריכה הגדולים בעולם, סין מכירה בצורך להתאים את המדיניות באופן שוטף. בשנה שחלפה, למשל, המדינה סייעה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות ממשלתית, צעד שסייע לשמר רמות תעסוקה יציבות.