לבד ביער: פורסט הישראלית נלחמת בקדחת בברזיל ומנפיקה בקנדה
החלום של ניצן פלדי מנכ"ל ומייסד חברת פורסט הוא שבעתיד, כל ילד בעולם יכיר את הלוגו של החברה שלו "כמו שמכירים את הלוגו של מקדונלדס". החלום אולי נשמע קצת ילדותי לכשעצמו, אבל תמיד נחמד שיש חולמים. ופלדי אולי אוהב לחלום על החברה שלו שנלחמת בקדחת הדנגי, אבל הוא לא פראייר. הוא היה מייסד שותף של בילוג'יקס שנמכרה למונסנטו, לפי פרסומים זרים, בלמעלה מ-100 מיליון דולר. את הקילמוטראז' הוא כבר צבר.
אתם בוודאי תוהים מה החברה של עושה. אז הם אוספים ביצים של יתושים, מפרידים את היתושים מהיתושות ואז בהליך שהחברה פיתחה, הם מסרסים את הזכרים. לאחר מכן הם משחררים אותם חזרה לטבע, מה שלטענתם מביא לירידה עקבית במספר היתושים המסוימים שאותם הם מטרגטים באזור הפעילות.
למה הם עושים את זה? קדחת הדנגי שמועברת באמצעות יתושים מגנוס אאידס, זן מיובא שגורמים להעברת המחלה שהדביקה למעלה מ-3 מיליון בני אדם בדרום אמריקה ב-2019 לבדה. לפי חברת המחקר מורדור – שם נוראי בהחלט אם תשאלו אותי – מטיילים נדבקים רק במלריה יור מאשר בקדחת הדנגי ובעולם יש בכל שנה חצי מיליון מקרים חמורים של הקדחת הזו, כשגם אסיה ואפריקה חשופות מאוד למחלה בשל ציחה באורבניזציה, שמביאה אנשים לאזורי המחייה של היתושים.
החברה כבר גייסה 13 מיליון מאז שהוקמה לפני 7 שנים, כשהיא מכוונת לגיוס במיזוג הפוך בבורסת טורונטו. פלדי מעוניין לגייס את הכסף כדי לממן את הרחבת הפעילות שלו ואומר שהשנה האחרונה הייתה טובה לעסקים, רק בגלל עלייה מטאורית בנדבקים בקדחת הדנגי בברזיל בשל אמצעי הסגר.
- בגלל הגשם: החוזים העתידיים על הקפה נופלים ב-4%
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כשאנשים יושבים בבית זה מגביר את הסיכוי שלהם להידבק על ידי יתושים", אומר פלדי בראיון לביזפורטל. "במדינת פאראנה, שבה אנחנו פועלים היום היו מעל 200 אלף מקרים של דנגי וזו הייתה השנה הקשה ביותר.
"אנחנו פה באמצע הקיץ ומקרי הדנגי עולים במהירות מסחררת כמו הקורונה. היתושים שמעבירים את המחלות ככל שהעולם נהיה יותר אורבני והאקלים מתחמם. פעם המחלה הייתה רק באפריקה וזה עבר לכל העולם, אפילו לאירופה ולארה"ב"
מה אתם עושים בעצם?
העיקרון שלנו מבוסס על שמירת האיזון האקולוגי, הרוב מנסים להדביר באמצעות הדברה, אנחנו אוספים את היתושים, מגדלים במסות, מפרידים את הזכרים ואז כשהם מעוקרים, הם מוצאים את הנקבות יותר טוב מכל הדברה אחרת ומספר הזחלים והצאצאים שלהם יורדת באופן עקבי. ככה אין השפעה על חרקים או מינים אחרים של חיות".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
איפה המפעלים ממוקמים?
"הם בברזיל. הם מבוססים על עיקרון של מפעלים ניידים. אזורי הבעיה משתנים ואנחנו פועלים על בסיס יחידות ניידות, אנחנו שמים על משאית ויכולים להגיע לכל מקום תוך כמה ימים. כרגע יש לנו בברזיל מרכז יצור אחד ועוד מרכז יצור נייד ועוד אחד בעיר השנייה בגודלה בברזיל"
כמה עולה להקים מפעל?
"העלות מחושבת לפי מספר האנשים בעיר, אבל זה תלוי בגודל הפרויקט. כעיקרון, ככל שעיר גדולה יותר המספר העלות פר נפש יורדת
אתם תלויים במכרזים ממשלתיים?
"המודל שלנו הוא מודל משולב. יש לנו אישור שאנחנו ספקים בלעדיים ואנחנו פטורים ממכרז. אנחנו עובדים עם כל מיני גורמים, מהרמה המוניציפלית ועד הרמה הפדרלית, יש לנו גם שילוב עם חברות פרטיות, שזה לדעתי השוס האמיתי.
"יש לנו היום חוזה עם חברת קלבין (KLBN4), שנשכרנו על ידה כד למנוע דנגי באזור של המפעלים שלה. זה טוב להם לעסקים, אבל יש גם את העניין של הטרנד של ה-ESG – אז כולם מרוויחים."
איך תנפיקו?
"אנחנו מכוונים למיזוג הפוך, כי כרגע זו דרך המלך בבורסה בטורונטו".
מה החלום שלך לחברה בעוד 3 שנים?
- 1.ביל גיטס עשה את זה וזה לא נגמר טוב (ל"ת)דן 17/03/2021 03:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
