השערוריה החדשה שמאיימת על שוק ההון האמריקני

בפברואר, ניתן אות הפתיחה לאחת הפרשות המסעירות בארה"ב בתקופה האחרונה בהשתתפות ענקיות ביטוחי משנה, חברות באיים אקזוטיים וככל הנראה, סיפור הבעל הטוב בעולם
אמיר כהן |

ב-14 לפברואר השנה, יצאה הודעה לעיתונות לפיה מוזמנת ענקית הביטוח האמריקאית, AIG, לחקירה באשר ל"מוצרי ביטוח לא מסורתיים". הודעה סתמית זו, התבררה כתיבת פנדורה, אשר עומקה הולך ומתגלה בחודשים שעוברים מאז. בוול סטריט ובעולם כולו עוקבים בדאגה אחר ההפתחויות, זאת לאחר שכבר ציפו כי פרשת אנרון שמה קץ לשערוריות חשבונאיות של ענקיות פיננסיות. לדאבונם, מסתבר, כי אין גבול ליצירתיות החשבונאית, המתומרצת על ידי סכומי עתק.

עסקה אחת "קטנה" בשנת 2000

הכל התחיל בשנת 2000 - ומועורבת בה מבטחת המשנה ג'נרל רה, אשר בשליטת תאגיד ברקשייר הת'ואיי, אשר בשליטת המליארדר האוסטרלי וורן באפט. ג'נרל רה העבירה חבילות ביטוח שלמות ל-AIG, על מנת שזו תגבה את הפרמיות ותיטול את הסיכון על עצמה. לפיכך, נטלה ענקית הביטוח האמריקאית פרמיות של 500 מיליון דולר, ורשמה אותם כהכנסות. לכיסוי הסיכון מהעיסקה, רשמה AIG חצי מילארד דולר נוספים כעתודות. ההעברה הפנימית הזו לא קיבלה ביטוי בדו"חות, לאמור, AIG גם רשמה את הסכום כהכנסה, וכך ניפחה את השורה התחתונה, בנוסף, נרשם הסכום האמור בעתודות. ומה יצא לג'נרל רה מכך ? עמלה צנועה של 5 מיליון דולר.

אוסיף, כי העסקה המתוארת לעיל נעשתה, כולה, דרך ישויות מחוץ לארה"ב ואוסטרליה. חטיבות של החברה האוסטרלית באירופה (גרמניה) מכרו את חבילות הביטוח לחברת National Union. כפי שאתם בוודאי מנחשים, האחרונה אינה אלא חברה באחזקתה המלאה של AIG, הרשומה לעסקים בברמודה.

עד כאן, הכל כשר. חברות רבות עושות עסקאות דרך ישויות משפטיות מחוץ למדינתם. כמו כן, הרישום הכפול, שתואר בתחילה, הוא מקובל בשוק הביטוח ו-AIG לא עברה על שום חוק. שיטה זו, אציין, נועדה לפצות את החברות על לקיחת הסיכונים שבעסקי הביטוח. כמו כן, עד כה, איש לא ידע בדיוק איך AIG מנהלת את רישומיה על שלל אחזקותיה ופריסתה הבינ"ל. בוול סטריט, מעירים בציניות, כי שיטותיה החשבונאיות של AIG, סודיות בערך כמו המרכיב של משקה הקולה.

זימון לחקירה - פתיחת תיבת הפנדורה

כאמור ב-14 לפברואר התחילו הבעיות, עם זימון החברה לשימוע בפני ה-SEC. לכאורה עוד חקירה, לא משהו להתרגש ממנו. עם זאת, במרץ כבר חלו התפתחויות מעניינות, שעד היום עדיין לא נחשפו במלואן ויתכן ואף לא יראו אור גם בעתיד. ראשית, ב-14 למרץ התפטר המנכ"ל האגדי של ענקית הביטוח, גרינברג, בשל אחריות לטעויות חשבונאיות, כפי שהוגדרו אז. מיד לאחר מכן, ביקשה החברה לתקן סכום של 250 מיליון דולר במאזנה, בעקבות ניפוח מלאכותי, כהגדרת החברה, בעיסקאות מסויימות.

