5 סיבות שמסבירות למה בועת הדוט קום לא תחזור על עצמה

מדד הטכנולוגיה הצליח בשבוע שעבר לעקוף את רף ה-5,000 נקודות לראשונה מזה 15 שנים ומהר מאוד נסוג לאחור
מתן בן ברוך | (4)

היידי ריצ'רדסון, אסטרטגית השקעות ראשית בענקית ההשקעות 'בלאק רוק' (BlackRock) ערכה אתמול השוואה עבור לקוחות הפירמה בין מדד הנאסד"ק של שנת 2000 שבו המשקיעים קיבלו תוצאה הרסנית בו המדד איבד מחצית מערכו עד סוף אותה שנה לבין המדד היום, 15 שנה מאוחר יותר. היום כמו אז, המשקיעים מודאגים מבועה נוספת שעשויה להתפוצץ בכל רגע אך יחד עם זאת נראה כי לא מעט השתנה בוול סטריט מאז אותה תקופה.

רבים גרסו בשבועות האחרונות כי המצב כיום בנאסד"ק אינו דומה לבועת הדוט קום, הטענה העיקרית היא שאז חברות אינטרנט צצו חדשות לבקרים והצליחו לגייס סכומי עתק רק משום שהן עסקו בתחום האינטרנט וללא מודל הכנסות ברור ויציב, כך שאז על פי הפתגם הידוע - כל מטאטא יורה. מן העבר השני נציין כי גם היום רבים מזהירים מהתפתחות בועה בסקטורים מסוימים בנאסד"ק, כך למשל ג'נט ילן שבעדות לקונגרס לפני חצי שנה רמזה כי מדדים מסוימים ובהם מדד הביוטכנולוגיה "מנופחים" מידי.

אלו 5 הנקודות שריצ'רדסון מבקשת לשים לב אליהם:

1. מדד הנאסד"ק הכללי נראה שונה מאוד היום

בשנת 2000: משקל סקטור הטכנולוגיה היה 65% מהמדד וסקטור הטלקום היה 12% מהמדד.

היום: סקטור הטכנולוגיה מייצג רק 43% מהמדד וסקטור הטלקום מייצג פחות מאחוז בודד. הפיזור היום במדד הנאסד"ק רחב הרבה יותר.

2. החברות המובילות על פי שווי שוק אז והיום הן חברות שונות. למעשה, רק שלוש חברות שרדו בעשירייה הראשונה במדד.

בשנת 2000: אפל, שרק הציגה לראשונה מחשבי מק צבעוניים אפילו לא הייתה בעשייריה הראשונה בנאסד"ק והחזיקה בשווי שוק של 22 מיליארד דולר בלבד.

היום: אפל היא החברה היקרה ביותר בהיסטוריה עם שווי שוק של יותר מ-750 מיליארד דולר.

3. שחקנים חדשים נכנסו לזירה

בשנת 2000: מארק צוקרברג היה נער בן 15.

היום: פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם ואחת החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק.

4. צמיחה חזקה ברווחים עוזרת לשמור על מכפילים אטרקטייבים

בשנת 2000: הרבה חברות כלל לא הצליחו לרשום רווחים ולמעשה חברות רבות נסחרו במכפילי רווח עצומים של 200 ויותר.

היום: מדד הנאסד"ק נסחר במכפיל רווח של 23.

5. העליות במדד הנאסד"ק בשנים האחרונות נעשו באופן יציב והדרגתי

בשנת 2000: מדד הנאסד"ק טס 95% מאוקטובר 1999 עד למארס 2000.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיכאל 13/03/2015 10:30
    הגב לתגובה זו
    הצריכה בעולם דווקא מצטמצמת לעומת עודף אמצעי ייצור יד דעה שמה שלא נחוץ לך היום מיידית לדחות חוץ ממזון שזה מיידי ולא ניתן לאגור ולדחות גם בריאות חינוך תקשורת ואמצעי מחיה בסיסים לא דוחים אבל מוצרים לא נחוצים שיש אפשרות לדחות את השימוש בהם נידחים ולא נרכשים אז הדפסת כסף זול וריבית נמוכה הם הם הדלק בעיקר לבורסות ולהרגשה שהכל טוב מכל טוב מה שלא נכון ממש שבת שלום לכולם
  • 3.
    הקרח חלק והבועה מסובסדת מגירעון (ל"ת)
    עלאף ולמרות 13/03/2015 04:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיף 13/03/2015 00:25
    הגב לתגובה זו
    כשהמצב יתהפך יחפשו ה"מומחים"הסברים מלומדים לקריסה שתגיע להערכתי בעוד כשנתיים אם הריבית תעלה באופן מתון אם תעלה מהר נראה את הקריסה בעוד שנה,כל זאת אם הבורסות בעולם ימשיכו לרוץ צפונה.
  • 1.
    אז היו סתם חזירים...היום משקיעים צנועים!!! (ל"ת)
    קליפ 12/03/2015 21:22
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: