משה ברקת
צילום: דוברות משרד האוצר

פחות בבלאגן בביטוחי הבריאות: הרשות מקדמת פוליסת בריאות אחידה

מטרת הרפורמה החדשה היא להוזיל את ביטוחי הבריאות ולקבוע ביטוח בסיסי אחיד - כך שיהיה קל להשוות בין הביטוחים
נתנאל אריאל | (2)

מוצר ביטוחי אחיד בחברות הביטוח? רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מפרסמת היום מבנה חדש לשוק ביטוחי הבריאות: פוליסת בריאות בסיסית אחידה הכוללת כיסויים להשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, תרופות מחוץ לסל וניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל.

ברשות רוצים להביא למצב שבו חברות הביטוח והסוכנים יחויבו לשווק למצטרפים לביטוח קודם כל את הפוליסה האחידה אשר תהווה את הרובד הראשון הבסיסי של כלל ביטוחי הבריאות הפרטיים, לפני הצעת הרחבות למוצרי ביטוח בריאות אחרים. הפוליסה האחידה והבסיסית תיאלץ את חברות הביטוח להתחרות על מחיר המוצר. עם זאת, הרפורמה תאפשר להציע למבוטח כיסויים נוספים.

על פי הרשות, המטרה החשובה ביותר היא שמבוטח בביטוח בריאות יהיה מכוסה קודם כל כנגד מקרים בהם הוא עלול לעמוד מול הוצאה כלכלית גבוהה, לעיתים בגובה של מיליוני שקלים, אם יצטרך לממן טיפול רפואי פרטי. בנוסף, המטרה היא לקהל את ההשוואה בין החברות ולהגביר את התחרות בשוק הביטוחי.

עיקרי הרפורמה:

- יצירת פוליסת בריאות בסיס אחידה שתורכב מפוליסת השתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, פוליסת תרופות מחוץ לסל ופוליסת ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל. ישנה אפשרות בהרחבת הפוליסה הבסיסית בכיסוי לניתוחים בישראל.

- מעל פוליסת הבסיס האחידה, ישווקו פוליסות בריאות נוספות, הכוללות פוליסות תכניות ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בישראל, בהשתתפות עצמית נמוכה מזו הקיימת ברובד הבסיס ומשולמות מהשקל הראשון ללא תלות בתכנית השב"ן, וכן פוליסה אמבולטורית שתחולק לתשעה סעיפים.

- תשעה סעיפים אמבולטוריים קבועים במטרה להגביר את הביטוחים הקיימים לצד מניעת מצב של כפל כיסויים בין המוצרים, כדי להתאים התיק הביטוחי של המבוטח בהתאם לגילו ולצרכיו. מכירת ביטוח אמבולטורי תתאפשר בתנאי שהמבוטח מחזיק בפוליסה בריאות בסיס אחידה, לאו דווקא בחברה בה הוא מעוניין לרכוש את מוצרי הביטוח האמבולטורי.

- איסור מכירת כפל ביטוח. מכיוון שקיימת כפילות בין כיסויים המוענקים במסגרת מוצרי בריאות פרט שונים מסוג שיפוי, נאסרה מכירת פוליסת בריאות פרט למועמד לביטוח שיש ברשותו פוליסת פרט המעניקה לו כיסוי ביטוחי דומה.

קיראו עוד ב"ביטוח"

- יינתנו הנחות בשיעור קבוע לתקופה של עשר שנים לפחות. דבר שיסייע למועמד לביטוח להשוות בין הפוליסות בחברות השונות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא ברור מי מתי כל זה נכנס לתוקף? (ל"ת)
    דימה 19/10/2021 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א-ב 19/10/2021 11:49
    הגב לתגובה זו
    ולהוציא לדרך בהקדם גם אם לא שלם עד הסוף. תמיד נכון וניתן לתקן בהמשך והעיקר להוריד את מפלס החרדה המנוצל בציניות ולהרכיב כיסוי הולם אחיד תקני לכולם. רצוי גם להביא בחשבון את המשלימים של קופות החולים.
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic
ראיון

הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״

מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מהפכת ה-AI

בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.

הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר". 


עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג

אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.

החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר. 

רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות