זה קורה: עליבאבא הגישה תשקיף להנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה

חברת המסחר, שנחשבת מעין שילוב של אמזון, איביי וגוגל, צפויה לגייס כ-20 מיליארד דולר בחודשים הקרובים
ידידיה אפק | (2)

ההנפקה המרכזית של השנה, ואולי הגדולה ביותר בהיסטוריה, מתקרבת בצעדי ענק. חברת המסחר האינטרנטי הסינית עליבאבא פרסמה אמש (ג') תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט, וההערכות מדברות על גיוס של כ-20 מיליארד דולר - יותר מהנפקת הענק של ויזה ב-2008.

בטיוטת התשקיף לא נכתב מהו מועד ההנפקה הסופי, וגם לא נכתב כמה מניות ימכרו ובאיזה מחיר. החברה ציינה שתגייס מיליארד דולר, אך סכום זה נועד רק כדי לחשב עמלות רישום וצפוי להשתנות. מועד ההנפקה צפוי להיות רק בעוד מספר חודשים, לאחר שהחברה תשלים את סבב ה-Road Show. בתשקיף לא צוין אם החברה תונפק בשוק המניות של ניו יורק (NYSE) או בנאסד"ק.

ענקית המסחר העריכה את שוויה בטווח של 96.9 מיליארד דולר עד 121 מיליארד דולר, אבל רוב האנליסטים מאמינים ששווי השוק של החברה יקבע קרוב יותר ל-168 מיליארד דולר. שווי החברה יקבע בסופו של דבר בהתאם לביצועים השנה, המגמה בשוק המניות (שכרגע לא מטיבה עם הנפקות חדשות), ותגובת המשקיעים ל-Road Show של החברה.

החברה הוקמה לפני 15 שנה על ידי ג'ק מה, מורה לאנגלית לשעבר, בדירה בעיר האנגז'ו. אם עליבאבא תשלים גיוס של למעלה מ-19.7 מיליארד דולר, תהיה זו ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של וול סטריט.

עד כמה גדולה ההנפקה הזו? במידה ושווי החברה אכן יקבע לפי הערכות האנליסטים, עליבאבא תהיה חברת האינטרנט השניה בגודלה בעולם, אחרי גוגל. היקף המסחר בפלטפורמות השונות של עליבאבא הסתכם בשנה האחרונה ב-248 מיליארד דולר, ומספר הקונים הפעילים עלה בשנה החולפת ב-14% ל-231 מיליון איש, כאשר כל אחד מהם רשם 49 הזמנות בשנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ג'וש 07/05/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
    כנראה שזה יקרה אחרי הנפקת עליבאבא.
  • 1.
    יופיטר שוקי הון 07/05/2014 10:20
    הגב לתגובה זו
    חייב לגייס אגח בינתיים שקל לא גייסתי
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.