טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

בעלי עניין בטסלה מוכרים מניות בקצב - כולל האח הצעיר של המנכ"ל

אחיו הצעיר של איילון מאסק מכר היום מניות בכ-26 מיליון דולר: אנטוני גרסיאס, מבין המשקיעים הראשונים והמרכזיים בחברה, החליף 150 מיליון מניות באופציות לטווח ארוך: החל מהרבעון השלישי 2020, בעלי העניין בחברה לוקחים רווחים הביתה בקצב גבוה
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה איילון טסלה

קימבל מאסק, אחיו הצער של איילון מאסק וחבר דירקטוריון בטסלה, מכר 30 אלף מניות במחיר ממוצע של כ-852 דולר למניה ובסכום כולל של 25.6 מיליון דולר. מניית החברה צנחה אמש בכ-5% לאחר שפורסם השבוע כי חמש סוכנויות ממשלתיות בסין בודקות את התנהלות החברה ואת פרקטיקות העבודה במפעל בסין, וזאת במטרה לבדוק האם החברה עברה על החוק וניסתה לחסוך בעלויות על חשבון בטיחות הנהגים. האם תור הזהב של טסלה ואילון מאסק בסין הגיע לסיומו?

לאחר העסקה, קיבמל צמצם את אחזקתו בחברה ל-599,740 מניות המוערכות בכ-483 מיליון דולר. על פי הערכות שנבדקו, מקורבים לטסלה מחזיקים בנתח של 19.6% מסך ההון של החברה. בעל עניין נוסף בחברה, אנטוניו גרסיאס, חבר הדירקטוריון בטסלה וב-SpaceX ומי שנחשב לקרוב מאד של איילון מאסק ובין משקיעה הראשונים של טסלה, מכר כמות עצומה של מניות. אנטוניו מכר 150,747 מניות החברה בלמעלה ממיליארד דולר, ונותר עם החזקה של 2,545 מניות בלבד.

המשקיע עדיין מאמין בחברה, אך נראה שפחות במחיר הנוכחי. אנטוני החליף את אותן מניות שנמכרו, בכ-150 אלף אופציות ארוכות טווח (LEAP) שעתידות להיפרע ביוני 2022 ו-2025 במחירי מימוש של 68.56 ו-52.38 דולר, בהתאמה. עם זאת, חברו של מאסק מחזיק בעקיפין כ-1.3 מיליון מניות טסלה באמצעות בית ההשקעות AJG.

שנת 2021 רק התחילה, וכבר קצב מכירת המניות מצד מקרובים לחברה מגיע אל השיא שבשנת 2013. באותה השנה, נמכרו למעלה מ-110 מיליון מניות ע"י מקרובים לחברה, אז מאסק היה מלא בתשוקה ואמונה ורכש 100 מיליון מניות, מה שאיזן את המשוואה. בשנת 2018 הוסיף איילון מאסק כ-60 מיליון מניות נוספות, ומשנת 2019 והילך קצב הרכישות של כוכב הרוק וחבריו הלך וירד ואילו קצב המכירות הלך וגדל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בת אל 12/02/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    גם אני אסגור הפוזיציה היום
  • 1.
    זיו כוסיכבך 11/02/2021 17:47
    הגב לתגובה זו
    הוא קורא תיגר ולא מכיר את דנקנר,אלוביץ, פישמן, תשובה , השדים והשורטיסטים יקרעו אותך ...אילון מאסק יירשם באותיות של חרא בהיסטוריה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.