ערן יעקובי
צילום: יחצ

תוכנית "כחלון הוזלות" בוטלה - המס על מוצרי חשמל יעלה

בתחילת השנה פקע תוקף "נטו הוזלות" של משה כחלון אך פטור ממע"מ על יבוא מוצרים בשווי עד 75 דולר יישאר בתוקף; אילו עוד "בשורות" ממתינות לתעשיינים, לבעלי דירות ולעשירים?
אילת יצחקי | (7)

אתמול פקע תוקף הוראת השעה המעגנת את תכנית שר האוצר כחלון, "נטו הוזלות", משנת 2018, שביטלה מכסים על מוצרי חשמל, תמרוקים וקוסמטיקה, צעצועים ואביזרי ספורט, תאורה והלבשה. עם פקיעת תוקפה, יחולו מכסים בשיעורים של 6% עד 12%. ככל שהכנסת תתפזר, יוארך תוקפה עד תום שלושת החודשים הראשונים לכהונת הכנסת החדשה, אחרת, תפקע בהעדר צו חלופי (כלומר המכסים צפויים להיכנס לתוקף בעוד 6 חודשים).

 

ואולם, פטור ממע"מ ביבוא מוצרים בשווי עד 75 דולר בתוקף, נותר על כנו, תוך פגיעה בתחרות ההוגנת של הספקים הישראליים.

 

"בשורה" נוספת לתעשיינים, בצו שפורסם ברשויות (וממתין לאישור ועדת הכספים), יושת בקרוב מס על שמנים, ממסים ותחליפי דלק, בסך של 2.94 שקלים לליטר. המס יחול ביבוא, ברכישה מקומית והחזקת מלאי ערב כניסתו לתוקף. שימוש לתהליכי ייצור ייהנו מפטור, הכרוך בפרוצדורות מכבידות ומענה מוגבל. זאת, בהתעלם מפיקוח הדוק של המשרד לאיכות הסביבה המונע שימוש כתחליפי דלק.

 

יוזכר, כי השתת מכס, בלו מס קניה מייקרת גם את המע"מ החל על המחיר הכולל מסים אלו. כך או אחרת, מנהל רשות המסים ערן יעקובי אמר מספר פעמים לאחרונה כי צריכה להיות רפורמה בתחום המס, גם כדי לאזן את תקציב המדינה שנכנס לגירעון שהולך וגדל.  

 

פגיעה נוספת בתעשיינים, הגיעה בדמות פסיקה, בעקבות פרשנות דווקנית של רשויות מע"מ, לעניין חברה ישראלית המייצרת מוצרים בחו"ל ומוכרת ללקוחות זרים. נקבע, כי אינה רשאית לקזז מע"מ על ההוצאות הכרוכות בפעילות זו, שהינה מחוץ לבסיס המס הישראלי. האבסורד, שאילו היתה מובילה את המוצרים לישראל ומשם ללקוחותיה בחו"ל, היו עסקאותיה מוכרות כייצוא המאפשר קיזוז מע"מ על ההוצאות! ואמנם, רשויות מע"מ מקלות בהתקיים קניין רוחני בבעלות החברה הישראלית והגלום במוצר הנמכר, אך פסק הדין מציב רף הוכחתי גבוה (מידי).

 

יצואני השירותים ספגו שורה של פסקי דין והחלטות מיסוי המצמצמים את הקלת מע"מ אפס וכמעט מרוקנים אותה מתוכן. התוצאה היא פגיעה בכיסו של נותן השירות הישראלי, שאינו מסוגל לגלגל את עלות המע"מ על לקוחותיו, שאינם רשאים לקבל החזרי מע"מ ישראלי, בניגוד למע"מ במדינות אחרות, ולפיכך נאלץ לספוג את המע"מ, בניגוד לרציונל העומד בבסיס החוק.