בשלב זה החלה חרושת שמועות. מהלכים דרמטיים שכאלו קורים רק כפתיח לדרמה האמיתית, וברחוב העסקים החשוב בעולם, כבר ידעו דרמה אחת או שתיים. אז החל המידע לזרום החוצה. מסתבר כי העסקה המדוברת לא הייתה עסקת ביטוח בכלל. לא רק זאת, מהחקירה עולה כי לפחות ארבעה בכירים בשתי החברות, AIG וג'נרל רה, התריעו כי לעסקה אין את מרכיב הסיכון הנדרש על מנת לרשום אותה, כפי שאכן נרשמה לבסוף. כמו כן, התגלה כי מי שעמד מאחורי העיסקה, כמו גם עמד על דרך רישומה, היה לא אחר מאשר אותו מנכ"ל מתפוטר. ובסיכום, בעיסקה אחת ניפחה, שלא כדין, ענקית הביטוח את מאזנה בחצי מיליארד דולר, כאשר מבטחת המשנה ג'נרל רה מקבלת בתמורה 5 מיליון דולר.

כששפיצר בשטח...

ברגע שכבר ברור שמשהו לא כשר, מתחילות השמועות כי כלום לא כשר. בארה"ב נשמעות קריאות לחקירה מקיפה ומעמיקה לחשוף את כל האי סדרים שבתוך החברה. אוסיף לכך, כי מי שמנהל את החקירה הוא לא אחר מאשר התובע הכללי של ניו-יורק אליוט שפיצר. אנשיו של שפיצר בוחנים כעת, לאור המידע שנחשף ולפי "בקשת הקהל", כמה עוד עסקאות מפוקפקות ערכה ענקית הביטוח. כאשר לוקחים בחשבון את הרעש התקשורתי סביב הפרשה, כמו גם את העובדה כי שפיצר, הדמוקרט, רוצה להתמודד על משרת מושל ניו-יורק בשנה הבאה? ניתן להסיק כי AIG בצרות. לאמור, ענקית הביטוח תצטרך לחשוף קבל עם ועדה את "סודותיה" החשבונאיים.

כמו כן, ב-1990 הסתבכה כבר AIG בנושא של דיווחים חשבונאים. אז רשמה החברה כהכנסה פרמיות של חברה בשם קורל ביטוחי משנה. בדיקה רגולטורית גילתה כי קורל היתה חברה בבעלות מלאה של AIG. ענקית הביטוח נאלצה לשנות את דיווחיה ולסגור את חברת הבת. כיום, לאחר התפרצות השערוריה האחרונה, מבקשים הרגולטורים לבחון עסקאות נוספות של AIG עם מבטחות משנה, אשר כעת חושדים, כי אינם אלא חטיבות של AIG עצמה. דברים אלו יפים בעיקר ל-2 חברות הרשומות בברבדוס אשר היקף עסקאותיהם עם AIG ב-2003 עמד על 1.2 מיליארד דולר.

הבעל הטוב בעולם

אינדיקציה נוספת לעומק הצרה ניתנה ביום רביעי, אז פורסם על עסקה נוספת של גרינברג, המנכ"ל האגדי, וכפי שמסתבר גם איש משפחה נדיב. פירסומים בארה"ב חשפו כי גרינברג, כבעל טוב, נתן לאישתו מתמנה קטנה ב-11 למרץ, שלושה ימים לפני התפטרותו הדרמטית. גרינברג העניק לאישתו, יתכן ליום הנישואים (דבר שיהפוך אותו ללא ספק לגבר המבוקש בעולם), 41.4 מליון מניות של AIG. חבילה זו, ביום בו נתקבלה המתנה היא היתה שווה 2.7 מליארד דולר, ובמונחים של היום (לפי מחיר הסיגרה של המניה 53.2 דולר) 2 מליארד דולר בלבד.

אם תשאלו אותי, מר גרינברג מבין שזמנו כאדם חופשי מוגבל, או לכל הפחות ימיו כעשיר מופלג מאחוריו.

וזה עוד לא נגמר. שכן, לכל התנהלות, כמו זו המתוארת לעיל יש תמיד צד נוסף - המשקיעים וכאשר מדובר על חברות ביטוח, אזי מדובר על קרנות ענק שמחזיקות במניות החברה. קרנות רבות שכאלו הינן קרנות פנסיה. איגוד של מספר קרנות הודיע לאחרונה כי בכוונתו לתבוע את ענקית הביטוח עבור הפסד של 400 מיליון דולר. מניית AIG נסחרה ברמה של 73.12 דולר ביום של הזימון הראשון. במסחר ביום רביעי, כלומר כחודשיים אחרי, נסחרה המניה במחיר של 51.61 דולר. כלומר, תוך חודשיים הפסידו המשקיעים 30% מערך השקעתם. יש להבין, כי AIG אמורה להיות מניה סולידית, חסרת סיכון כמעט. הפסד של 30% תוך חודשיים הוא בלתי נסבל, שוב כאשר מבינים מי האנשים או בגופים אשר כספם יתכן והונח על קרן הצבי.

ההמשך עוד יבוא...

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?