הפוטסי הבריטי איבד כ-1% ברקע לשיא רב שנתי בשיעור האבטלה
מרבית הבורסות באירופה ננעלו היום (ד') בטריטוריה השלילית בעיקר בשל פרסום נתונים חלשים בגרמניה, צרפת וגוש האירו, לפיהם זינקה האבטלה בגוש לשיא של קרוב ל-15 שנה והגיעה ל-10.9% או 17.4 מיליון מובטלים. אם לא די בזאת אז גם מדד ה-PMI המעיד על הפעילות היצרנית התכווץ זה החודש התשיעי ברציפות. מכה נוספת חטף השוק לאחר פירסום סקר ה-ADP החלש בארה"ב.
בתחילת היום עוד נראה המצב אחרת כשהמשקיעים האירופים חזרו מחופשת "חג הפועלים" וניסו להשלים את הפער החיובי שנפתח מול העולם. בפתיחה רשם הדאקס עליות של כ-1.7% אך כעת הוא מאבד כ-0.6%, הפוטסי בו התקיים אתמול מסחר חיובי רושם כעת ירידות של כ-0.9%.
נתונים עגומים
מדד מנהלי הרכש בגרמניה ירד ל-46.2 נקודות, רמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2009, מדד זה מצביע על התכווצות בפעילות היצרנית גם במדינה הנחשבת לקטר של אירופה. המדד במארס היה 48.4 נקודות, כך שמדובר בהתכווצות משמעותית.
בנוסף דווח על עלייה בשיעור האבטלה בגרמניה ל-6.8%. מדובר בגידול של 19,000 במספר המובטלים ל-2.87 מיליון מובטלים בגרמניה. הנתון הפתיע לרעה מאחר ומדובר בעלייה הראשונה באבטלה בגרמניה מזה חצי שנה. האנליסטים ציפו שמספר המובטלים בגרמניה ירד ב-10,000.
מדד מנהלי הרכש, ה-PMI, בצרפת עלה ל-46.9 לעומת 46.7 במארס. הצפי היה לעלייה חדה יותר ל-47.3 נקודות.
מספר דקות לאחר מכן פורסמו גם הנתונים הכלליים לגוש האירו שהצביעו על ירידה במדד ה-PMI באפריל לרמה של 45.9 נקודות לעומת 47.7 נקודות במארס. הנתון המקדים היה 46 נקודות. מדובר במדד הנמוך ביותר מאז יוני 2009. מדד ה-PMI באירופה מצוי כבר 9 חודשים מתחת לרמת 50 הנקודות, מה שמעיד על ההתכווצות המתמשכת בפעילות היצרנית בגוש.
אבל הנתון המשמעותי ביותר שפורסם היום באירופה היה רמת האבטלה בגוש היורו שעלתה במארס לשיא של קרוב ל-15 שנה. שיעור האבטלה בגוש עלה באפריל ל-10.9% לעומת 10.8% במארס. רמה זו מצביעה על כך שכ-17.4 מיליון איש באירופה הם מחוסרי עבודה. הרמה הגבוהה ביותר של אבטלה נרשמה כמובן בספרד בה 24.1% מהאזרחים מובטלים.
עם סיום המסחר באירופה, מדד הדאקס הגרמני השיל 0.8%, מדד הפוטסי הבריטי איבד 0.93%, מדד מילנו האיטלקי צלל 2.38% ומדד הקאק הצרפתי היה היחיד בצד הירוק עם עלייה של 0.42%.
UBS, הבנק הגדול ביותר בשוויץ ואחד הגדולים בעולם דיווח כי ברבעון הראשון נפלו רווחיו בכ-54% ל-827 מיליון פר"ש על רקע הפסדים מפעילות ההשקעות של הבנק והפרשות חשבונאיות הקשורות לחובות הבנק. הצפי בשוק היה לתוצאות חלשות עוד יותר, 810.9 מיליון פר"ש, כך שהמניה מזנקת בתחילת המסחר ב-4.4%.
נציין כי ביום ראשון הקרוב יתקיימו הבחירות הכלליות גם ביוון וגם בצרפת, אשר תוצאותיהן עשויות להשפיע באופן משמעותי על כיוון השוק. בצרפת יתקיים הסיבוב השני והמכריע בין הנשיא סרקוזי והמועמד הסוציאליסטי3 הולנד שניצח בסיבוב הראשון.
- 5.שמעון 02/05/2012 12:19הגב לתגובה זומפרסמים אסונות ובינתיים הם עולים בכאחוז ואנחנו מדשדשים על האפס מתי תלמדו לא להקשיב להודעות מפגרות
- 4.חן 02/05/2012 11:34הגב לתגובה זולמה גלובס לא מפרסם!!
- gg 02/05/2012 12:23הגב לתגובה זואני אישית אוחז בחומר מרשיע על גלובס אבל למי יש כוח לשטויות האלה ההפסד כולו שלהם בעוד שנה שנתיים הציבור יפנים וגלובס תדמה את מה שקורה כיום לערוץ 10 נטישת קוראים זה כבר וודאי כי אני וחברי כבר חלק מזה ביזפורטל אנחנו עדיין קוראים
- gg 02/05/2012 12:20הגב לתגובה זובדרך כלל הם עושים זאת ללא כל סיבה נראית לעיין באמצעות השתלת כתבות מגמתיות ולדעתי זה בא מהכתבים ולא מהמערכת שאיה מודעת לדקויות האלה אותי כבר מזמן מצנזרים ואם יפרסמו את זה אז תשתדל לא להיכנס בהם יותר מידי
- 3.עמית 02/05/2012 11:22הגב לתגובה זוביום טוב, כלום לא זז הכול כבד אין קונים אין מוכרים בית קברות לניירות ערך.
- 2.יש שם עליות? (ל"ת)אז למה 02/05/2012 11:15הגב לתגובה זו
- 1.חולה מאוד (ל"ת)אירופה 02/05/2012 11:11הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
