תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

סקר ה-ADP: כ-2.7 מיליון משרות "בלבד" נגרעו בחודש האחרון

שוק התעסוקה בארה"ב מתחיל להתאושש? סקר התעסוקה המקדים של ADP הצביע על ירידה של 2.7 מיליון משרות בלבד בחודש האחרון. אמנם עדיין מדובר בנתון גבוה היסטורית, אך הצפי עמד על ירידה של 9 מיליון משרות. ביום שישי הקרוב צפוי להתפרסם דו"ח התעסוקה הרשמי, כאשר הצפי הוא לזינוק של האבטלה לרמה של 20%
עמית נעם טל | (9)

סקר התעסוקה המקדים של ADP הצביע על ירידה של 2.76 מיליון משרות  בחודש מאי, נתון טוב משמעותית מהצפי המוקדם שעמד על גריעה של 9 מיליון משרות. במקביל, האומדן של החודש הקודם תוקן כלפי מעלה מגריעה של 20.3 מיליון משרות לגריעה של 19.5 מיליון משרות "בלבד".

דו"ח התעסוקה המקדים של ADP בחודשים האחרונים: גל הפיטורים עבר?

"ההשפעה של משבר הקורונה בארה"ב ממשיכה להיות מורגשת בעסקים בכל הגדלים", טען ראש המכון למחקר שאחראי על הסקר והוסיף כי "שעוד שההשפעה בשוק העבודה עדיין מורגשת, סביר להנחי שאובדן העבודה הגיע לשיא במהלך חודש אפריל, כיוון שמדינות רבות החלו בפתיחה מחודשת של עסקים". 

בחינה של הנתונים בסקר מצביעה כי מספר המשרות בעסקים הקטנים ירדה בחודש האחרון ב-435 אלף משרות, בעוד מספר המשרות בעסקים הגדולים בארה"ב(מעלה ל-500 עובדים) ירד ב-1.6 מיליון. 

כמעט כל ענף נפגע אך סקטור השירותים ממשיך לבלוט לשלילה עם ירידה של 1.96 מיליון משרות. מספר המשרות בתחום התעשייה ירד בחודש האחרון ב-719 אלף. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    המשועמם 03/06/2020 17:09
    הגב לתגובה זו
    נתון מדהים מעל לציפיות ולכן על הבורסה לעלות היום לפחות ב- 10%. הכלכלה תותים והמצב לעתיד מזהיר מאי כמוהו!
  • 3.
    מגדילה תעסוקה ממתנת מתחים בין גזעיים ועוד ועוד (ל"ת)
    אשריי הקורונה 03/06/2020 16:34
    הגב לתגובה זו
  • פששש... גאון. אותך לנגיד בנק ישראל (ל"ת)
    פחח.. יא טרמח 04/06/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אייל 03/06/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
    יש היום בארה"ב הנפקה של אג"ח בסך 100 מיליארד דולר . האם סכום משמעותי כזה יכול להקטין את הנזילות היום באופן משמעותי ולגרום לירידת שערים היום בבורסה בארה"ב ?
  • שים פתק עם השאלה בכותל... אלוקים בטוח יודע (ל"ת)
    הראשון לרשפון 04/06/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תומר 03/06/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    אמנם הפיטורים נגמרו, השאלה כמה חזרו או יחזרו לעבודה בחודשים הקרובים. 20% אבטלה עדיין מטורףאבל השווקים בשלהם.... האם זו בועה?
  • יש כאלה שאומרים שמ2008 זו בועה (ל"ת)
    אוראל 03/06/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
  • קרפד 03/06/2020 18:44
    הגב לתגובה זו
    מתישהו בחצי השנה הקרובה הולך להיות יום אדום מאוד..
  • מי יודע (ל"ת)
    תומר 03/06/2020 20:17
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.