 

הטבות מס הקניה ביבוא רכבים ידידותיים לסביבה, ייפגעו מתחילת שנה הבאה. מס הקנייה על רכבים היברידיים יעלה מ-30% ל-45% בשנת 2020, 50% ב-2021 ומשנת 2022 מס רגיל בשיעור של 83%. מס הקנייה על רכבים חשמליים לכאורה יישאר 10% עד 2023, אך יוכפף לתקרת הטבה בסך 75,000 שקל (לעומת המס על רכב רגיל). משנת 2023 יעלה ל-20% ובשנת 2024 ל-35% (תוך התאמת התקרה). מס יוקרה ימשיך לחול על רכב שמחירו לצרכן עולה על 300,000 שקל.

 

בתחום הנדל"ן, בעקבות פס"ד חנניה גיבשטיין, הוגברה אכיפת חבות במע"מ במכירת נכס ע"י מי שמכר, גם אם בטווח של שנים, מעל 10 נכסים, גם אם עיסוקו אינו בנדל"ן, תוך בחינת מכלול הנסיבות. הפרשנות הרחבה ל"סממנים עסק", לא בהכרח מצאה ביטוי באפשרות להחזרי מע"מ ברכישת הנכס, בפרט כשמדובר בדירת מגורים, כאשר רוכש "עסקי" חייב במע"מ ברכישה מאדם פרטי, הגם שהאחרון ספג כבר מע"מ כשרכש, כך שעלול להיווצר כפל מס.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

למי שפנה להשקעה ביאכטה, ממתינה אכיפת "מס עשירים" שהושת ב-2103 בשיעור 15%, התופסת ברשתה מי שחזר מהפלגה, כאילו ייבא אותה לראשונה, גם אם נרכשה מקומית ממי שיבא אותה לפני כניסתו לתוקף, עתירה בעניין נדחתה ע"י בגץ לאחרונה, מטעמים פרוצדוראליים.

 

לא נותר אלא לקוות להסרת עיוותים ויצירת תנאי תחרות הוגנת בסביבה הגלובאלית לתעשייה ולציבור הישראלי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מס דירה שלישית חוזר 02/01/2020 20:53
    הגב לתגובה זו
    משקיעים ברחו, העלו מס רכישה הכבדת מיסוי, שוקלים לבטל פטור על שכירות עד 5,000 שקל , כנראה מס דירה שלישית חוזר, הנדלן בקריסה חדה.
  • 6.
    עם לפיד אין עתיד 02/01/2020 20:52
    הגב לתגובה זו
    רכב על גב המחאה החברתית 2011. לא חברתי ,הצביע נגד זוגות צעירים נגד מעמד הבניים נגד מס דירה שלישית. ייתרסק בבחירות, כמו מחירי הדיור.
  • 5.
    אלביס 02/01/2020 03:00
    הגב לתגובה זו
    מדינת מע"צ - מיסים ועצבים ממשלה עושקת ועבריינית עם רשיון עבודה מאנשים שלא יודעים קרוא וכתוב פשוט עולם תחתון
  • 4.
    פנסיות תקציביות זה פרה קדושה (ל"ת)
    אבי 01/01/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלמוג 01/01/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    אדם שקנה מוצר בחו"ל ויש לו קבלה על סכום הרכישה יכול לבוא פקיד שומה ולקבוע שהמחיר מהמחירון שהמציא פקיד אחר מלפני מספר שנים הוא הקובע לחישוב המס ולא העובדות במציאות.גנבה חוקית ע"י רשויות המס והתעמרות בציבור עלמנת להעשיר את המדינה בעוד כמה פרוטות.אין דבר כזה בעולם!!!!! במדינות אחרות מחפשים סמים ותוצרת חקלאית אצלנו מחפשים מוצרי חשמל!
  • 2.
    שור 01/01/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי הגזרות האחרונות שמטילים הליכוד על קבוצת הבוחרים שלהם שהם הנפגעים הישירים של המפלגה ישפיעו בבחירות הקרובות על הסיכוי שלהם להיבחר מחדש .לכן הצעה אישית תכינו את המזוודות והחליפות אתם כנראה יוצאים לפנסיה מוקדמת.
  • 1.
    יוקר מחיה 01/01/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    כל דבר שאני רואה בחול מקבילו בארץ יקר פי כמה. זה לא רק המיסים. זה כל המונופולים שחיים טוב מאד בצל שלטון מושחת.
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.