היסטוריה הלילה בוול סטריט - תראו על מה המשקיעים מסתערים

מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה וול סטריט
זקני שוק ההון לבטח משפשפים הלילה את העיניים. אחרי שלאחרונה ראינו את הבלתי יאמן כאשר תשואת האג"ח של גרמניה ל-10 שנים הפכה לשלילית (וכעת כבר עומדת על מינוס 0.18%), היום תשואת האג"ח בארה"ב ל-10 שנים יורדת לראשונה בהיסטוריה אל מתחת ל-1.4% ונסחרת סביב 1.37% בלבד. והמשמעות ברורה, המשקיעים סבורים שרמת הסיכון בשווקים עלתה, ובשל כך הריביות של הבנקים המרכזיים צפויות לרדת (או במקרה של ארה"ב, לא לעלות). ההסתערות האחרונה על שוק האג"ח החלה מיד לאחר ההחלטה של אזרחי בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי, החלטה שהעלתה את רמת הסיכון בשווקים - והביאה את המשקיעים להניח שעידן הריביות האפסיות (או השליליות) ללא ספק כאן כדי להישאר ואף להעמיק. בתוך כך, ברקע לאי הוודאות ביום שאחרי הברקזיט והעלייה ברמת הסיכון, נראה שהמשקיעים שמבינים שהכלכלה הגלובאלית נמצאת במקום בעייתי, מחפשים 'חוף מבטחים' והם מוצאים אותו בדמות איגרות החוב של גרמניה, ארה"ב ושאר הכלכלות הגדולות והיציבות. כך לדוגמה, התשואה על האג"ח של צרפת נמצאת כעת על 0.13% ובמרחק נגיעה מתשואה שלילית. נציין כי ריצת המשקיעים לכיוון שוק האג"ח של הכלכלות הגדולות (שנחשבות 'חוף מבטחים') נמשכה גם כאשר שוקי המניות הראו התאוששות אחרי טלטלת ה'ברקזיט', דבר שהעמיד בספק את הראלי של הימים האחרונים. הסבירות להעלאת ריבית מצד הפד' השנה עומדת כעת על 12%, זאת לעומת כמעט 60% טרם אירוע הברקזיט. כלומר ביום שאחרי משאל העם בבריטניה, הסוחרים בארה"ב סבורים שיהיו לדבר השלכות גם על ארה"ב ולכן מעריכים שהריבית תיוותר ללא שינוי. ולגבי אירופה הדברים נראים ברורים יותר כאשר כבר ביום חמישי הבהיר נגיד הבנק המרכזי האנגלי שבקיץ ככל הנראה צפויות הפחתות ריבית באנגליה - דברים אלו הביאו לנפילה נוספת בליש"ט (לשפל של מעל 30 שנה) ולנפילת תשואות באג"ח של בריטניה שלראשונה אי פעם ירדו לתשואה של פחות מ-1% (וכעת כבר רק 0.773%). אחד החששות הוא מההשפעה הבעייתית של התשואות האפסיות והשליליות באג"חים על המערכת הבנקאית. מדד הבנקים האירופי צלל היום 3% ומחק את ההתאוששות של הימים האחרונים. ירידת התשואות באג"חים מכווצת את מרווח האשראי של הבנקים ומקשה על יצירת רווח. בתוך כך, ירידת התשואות בארה"ב שולחת את הדולר להתחזקות מול שאר המטבעות בעולם (מזנק כעת 0.75% מול האירו) והדבר פועל לרעת הכלכלה האמריקנית. מחר (יום ד') אין ספק שנראה תגובה גם בשוק האג"ח בת"א. האג"ח הממשלתי המקביל ל-10 שנים בחו"ל הוא הממשלתי שקלי 1026 0.02% שסגר היום בתשואה של 1.62% אחרי עלייה של 5% מתחילת השנה (בזמן שהמעו"ף איבד מעל 7.5%). רק נזכיר כי בנק ישראל פרסם בצמוד לעדכון הריבית האחרון שהיה מיד לאחר הברקזיט כי ההערכה היא שהריבית בארץ תטפס רק ברבעון האחרון של 2017, זאת מול תחזית קודמת לפיה הריבית תתחיל לטפס ברבעון השני של 2017.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    פירקו השורטיסטים בחול (ל"ת)
    יותם 13/07/2016 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קנו מדדי חול השווקים יטוסו (ל"ת)
    יותם 13/07/2016 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק מניות וחונג דרקס פי שלוז.רוטרום וטאואר (ל"ת)
    מני 13/07/2016 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דני 06/07/2016 09:14
    הגב לתגובה זו
    כל מכרזי האגח שפורסמו אתמול בארהב הראו על עליית ריבית בהנפקה , משמעות הדבר צפי להעלאות ריבית , התשואה על האגח עלתה ! לא ירדה , זהו מצב של תמחור של עליית ריבית צפויה כבר בזמן הקרוב , כנראה שהכותב מבין רק נקודה אחת באגחים , אבל לא מבין כלום !! לא מסתכלים על סחירות כשיש הנפקה ! ההנפקה יותר חזקה !!
  • 2.
    רוצים להרוויח? קנו שורטים על מדדי מניות ואגח מדינה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 06/07/2016 07:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ר 06/07/2016 00:28
    הגב לתגובה זו
    לחצים דפלציונים כבדים שעומדים להגיע וזה לא יהיה נעים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: