סופי איליזירוב
צילום: יח"צ

האינטרנט של הדברים - כך תשקיעו בתחום

האינטרנט של הדברים צפוי להיות (ואולי כבר עכשיו) אחד התחומים הרותחים בעולם ההשקעות ובעתיד האנושות בכלל והוא מתקשר למגוון נושאים: מכוניות אוטונומיות, מוצרים לבישים, בית חכם, סניפים קמעונאיים (חנויות, בנקים, מסעדות וכו'), משרדים, מפעלים ועוד.

חברות רבות פועלות למעשה לקידום מצב שבו כמעט כל חפץ פיזי שאנחנו מכירים יהיה משובץ בחיישנים, אלקטרוניקה ותוכנה המאפשרים תקשורת מתקדמת בין חפצים ללא מעורבות אדם. הרשת הזו ידועה בתור ה"אינטרנט של הדברים" IoT - Internet of Things)).  טריליוני דולרים צפויים לזרום לתחום במהלך השנים הקרובות ע"י משקיעים, ממשלות וחברות.

תחזיות ומחקרים

בחברת הייעוץ McKinsey העריכו כי לשוק זה ישנו פוטנציאל השפעה על הכלכלה העולמית (התייעלות בתהליכי ייצור, חיסכון באנרגיה ובזמן עבודה, הקצאה נכונה יותר של משאבים וכו') בהיקף של בין 3.9 טריליון ל- 11.1 טריליון דולר לשנה עד שנת 2025. הטווח אמנם רחב מאד, אבל המספרים עצומים גם ברף התחתון.

בחברת BI Intelligence צופים שעד שנת 2020 יהיו מחוברים לאינטרנט 34 מיליארד מכשירים לעומת 10 מיליארד מכשירים "בלבד" בשנת 2015. 24 מיליארד מתוכם, צפויים להיות מכשירי IoT ורק 10 מיליארד מכשירים מסורתיים כגון טלפונים חכמים, טאבלטים ושעונים חכמים.

עסקים צפויים להיות הגופים העיקריים שיאמצו את פתרונות ה-IoT לצורך הורדת עלויות התפעול, הגברת כושר הייצור והתרחבות לשווקים חדשים או פיתוח מוצרים חדשים.

רכישה של קרנות etf בתחום

הדרך הפשוטה והנוחה עבור משקיעים להיחשף לטכנולוגית ה-IOT היא באמצעות קרנות ETF. קרן ETF מעניינת שהוקמה לפני כשנה ומספקת חשיפה גבוהה לחברות בנושא של ה"אינטרנט של הדברים", הינה Global X Internet of Things Thematic ETF (סימול: SNSR). קרן זו שואפת להשקיע בחברות המתמקדות בפיתוח וייצור של מוליכים למחצה (Semiconductor), חיישנים, מוצרים משולבים, פתרונות ואפליקציות לתחומים של בתים חכמים, מכוניות ועוד תחומים נוספים מתעשיית "האינטרנט של הדברים".

 

האחזקות הגדולות בקרן הסל עם חשיפה לתעשיית ה"אינטרנט של הדברים":

קרן ETF נוספת שיכולה להיות רלוונטית היא iShares PHLX Semiconductor (סימול: SOXX) שמתמקדת בחברות מתחום השבבים, ומהווה משקל גדול בתחום האינטרנט של הדברים, שכן בסופו של דבר כל מכשיר שמחובר לאינטרנט זקוק לשבב כלשהו. שבבים הם חלק משמעותי, אך לא מהווים את כל הסיפור.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

השקעה במניות ספציפיות

בחירה ספציפית של מניות הינה אסטרטגיה בעייתית משום שהיא מקשה על ביצוע פיזור רחב מספיק ומגדילה את הסיכון הספציפי. היות שמדובר בתחום טכנולוגי שמתפתח במהירות, קשה מאד לזהות מראש את המנצחים ובנוסף, ישנם אספקטים שונים לתחום וכל חברה עוסקת רק בחלק מסויים שלו. ובכל זאת, נציין כאן מספר חברות רלוונטיות.

  

גם הענקיות נמצאות במשחק

אחת ממובילות התעשייה הברורות היא חברת .Alphabet Inc (סימול: GOOG) וקו מוצרי הניטור הביתיים שלה, Nest. Alphabet, שפועלת כעת תחת גוגל, רכשה את Nest תמורת 3.2 מיליארד דולר ארה"ב בתחילת 2014, ומאז המותג הפך לאחד השמות הגדולים בתחום האוטומציה הביתית עם התרמוסטטים, גלאי העשן ומצלמות הבטיחות החכמות שלה.

מובילה נוספת בתחום ה-IoT בשלב זה היא Amazon (סימול: AMZN). ה-Dash Buttons של Amazon, שמאפשרים למשתמשים להזמין מחדש מוצרים ספציפיים בלחיצה על כפתור פיזי שניתן למקם אותו בכל מקום בבית, יכול להיחשב למכשיר בסיסי של IoT. בנוסף, הרמקולים החכמים שלהם מדגם Echo, שעושים שימוש בטכנולוגיית הקישוריות הביתית Alexa, הם ככל הנראה מוצר הצריכה הפופולארי ביותר בתחום IoT בשוק כרגע.

למעשה, גוגל הגיבה לאחרונה לרמקול Echo של Amazon עם מכשיר הביתי שלה, Google Home. מכשיר Home פועל על העוזר הקולי החדש של גוגל, שגם מניע את טלפון Pixel החדש שלה ומייצג את העידן החדש של אינטראקציית חומרה/תוכנה של גוגל.

גם Apple נמצאת במשחק ובין היתר מחזיקה בפטנט שנקרא "מודעות להתקנים מקומיים" (Local Device Awareness), שמתאר קשר אוטומטי בין התקנים רבים בטווח קצר. ניתן להשתמש בטכנולוגיה זו כדי לעקוב אחר מיקום, כגון מציאת שלט רחוק שאבד, או אפילו מציאות מדומה מבוססת על קרבה, כגון משחק וידאו שתלוי במיקום שלך בפועל בתוך החדר.

גם ענקיות ותיקות יותר כמו איי.בי.אם (סימול: IBM) וסיסקו (סימול: CSCO) פועלות בתחום ויהיה מעניין לראות אם הן יצליחו להתברג חזק מספיק בעולם החדש.

 

החברות הפחות מוכרות

אחד הספקים החשובים של Apple הוא Skyworks Solutions (סימול: SWKS). חברת Skyworks מובילה את התעשייה בייצור מוליכים למחצה והיא מייצרת כיום שבב שמהווה חלק חיוני ב-iPhone. טכנולוגיה דומה תהיה עמוד השדרה של תנועת ה-IoT, משום שמוליכים למחצה וחיישנים יוצאים מהבית הרגיל שלהם בטלפונים ובמחשבים אל פריטים אחרים במשק הבית שלנו.

ישנן גם חברות קטנות יותר עם פוטנציאל לצמיחה בשוק ה-IoT. אחת החברות האלה היא Sierra Wireless (SWIR), מומחית לתקשורת אלחוטית עם קו מוצרים המתאים לשוק ה-IoT.

 

חברה נוספת שניתן לשקול היא Iridium Communications (סימול: IRDM), חברת לוויינים המקיפים את כדור הארץ בגובה נמוך שלאחרונה יצרה שיתוף עם ספקי פלטפורמות של IoT לאחר שהתעשייה גילתה שימוש עבור לוויינים כאלה ביצירת קשר ברחבי העולם.

 

וכמובן לא נשכח את המניה הלוהטת בשנים האחרונות של חברת NVIDIA. אנבידיה נמצאת כיום בתחומים החמים ביותר מבחינה טכנולוגית: רכבים אוטונומיים (שבעצמם נחשבים חלקית כ"אינטרנט של הדברים"), אינטליגנציה מלאכותית, משחקים ו-IoT. קשה לדעת אם החברה תוכל להצדיק בטווח הנראה לעין את שווי המניה, אבל המשקיעים ללא ספק אופטימיים.

 

השורה התחתונה

ה"אינטרנט של הדברים" הוא אחד התחומים החמים והמרכזיים כיום. סכומי כסף אדירים צפויים לזרום לתחום, שישנה במידה רבה את חיינו. חברות רבות ירוויחו מההתפתחויות, החל מענקיות הטכנולוגיה ויצרניות השבבים הרלוונטיות ועד לחברות קטנות בנישות שונות. ההשקעה בתחום בחלק מהמקרים כוללת תשלום פרמיה על חלום, שלא בהכרח יתגשם עבור כל חברה וחברה. לכן, כדאי לשקול חשיפה באמצעות קרנות סל או פיזור הולם באמצעות מגוון מניות שונות.

 

*** הכותבת הינה מנהלת השקעות בחברת קבין בית השקעות בע"מ, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרנות נאמנות. למועד זה, ניירות ו/או אסטרטגיות השקעה המוזכרות במאמר מוחזקת בחלק מהתיקים ובקרנות. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור ניירות ערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים ו/או מטבעות ו/או מדדים ו/או בכלל. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. מסמך זה אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע. כל הזכויות שמורות לקבין בית השקעות בע"מ.

הכותבת היא סופי איליזירוב, אנליסטית בקבין בית השקעות

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ירון 29/08/2017 21:52
    הגב לתגובה זו
    הם נכנסו חזק לתחום
  • 5.
    מנחם 29/08/2017 06:57
    הגב לתגובה זו
    כבר היוםהחיים שלנו מתנהלים דרך האינטרנט
  • 4.
    דגש מיוחד על consumer products (ל"ת)
    איחטיאנדר 28/08/2017 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלי 28/08/2017 09:22
    הגב לתגובה זו
    או החתן שלו?
  • 2.
    מאמר מעניין (ל"ת)
    יוסף 28/08/2017 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועי 27/08/2017 17:19
    הגב לתגובה זו
    כמשקיע צעיר הכתבה בתכלס ממש מעניינת
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.