טנק רוסי
צילום: pixbay
מלחמה באוקראינה

זהירות: סטגפלציה בדרך. האם יכול להיווצר מיתון עולמי?

בחו"ל מזהירים אנליסטים כי אירופה תלויה למעשה בגז הרוסי והמשמעות היא שהיבשת הישנה עלולה להגיע לחורף הבא עם מלאי גז קרוב לאפס - מה שיוביל לסחרור מחירים. האם ההשפעה תיעצר שם?
אמיר כהנוביץ | (4)

הפלישה הרוסית לאוקראינה מאיימת על העולם בעיקר דרך מחירי הסחורות, ולאלה בתורן השפעות קריטיות להאטת הצמיחה יחד עם חימום האינפלציה = סטגפלציה.

אירופה הגיעה לרגע הזה במחנק אנרגיה חמור ובליית ברירה ממשיכה גם בשעות אלה לקנות גז מרוסיה, המספקת שליש מצרכי הגז שלה, דרך אוקראינה. בלומברג ציטטו את קתרינה פילפנקו, אנליסטית ראשית לחקר הגז באירופה ב-WoodMac, שהעריכה כי אם אספקת הגז לאירופה תיעצר היא תגיע לחורף הבא עם מלאי גז קרוב לאפס, מה שיגרור לסחרור מחירים בלתי נתפס.

"תעשיות שלמות יצטרכו להיסגר, האינפלציה כולה תסתחרר, משבר האנרגיה האירופי בהחלט יוכל להצית מיתון עולמי".

נזכיר כי מחירי האנרגיה הולכים להוסיף לבעיות העמוקות בהובלה הימית העולמית. אבל ההשפעה לא תסתיים שם, רוסיה ואוקראינה שולטות גם על שמן החמניות בעולם, שכעת קריטי מתמיד לתעשיית המזון לאור בצורת שהכתה את גידולי הסויה ברחבי דרום אמריקה העונה, יחד כמובן עם מחסור חמור בכח עבודה. ברקע נמשכים השיבושים באספקת שבבים ומכוניות ובמילים אחרות, נראה שכל מה שיכול היה להשתבש בצד ההיצע השתבש.

בתגובה לאירועים ציפיות האינפלציה קופצות אבל גם הסיכוי להעלאות ריבית קרובות נופל. העלאה כפולה של 50 נקודות בארה"ב במרץ ירדה מהשולחן, לסיכוי של 25% בלבד. בשורה התחתונה זאת לא מלחמה "רגילה", אלא מלחמה שמעורבות בה הרבה סחורות.

אנו מעדכנים את תחזית האינפלציה שלנו שנה קדימה ל- 3.0%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מודאג מהגזל 27/02/2022 15:13
    הגב לתגובה זו
    אין באמת שום שינוי בעלויות ההובלה - נוצר קרטל של חברות הספנות ולכן הם פתאום מרוויחות מיליארדים - העולם חייב לטפל בקרטל ההובלה העולמי
  • 1.
    הבורסות ומחירי הדירות ירדו בחדות מה שרואים כרגע זו רק ההתחלה . (ל"ת)
    האינפלציה תהייה גבוהה יותר 24/02/2022 17:06
    הגב לתגובה זו
  • אני רק שאלה 24/02/2022 17:28
    הגב לתגובה זו
    אז כיצד אתה מתאר ירידת מחירים חדות? נראה לי שאתה לא מבין מה זו אינפלציה, וסתם משלשל מהפה
  • אני רק תשובה 27/02/2022 08:09
    ירידה בתוצר, פיטורים, עסקים נסגרים בזמן שמחירים של סחורות ומוצרים יומיומיים עולים. ירידה במחירים של מוצרים מבוססי חוב כמו נדלן, רכבים וכו'.. הנקודה העיקרית שהריבית עכשיו היא כבר אפסית לכן לא ניתן להעלות ריבית מחשש לקריסה טוטאלית ולא ניתן עוד להוריד אותה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social